Forum

Nattens Dronning – søges

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Darby, 3. december 2009 kl. 23.48

Jeg søger enten frø eller stikling fra en nattens dronning (Selenicereus grandiflorus). Den vil være en dejlig tilføjelse til min i forvejen store kaktus samling. + den har også sentimental værdi for mig.
har du frø fra denne eller stiklinger, er jeg meget interesseret.
kontakt mig venligst på : Tuttemusen@live.dk
Mvh Maria.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. december 2009 kl. 10.17

Det er et dårligt tidspunkt at stikke eller så Selencereus grandiflorus , der er for lidt lys . vent til foråret .Men her er 2 muligheder
Vallensbæk kaktusgartneri har dem og du kan også prøve her:http://www.cactusplaza.com/selenicereus-grandiflorus-1015-cutting-p-881.html

Mvh. Svend Høst

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Darby, 5. december 2009 kl. 20.55

Hej Svend, jeg er desværre ikke ligesom andre som bare har dem til at stå i stuen jeg har vækst lamper hvor de står under for at få den mest naturlige effekt ud af planterne fx, har jeg en figne kaktus min kæreste har haft med hjem fra florida som efter godt en månede er begyndt at danne skud. så det med lyset er intet problem for mig. :)
mvh. Maria

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. december 2009 kl. 7.47

Maria det er ikke kun lyset det kommer an på med Selencereus grandiflorus, men tidspunket for at få gang i den igen og temp. når de sendes. Jeg har den, men jeg sender ikke planter fra 1/10 til 1/3, og jeg har mine i vinterhi nu normalt står de i drivhuse.
Iøvrigt kan man ikke have Natens Dronning i en stue den bliver hurtig alt for stor den kræver plads for at udvilke sig.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. december 2009 kl. 9.49

Maria !!

Hvis man vil have kaktuser til blomster skal de overvinter koldt og dermed i dvale her i vinterperioden .
Det er ikke godt at din figenkaktus skyder nu , det vil kun give ranglet skud, som ikke er til noget, på grund af lysmangel .
Glem alt om kunstlys , det skader mere end det gavner , da det er ingenting sammenlignet med dags/sollys.
Da kaktuser er light germinators dvs. frøene skal ligge oven på jorden og få sollys for at spire, er det ikke optimalt lige nu .
Som Lis rigtigt skriver er ND ikke en stueplante , den kræver megen plads den vokser mere end 3 m om året .
Jeg har for sjov en stående inde i et sydvindue , og den er meget lang tynd og ranglet, den søger efter lys .

Jeg forstår godt at du vil have ND i din samling , men vent til foråret , så er det optimalt at så eller stikke.

Mvh. Svend Høst

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. december 2009 kl. 14.01

Det er rigtig Svend med ND, men sådan er det med alle selenicereus, jeg har flere slags fra den familie. Jeg overvintre mine kaktus ved ca 5 grader konstant og kun dagslys, ellers kommer de som du selv skriver ikke i blomst, og hvem gider så have 200 forskellige bladkaktus eller alm kaktus til at stå.
Det optimale for alle kaktus er drivhus, hvor temperaturen kan sænkes til ca 5-8 grader det vil sige det er ikke ret mange andre planter der kan placeres sammen med dem, ellers skal man kan dele sit drivhus op i 2 afdelinger, som en af min ebekendte gør, men det drivhus er også på 160 kvm.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. december 2009 kl. 16.00

Hej Lis!!

Kan du virkelig overvinter selencereus ved kun 5gr.
De kloge bøger siger 8-12gr. jeg prøver at holde mindst 8 gr. i min vinterhave hvor jeg opbevarer alle mine kaktuser og ingen vand undtagen selencereus som får vand 1gang om måneden .

Mvh. Svend Høst

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. december 2009 kl. 16.53

Ja det kan jeg, men de andre i familien står i udestuen ved ca 10 grader, da jeg er lidt mere påpassilige med dem da de er meget sværre at få fat i, min ND er opbevaret i samme sted som mine 200 bladkaktus.
Jeg har en rigtig god kaktusven i baghånden, vi har samme passion nemlig bladkaktus.
Svend hvis du vil høre og se mere til mine kaktus kan du finde dem her.
www.123hjemmeside.dk/greenhouse
MVH Lis

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Darby, 6. december 2009 kl. 20.50

tak for svaret begge to. :) min figne kaktus er kommet i dette lys da jeg ikke mener det var godt for den at blive sat i hi efter den lige er kommet hjem fra florida hvor der er 40 graders varme,
med hensyn til plads til min ND er det inete problem jeg bor i hus sammen med min kæreste på 117kvm

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 10. december 2009 kl. 21.48

Hej Maria
Hvis du ikke har tålmodighed til at vente til foråret, så kig på denne hjemmeside efter Selenicereus grandiflorus! www.succseed.com/
Han har simpelt hen alle slags kaktus fra hele verden - til billige penge - lige i øjeblikket 5 forskellige ND.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Pedersen, 27. november 2016 kl. 11.25

Hey ;)

Hvis der er nogle der evt har hele plante af

Nattens Dronning ( Kaktus ) Plante

Er jeg intressert.
Jeg kan kontaktes her inde samt pr. sms

23 64 85 80

Mvh

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 29. november 2016 kl. 10.39

Jim .... prøv at læse indlæg nr. 1 , kaktuser er i dvale i øjeblikket ved en temperatur ca 10 gr. C , og det ville ikke være optimalt at begynde at tage stiklinger nu , vent til efter 1 april , du kan købe store flotte nattens dronning planter til ca 60-80 kr. plus forsending hos Vallensbæk drivhusgartneri.

Nyt svar til emnet »Nattens Dronning – søges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Nattens Dronning – søges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider