Forum

Valnødder til såning…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 30. november 2009 kl. 1.49

Hejsa.

Prøver en gange mere;-)

Er der nogle der har et stort flot valnøddetræ (et gammelt fråsået træ) som giver et godt udbytte og står lidt udsat, altså et hårdfør træ og kan undvære nogle nødder som jeg kan så? Skal nok betale portoen.

Mvh.

Michael

Mail: mic.ejs@nielsen.tdcadsl.dk

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. december 2009 kl. 17.10

Ved du at der kan gå hel på til 15 år før de bære valnødder ?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 4. december 2009 kl. 19.13

Ja, det er jeg helt klar over. Har to podet træer, så har tid at vente på de andre;-) Syntes bare det kunne være sjovt, at se hvor hurtige de forskellige kommer i bæring og se hvor hurtig de vokser.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. december 2009 kl. 22.32

I mange år var det den måde man kunne formere dem på. Men dengang var det også mere almindeligt at folk blev boende samme sted i mange år .

En af dem , der reklamere her på havenyt har podet dem på grundstammer og de skulle så kunne bære allerede efter 3 år . Havde jeg dog mere plads skulle jeg også have et træ .

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. december 2009 kl. 22.42

Jeg har sået valnødder som har givet træer som har båret frugt efter 7 år.

Mvh. Svend Høst

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. december 2009 kl. 22.51

Min oldeforældre i Søborg havde et som var sået af min tipolde forældre . Min farfar kunne berette om, hvordan han som knægt fik en på siden af hoved da han som dreng kom for sent i skole og med grønne/røde fingre . Læren mente at min farfar var gået ind i præstens have , der lå lige ved siden af skolen, for at stjæle frugterne , men spurte ikke om de havde et sådan hjemme .

Senere overtog min far og moder huset og vi havde glædet at træet i mange år . Det største problem var at tørre disse valnødder og selvom vi havde et fyr i kælderen var det svært . Træet stå stadig nede ved Søborg , nærmere bestemt Marienborg alle 33 . Her var også nogle lækre pære , bl.a. gråpære og et lækkert kirsebær som jeg gerne ville have taget stiklinger af .

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Reite, 7. december 2009 kl. 18.21

Hej Michael
jeg er ny her på netsiden- jeg melder mig for allerførste gang i dag efter at have fundet denne spændende side - og din forespørsel om valnødder i dag.

Jeg købte i juni et sommerhus syd for Ebeltoft (jeg har købt tilbage et sommerhus som jeg solgte i 1976). Jeg har prøvet at registrere hvad som findes på grunden, men fik problemer med et meget stort træ (minst 15 meter). Først da frugterne blev tydelige forstod jeg at det var et valnøddetræ.

jeg skal fælle nogle trær - men ikke valnøddetræet - og landskabsplejeren som var på besøg var imponeret over træet, og jeg fik en opskrift på valnøddesnaps, som jeg nu udprøver.

jeg bor i udlandet, men har nettop ankommet sommerhuset i dag. Det er imidlertid mørkt nu og jeg ved endnu ikke om der er nødder tilbage i træet, men hvis der er nødder, så må du få så mange som du vil have. Hvis alt er blæst bort, så skal du få det du har brug for næste år.

jeg er bare i Danmark denne uge.

venlig hilsen
Alice Reite

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. december 2009 kl. 18.43

Her i efteråret havde vi en masse kraftige bankelyde oppe på loftet. Troede først at det var en mår, indtil vi opdagede at rågerne tog naboens valnødder og sad så oppe på vores tagsten og bankede nødderne i stykker.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 7. december 2009 kl. 22.59

Hej Alice.

Lyder som et rigtig spændende gammel træ du har ved dit sommerhus:-)

Du kan skrive til min mail: mic.ejs@nielsen.tdcadsl.dk når du har set om der skulle være lidt nødder på jorden som ikk er blevet spist eller dårlige og der er blevet lyst igen:-)

Mvh.

Michael

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 19. januar 2010 kl. 13.24

Jeg har et valnøddetræ som formentlig er omkring 100 år gammelt. det giver masser af nødder af god kvalitet - især på den side, der vender mod syd. Vi har en del små selvsåede planter, som dukker op rundt omkring og har selv "gemt" to lidt større, der skal afløse det gamle, når det engang ikke kan mere... Det ene af dem giver fine, ret store nødder, - det andet er ikke begyndt at bære endnu.

Du er velkommen til at kontakte mig og få nogle nødder til udsåning eller selv komme og hente "småplanter" (i Stubbekøbing)
VH Pia

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 20. januar 2010 kl. 3.46

Hej Pia.

Det lyder til at være et spændende gammelt træ du har:-)

Kan du ikke kontakte mig på min mail: mic.ejs@nielsen.tdcadsl.dk

Så kan vi aftale nærmere.

Mvh.

Michael

Nyt svar til emnet »Valnødder til såning…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Valnødder til såning…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider