Skrevet af: Hanne Hjørlund, 17. oktober 2009 kl. 14.43
Jeg vil meget gerne høre om nogen kender Jørlunde-æblet. Det kommer fra et gammelt træ ved Rytterskolen i Jørlunde ved Slangerup.
Jeg vil meget gerne høre lidt historie om æblet og helst bytte mig til eller købe et par podekviste når det bliver tid til at skære kviste.
Poemet, Kbh. Universitet har ikke materiale fra netop dette æble. Christian Mathiesen har beskrevet æblet i starten at 1900 tallet.
Det har min særlige interesse da min familie i sin tid tog navn fra byen hvor moder- træet stod og vist nok ikke står mere.
Skrevet af: Søren S Duun, 17. oktober 2009 kl. 15.55
Ved du om det er synonym for en anden sort?. Det kan sagtens have et andet navn. Nogle gange sker der det at man planter en sort og så får den øge navne i stedet. Potentilla siges at have op til 50 forskellige øgenavne rundt omkring i Danmark, fik jeg engang fortalt på et kursus jeg var på. Jeg selv kender dem kun som Potentilla. Men navne som solblomst og til tante X s plante osv.
Normal vil jeg tro at når æble sorten har været beskrevet af Christian Mathiesen som du nævner så er der også tale om en lokalt sort. Derfor vil jeg tro at du skal have fat i noget fra lokal-historisk arkiv i Slangerup og her se om ikke der står noget om den. Måske kan du ad denne vej finde ud af om æblet har været udbredt i området.
Skrevet af: Søren S Duun, 17. oktober 2009 kl. 16.04
Jeg fandt lige dette afsnit ved at søge på Google.dk og denne Verner Andersen som nævnes her, har jeg talt med tidligere
Måske kan han hjælpe dig videre med en afklaring Verner Andersen, træffes på tlf.47 33 57 60. (bedst om aften)
Gamle sorter er Verner Andersens store interesse.
I år 1900 fandtes ca. 1100 danske sorter. Mange var opkaldt efter egnen hvor de voksede, eksempelvis "Jørlunde-æblet", "Lyngby-æblet" og "Farum-æblet". De gamle sorter har gode, men ukendte resistensforhold, og er ofte velsmagende. Verner Andersen spår, at de gamle sorter snart får et kæmpe come-back.
Afsnittet stammer fra :
www.oekoforum.dk/medlemsorientering/mdlor0010.html
Skrevet af: Boi Jensen, 17. oktober 2009 kl. 18.11
Hej Hanne
Selvom vi har talt sammen om sorten i dag i telefon, kan det være andre også har interesse i sorten.
I C.Matthiesens bøger fra 1913 og 1923 – er den beskrevet i bind 3, som er fra 1923.
Hjørlundeæble:
Træet står i Hjørlunds skoles have ved Slangerup. Det er lagt af kærne af afdøde lærer Kofoeds hustru engang i tredserne i forrige århundrede. Træet er ikke stort med hvert år rigtbærende.
Beskrivelse af frugten: Størrelse og form: middelstort, ægformet, bugen lidt under midten, begge halvdele ens udviklede. Bæger: lille, lukket, bladene grønne, svagt dunede, bøjer indad med spidserne lidt udad, støder sammen ved grunden; hulen middeldyb, middelvid, ribber små, spores blødt ned over frugten, tværsnit næppe fuldt rundt. Stilk: lang, tynd til kraftig, glat, lige, mørkebrun; hulen dyb, snæver, har tilløb til en lille svulst i bunden og kun ringe spor af rust. Hud: lyst gulgrøn, senere varmt lysegul, mere eller mindre stænket og tætstribet af et smukt karmoisinrødt; punkter ret talrige, fine, brune med smal, klar hov. Kraftig lugt og stærkt fedtet. Kærnehus: åbent, højt løgformet, aksen vid. Rum vidtåbne, rundt tilspidsede eller afrundede mog begge ender. Vægge sprængte, 2 store, butte, lysebrune kærner i hvert. Bægerrør: en lille skarp kegle, tråde højtstillede, griffel lang, dybtkløvet, glat. Kød: snehvidt, marvet, saftigt, af god, lidt kanelagtig krydret, sød vinsmag. Modningstid: september–oktober eller lidt længere. Værd: god bordfrugt og meget smuk salgsfrugt. Er et rosenæble.
Dette var ordene i den gamle bog hvor der er en stregtegning af et æble, der er skåret midt igennem.
Bogen hedder "Dansk Frugt" og kan formentlig lånes på biblioteket. Blev udgivet i 3 bind i størrelse som normale romaner. Bind 3 er på godt 250 sider og det er alene danske frugter, der er beskrevet, hvor Matthiesen fik frugt sendt fra alle egne af landet og herefter lavede beskrivelser udfra hvad folk skrev til ham og hvad han selv så på de frugter, der blev sendt til ham.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. oktober 2009 kl. 18.15
Jeg kan anbefale dig at henvende dig til den lokale ugeavis i området og få dem til at skrive om dit ønske. Det vil de oftest gerne.
Vi vil også gerne modtage en podekvist, hvis det lykkes at genfinde Jørlundeæblet. Vi indsamler bl.a. æbler. Se mere www.gamlefrugtsorter.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Jørlunde-æblet, podekviste ønskes