Skrevet af: Maria Ehlert, 22. juli 2009 kl. 14.30
Jeg efterlyser trædebregner. Hvis der skulle være nogen fra Østjylland som har for mange trædebregner så er jeg meget interesseret.
Vh Maria
Skrevet af: Frans Thomsen, 3. juni 2010 kl. 15.49
Hej
Jeg har et stort areal med trædebregner, som jeg gennem flere år har klippet med min plæneklipper, da de blev ved med at gro. Nu er de holdt op med at vokse så meget. Det ser meget pænere ud.
Nu har jeg imidlertid fået græs mellem trædebregnerne, og har fået at vide, at man kan behandle sin trædebregneplæne med et produkt der hedder Gallant eller Galant. Er der nogen, der ved, hvor man kan købe det? Jeg kan ikke finde det på nettet.
Pft.
Mvh
Frans
Skrevet af: Lone Brems, 4. juni 2010 kl. 9.46
Hej Frans Thomsen
Som jeg forstår dit indlæg er det efter at du er begyndt at klippe bregnearealet med plæneklipper at der er fremspiring af græs.
Jeg går ud fra at du tænker på kemisk bekæmpelse af græsserne.
Jeg kan ikke finde nogen oplysninger ud fra Gallant eller Galant. Uanset hvilket kemisk middel du vælger er det alene af hensyn til risiskoen for forurening af grundvandet risikabelt.
Læs evt mere om rester af kemiske bekæmpelsesmidler i grundvand på www.geus.dk/viden_om_tmp/gv05.html
Du kan muligvis fjerne græsset - men dine børne- og oldebørn får muligvis nogen problemer, de (og du !) ikke ønsker sig.
Så alternativet til kemi kunne nok være at lade være med at klippe bregnerne......
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. juni 2010 kl. 10.23
Hej Frans.
Gallant blev for år tilbage brugt i landbrug og gartneri til bekæmpelse af græsukrudt.
Det er ved revurdering blevet forbudt og må derfor ikke forhandles eller anvendes.
Mvh. Hans
Skrevet af: Frans Thomsen, 4. juni 2010 kl. 10.37
Kære venner
Når Gallant er forbudt, så anvender jeg det naturligvis ikke, men jeg printede ud fra Miljøstyrelsens side navnet ud igår 3. juni 2010, hvor der står, at det må anvendes i bederoer, vinterraps, rødsvingel og på araler med ikke spiselige afgrøder.
Græsset er ikke kommet fordi jeg har klippet mine trædebregner, men fordi det er en gammel græsplæne, der er anvendt.
Mvh
Frans
Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. juni 2010 kl. 10.49
Hej Frans.
Hvis du går ind på middeldatabasen under forbudte stoffer, vil du se at det er forbudt nu.
Hvis jeg har en sjat stående, eller bare en tom dunk, står jeg til "tugt og forbedringshus", hvis der kommer kontrol :-).
Mvh. Hans
planteapp.dlbr.dk/middeldatabasen/currentBannedProducts.asp
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Trædebregner