Forum

Blåregn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Berit, 27. marts 2009 kl. 13.10

Jeg søger frø eller stiklinger fra blåregn! Jeg vil gerne bytte med andet!

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet, 27. marts 2009 kl. 18.24

Du skal helst ønske dig en stikling af en der blomstre, så vare det ikke så længe før du også vil kunne nyde de smukke blomster. ;O)

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit, 28. marts 2009 kl. 9.07

OK =) Det vil jeg så gøre. Er der nogen som ved hvor gftige de er? Vil det fx være ok at plante blåregn på en legeplads eller er det uansvarlig?

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grenbabber Johnson, 29. marts 2009 kl. 20.27

Jeg synes det er dybt uansvarligt at lade blåregnen løbe løbsk ved legepladser. De små børn vil jo blive jagtet af det våde monstre. Hvordan kan du overhovedet overveje det?! Personligt opholder jeg min blåregn i et aflåst skab hvor det ikke kan slippe ud. Man bør ikke lade sådan en grusomhed slippe løs.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet, 30. marts 2009 kl. 18.19

Blåregnens far _ Det kan godt være jeg er lidt mærkelig men den der forstod jeg altså ikke?

Nej det er nok ikke lige så heldigt at plante blåregn hvor der er meget "børne-trafik", det kan vi godt blive enige om...

Jeg ved desværre ikke hvor giftige de er.

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe, 2. april 2009 kl. 12.36

Hej...

Jeg tror at blåregnsfaderen prøvede at være morsom. – Men man skal jo tænke over hvornår man taler hvordan. I en blog er det nogle gange lidt for nemt at være morsom på andres bekostning.

Men, jeg vil nu være enig i (sådan som jeg forstå ''farmand''), at blåregn ikke æder børn, lige så lidt som ligusteren bær eller hvad vi nu ellers har af giftige ting i haven er farlige for børn. Det er jo kun 1-årige (børn) der putter ALT i munden og dem holder vi jo alligevel øje med hele tiden. Så lad os bare få noget blåregn i haverne.

Hilsen Birthe

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 2. april 2009 kl. 19.12

Helt små børn putter ting i munden naturligt.

Men generelt gælder, at hvis man fjerner man alle giftige planter helt fra børns omgivelser, lærer de fejlagtigt, at det der findes i naturen og haven IKKE er farligt. Det kan senere føre til alvorlige forgiftninger, når børnene er blevet ældre og leger selv. For de små dagpleje- og vuggestuebørn gælder, skal de være under opsyn HELE tiden af voksne, hvadenten det er pædagoger eller forældre... Findes der alligevel planter, der skaber utryghed, er løsningen at afskærme, frem for at fælde. Dagplejemødre stiller deres hjem til rådighed, og her skal også være plads til privatliv efter fyraften og i weekender.

Overvej fx fælgende: Må der være perlegrus på en legeplads? Barnet kan jo sluge dem og kvæles.

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ChrisH, 5. april 2009 kl. 20.20

Hej Berit.

Jeg har adgang til en stor flot blåregn hos min ekskone, men jeg ved ikke hvornår den blomstrer, eller hvordan den bedste/nemmeste metode til aflæggere er?

Jeg er selv interesseret i en aflægger af denne meget flotte havepryd.

Hvis du evt skriver hvor i landet du bor – evt. send mig en email? vil jeg forsøge om sådan noget kan sendes :)
Jeg bor selv omkring Skive.

Alt i clematis er for øvrigt velkomment ;)

Mvh

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit, 6. april 2009 kl. 9.34

Hej ChrisH! Den nemmeste måde at tage aflæggere på er når den alligevel skal beskæres. En "ung" afskåret gren, sættes i jord,i en potte, overdækkes med plastik og tryllerum får den rødder og kan plantes ud =). Jeg bor i Brædstrup... Ved ikke hvor nemt det er at sende! så skal det jo bare være en lille gren, som er pakket så den kan holde fugten. Har hørt at man kan sende planter i plastikflasker, men ved ikke nøjagtig hvordan det fungerer. Måske andre har et bud?

Jeg har et par clematis, og hvis man kan ta frø eller aflæggere her er du velkommen til at få det! Det har jeg ikke undersøt.

Mvh Berit

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ChrisH, 6. april 2009 kl. 9.47

Hej Berit.

Mine svigerforældre bor ikke langt fra Brædstrup, så vi kan nok komme forbi på et tidspunkt.

Jeg ved ikke lige hvornår jeg kommer forbi eks'en, der bor i en anden by, men jeg skriver her igen når jeg har fået aflæggere – så må du skrive retur om du har fået fat i et par aflæggere inden?...

Mange tak for råd omkring hvordan og hvorledes mht. start af aflæggere ;)

Mvh

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Berit, 8. april 2009 kl. 17.33

Hej ChrisH! Det vil jeg så glæde mig til ;) Tak. Jeg skal nok finde ud af noget med clematis- har hørt man kan tage frø... Mvh Berit

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. april 2009 kl. 17.41

Blåregn er jo også så dejligt. Det er godt at man kan bytte sådanne ting, der jo spreder glæde til alle.

Mvh Eivin (^_^)

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carbri, 28. maj 2009 kl. 14.07

Hey, jeg har købt 4 blåreng frø, og sat dem for 3 md siden, men der er ikke skedt noget endnu,frøet ser ud som da jeg satte det i min opvarmede misbænk " eller hvad sådan en nu hedder" nogen der ved om jeg skulle havde gjort det anderledes På forhånd tak.

V-H CC

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 28. maj 2009 kl. 17.56

Har selv sået blåregn i år for at prøve da jeg fik fat en en som hedder profilac den har meget lange blomster og er mega flot.Det jeg har gjort er at lægge dem i lunken vand i 1 døgn derefter i et fugtig kaffefilter og så i køleskabet i ca 3 uger oppe ved frysepladen øverst oppe derefter sået i ugødet så og prikle jord sat dem uden for...i jannuar mdr og så har naturen klaret resten og der er nu for ca 14 dage siden kommet 5 planter af 5 frø...så her har der ikke været problemer med såningen.

erik

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 28. maj 2009 kl. 19.33

Ikke profilac men profilic.den er meget mørkeblå.

erik

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carbri, 29. maj 2009 kl. 23.22

Tak for svaret Erik det vil jeg prøve håber bare de 4 frø så ikke har taget skade af at ligge i jorden i 3 md

VH: CC

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 3. april 2015 kl. 18.01

Tidligt på foråret så jeg at der hængte forstand vælge fra vores blåregn. Det er første gang jeg oplever det. De har hængt og fået lidt frost, og det er åbenbart fint, for de første fire frø er Lotte frem. Sikke én fornøjelse.

Jeg startede med at lægge første i vand natten over. 12 - 14 timer vil jeg tro. Så har jeg søgt viden, og den mest interessante, fandt jeg fra "Slottet i sørensen" Gode økologer og spændende folk.Her kunne jeg læse, at Blåregn vokser vildt i Asiens monsunregnområde.Det gav mig ideen til at fylde én plastbakke 6 -7 cm høj med såjord. Huller i bunden selvfølgelig( ) og lade jorden suge godt med vand. Frøene stak jeg så lidt ned. Og lagde gennemsigtigt plastisk over. Samme slags bakke bruger jeg som underskål.
Jeg har et varmeapparat med én hylde 10 cm over. Der sætte jeg bakken, og tre dage senere, erfarede jeg, at rødderne begyndte at gro frem. Et par dage senere begyndte spirerne at vokse frem.
Nu skal de snart flyttes i hver sin lotte.

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. april 2015 kl. 20.53

Din stavekontrol spiller dig et pus, der gør teksten ulæselig...

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 3. april 2015 kl. 21.50

Hej igen
Ja min tablet er rigtig irriterende ind imellem. Jeg så godt hvor galt det var med teksten, inden jeg sendte i dag kl 18, men den var helt låst, så desværre.

Nu prøver jeg fra min pc. Jeg kan nemlig næsten ikke få armene ned.
Jeg har fire frø af blåregn, som lige er fremspiret. Det har ikke taget mange dage. Efter tre dage brød roden igennem og to dage senere spiren. Efter at have haft føene i vand 12-14 timer, har jeg stukket dem ned i en godt våd såjord, og stillet bakken på en plade, en vindueskarm, lidt hævet over et varmeapparat omkr. 20 grader.
Jeg har et låg af gennemsigtig plast over bakken med jord, som ikke slutter helt tæt. Frøene var kun lige stukket ned i jorden, med den ende, hvor spiren ville komme.
I min søgen efter inspiration, fandt jeg et sted, hvor de vidste, at blåregn vokser vildt i Asiens Monsumregnsområde. Så vidste jeg, at frøene kunne tåle god fugtighed og varme. Læs evt. på hjemmesiden:
slottet-i-smoermosen.com
Jeg plukkede frøkapslerne fra planten for en uge siden, så de kan godt tåle frost, måske skal de have frost?
Herlig start på foråret.

Mvh Susanne

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bronwen Loshak, 6. april 2015 kl. 23.22

Hvis jeg var dig ville jeg i stedet gribe dybt i lommen og gå på planteskolen og købe en blåregn som er podet. Jeg har lært at det kan vare op til 20 år, får din såede plante kommer til at blomstre, desuden står der også at det vil blive en plane der altid ar svag vækst og ikke er særlig hårdfør.
Jeg ved at vi haveejere er nødt til at Være tålmodige, men 20 år er måske lidtmeget forlangt..
Undskyld hvis jeg bringer dårligt nyt. Jeg er selv helt vild med blåregn, og har tre nyplantede i vores nyanlagte have.
Hilsen bronwen

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bronwen Loshak, 6. april 2015 kl. 23.30

Den hedder prolific. Jeg kan bedst lide Murasaki Kapitan, den har kraftig vækst, meget duftende blomster med meget farve. Men den remonterer ikke, desværre:-)

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 7. april 2015 kl. 14.54

Hej Børnene

Jeg har læst at det kan tage 4 - 5 år, og hvis de står godt tidligere. Man kan også klippe dem tilbage, det skulle ligeledes fremskynde blomstringen.

Jeg er vild med at så , stiklingeformere og eksperimentere med nye. mig.
Det er meget sjovere end at købe, men hvem ved, om jeg bliver så utålmodig, at jeg bider i det sure æble, og køber én.

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 7. april 2015 kl. 22.47

Hej Brønden

Hvor stammer du fra, med det navn. Det går jeg aldrig hørt før?

Remonterer ikke... betyder det at den ikke danner frø.
Hvis ja, er det så fordi den er gen manipuleret. Det er da unaturligt ?

Du kom til at hedde Børnene før. Pudsigt. Nu har jeg slettet stave kontrollen

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 7. april 2015 kl. 22.53

Jeg forstår det ikke. Havde set, at dit navn var rigtigt stavet, og så sendte jeg. Nu er det helt volapyk for mig.

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bronwen Loshak, 8. april 2015 kl. 9.28

Hej Susanne

Min stavekontrol driller også! Jeg må have den slettet:-)

Mit navn er walisisk og er sjældent.. min far var englænder, så han er forklaringen på det mærkelige navn. Det er i familie med Gweneth, Gwyndolin og andre gamle keltiske navne. Også pga min far er jeg tosproget,
Derfor ynder jeg at læse de engelske og amerikanske sider om planter, så der har jeg mine informationer om blåregn fra. Jeg ved ikke om det er rigtigt med de 20 år.. Måske er det et sted ind imellem, jeg har nok bare ikke selv den sags tålmodighed, selvom jeg også synes at det er sjovt at så sine egen fundne/dyrkede frø. Remonterer betyder at den monterer blomster igen senere på sæsonen, ligesom man også kan få roser der remonterer og nogle der ikke Gør (men laver hyben i stedet). Det betyder ikke at den er gen modificeret eller sådan noget, bare fremelsket og så podet på en stærkere rod (en som f.eks. er mere hårdfør overfor sygdomme og frost) igen fuldstændig som roser. De fleste roser som du køber er podede på en stærkere rod, så hvis man skal så eller 'grafte' (dvd. Tage en gren og få den til at slå rødder) så skal man have fat i en af de gamle originale sorter der selv kan danne en frostsikker rod. Hvis man overfører det på blåregn, så tror jeg det kommer meget an på hvilken sort du har fået fat i tjek om det er en gammel eller en nyere og podet sort, du kan evt. se på moderplanten om den er podet nede ved roden eller den ikke er. Uanset hvad, så skal du have held og lykke med projektet:-) (fra en mindre tålmodig sjæl:-))
Mange hilsener
Bronwen

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim S. Pedersen, 15. juni 2015 kl. 15.42

Hej Berit
Hvis du endnu ikke har fået stiklinger af blåregn, og du har mod på en køretur (lidt nord for Silkeborg), er du velkommen til at komme og klippe alle dem du vil have. Jeg kender ikke navnet på sorten, men blomsterrankerne er violet/hvid og mellem 30 - 50 cm lange
Mvh. kim s.

Nyt svar til emnet »Blåregn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Blåregn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider