Forum

Tomatfrø

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten S., 5. marts 2009 kl. 10.08

Har lidt tomatfrø jeg gerne vil bytte med. en rød cherry, en coctail,busk, og moneymaker.

ønskes: rabarberfrø... og ellers hvad man kan byde på :)

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 6. marts 2009 kl. 17.37

Hej Morten,

Jeg vil gerne bytte med nogle rabarber frø (Victoria) med nogle money maker frø, cherry og coctail...

Send mig en mail på ldn@scum.dk hvis du er interesseret i at bytte... jeg har en del peber frø, meloner, ananaskirsebær osv osv...

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 7. marts 2009 kl. 10.10

Kære Morten.

Kan du ikke skrive lidt om, hvordan du synes Moneymaker tomat er? Er den sød og saftig, melet, toplækker eller vandet og syrlig?

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 7. marts 2009 kl. 10.29

Det vil jeg også rigtig gerne vide, idet jeg har forspiret et par stykker ;-)

Venlig hilsen lone

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten S., 7. marts 2009 kl. 16.20

Jeg må tilstå at jeg ikke har prøvet den før... men har hørt positiv om den. jeg mener der er en tråd om det et andet sted her...men den skulle blive extra lækker hvis den står ude i et lunt hjørne og i en god jord. held og lykke til os :)
Venligst Morten

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. marts 2009 kl. 18.20

Jeg dyrkede Moneymaker sidste år, og det var ikke noget at skrive hjem om.

Rimeligt stort udbytte uden meget smag, og som blandingskultur kan den ikke forliges med kartofler.

Hvis I kan finde Kirsebærtomat kan jeg stærkt anbefale den til friland.

Det er guf.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 7. marts 2009 kl. 18.28

Har været så heldig at få frø fra en her på havenyt, De er sået og kommet op...så jeg kan glæde mig til kirsebærtomater til sommer. Er der forskellige sorter af disse?

Lone

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. marts 2009 kl. 21.52

Hejsa Lone.

For ca. 2o år siden startede jeg med Kirsebærtomat og har altid gemt frø til året efter. Disse tomater har altid haft den samme skønne smag. Mig bekendt er der kun den ene slags. De forskellige frøfirmaer kan måske kalde frøene for noget andet.

ps. jeg har aldrig haft sygdomme i planterne, og så smager de bedst på friland.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 7. marts 2009 kl. 22.04

Ok–Det lyder da godt. Mine skal stå på friland, så jeg ser frem til nogle aromatiske tomater...Tak...skal du ha'

Lone

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keldebæk, 3. april 2009 kl. 14.11

Cherry tomat.

SUK, SUK. jeg har været mange steder for at købe frø til cherry tomet, men kan ikke finde nogle. Hvor kan man købe dem henne?

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keldebæk, 3. april 2009 kl. 14.14

Blomme tomat.

SUK, SUK. jeg har været mange steder for at købe frø til Blomme tomet, men kan ikke finde nogle. Hvor kan man købe dem henne?

I mit tidliger indlæg fik jeg skrevet Cherry det var en fejl.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. april 2009 kl. 14.24

Prøv at google – blomme tomat – og du vil finde flere steder hvor du kan købe frø.

Mvh. Svend Høst

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Mette G., 4. april 2009 kl. 11.32

Er cherry- og kirsebærtomat ikke det samme? måske findes der flere sorter, men f.eks. sungold er jo F1 frø. Men jeg mener da, at de kan købes overalt. Jeg har haft sweet 100 det ene år og sungold det andet. Sweet giver enormt lange klaser, de er begge gode, og næste år vil jeg selv tage frø for at se hvor meget "F1" egentlig har at sige.

Andre tomater tager jeg frø af, det er det letteste i verden. Så mon ikke der er nogen gener tilbage i de små tomater også? Uanset hvad, er frøene meget, meget mindre, så udbyttet må også blive mindre tomater.

I år vil jeg også dyrke samme sort af cherrytomater både i drivhus og på friland for at sammenligene væksten.

Moneymaker har jeg opgivet, drivhuset er trods alt ikke stort nok til kedelige tomater. Jeg købte frøene i Netto for 2 kr, så dem er jeg ikke ked af at kassere.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 4. april 2009 kl. 12.18

Anne-mette:
Émnet har været vendt før – mht. kirsebærtomat pg sungold – om disse var den samme sort. Jeg vil dog ikke mene at kirsebærtomat og cherry er det samme...

Sidste år købte jeg hhv. Kirsebærtomat F1 og Sungold F1 – væksten og udbyttet var langt fra sammenlignligt. Kirsebærtomaten gav mange, små, orange og yderst saftige og søde tomater.

Sungold gav mindre udbytte, tomaterne var mørkere i nuancen, de var tørre og smagsforladte.

Jeg tog frø fra Kirsebærtomaten som jo er en F1 – de vokser fint og indtil videre ser de fine ud. Jeg har derudover fået frø fra en skibent herinde, også kirsebærtomat som han har dyrket i mange år.

Så det bliver spændende at se dem voksne – og hvordan de er i størrelse, udbytte og smag.

Jeg har i år en cherry tomat (Rød cherry), Tiny Tom (busk tomat), San Marzano (gryderets tomat), moneymaker (vist meget almindelig) og så 2 x kirsebærtomat, en fra en F1 plante og en fra en skribent herinde...

Mine planter mv kan føles her: www.havealf.dk

Nyt svar til emnet »Tomatfrø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Tomatfrø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider