Forum

Tacca Chantrieri – Bat Flower/Flagermuseblomst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 15. oktober 2006 kl. 11.23

Hejsa! Jeg er interesseret i en Tacca Chantrieri plante – hvis der er nogen som har en de gerne vil af med er jeg meget interesseret

– evt i bytte med en Strelitzia – Bird of paradise (jeg har 4 forskellige at byde ind med: Reginae, Nicolae, Mandela's gold og Juncea)

Ellers se min hjemmeside www.barney.dk om der skulle være noget andet af interesse!

1 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 16. oktober 2006 kl. 22.17

Hej Bjarne,

har du set at frø af "bat plant" kan fås hos www.thompson-morga.dk? De har en sort og en hvid version. De ser ret vilde ud. Er måske ikke helt nemme.

2 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 16. oktober 2006 kl. 22.29

Hejsa!

Jeg har brugt en mindre formue på frø, og forsøgt at spire dem på mange forskellige måder men desværre uden held, så derfor er jeg på jagt efter en plante i stedet... men ellers tak *SS*

3 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 17. oktober 2006 kl. 13.04

Hej Bjarne

Hvis frøene er lidt store, så prøv at klippe spidsen af, eller et lille hak i og læg dem i jorden. Det har jeg gjort med mange genstridige frø og så kommer de altså i gro.

Helle – www.helleshave.dk

4 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten LLanos Leon, 8. maj 2007 kl. 23.28

Hej du skal huske at lægge frøet i lunken vand, i ca. 2 timer inden såning

5 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 9. maj 2007 kl. 8.58

Hvis du lægger frø i vand først, så skal de ligge mindst 9 timer før det virker. Det står på mange frøposer.

6 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 28. august 2007 kl. 9.40

Opfølgning!

Juhuu i år er det lykkedes at få frø til at spire!- mine planter spirer smukt nu, og det både den sorte, den grønne og den hvide (nevia White)

Fik nogen nyhøstede frø i år fra en bekendt i Thailand!

7 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 29. august 2007 kl. 8.38

Hej Bjarne

Jeg har frø af den sorte og vil gerne så'dem... Hvilken dyrkningsmetode anvendte du af ovenstående...?, men også hvilken jord, temperatur, lysforhold, mv...?

8 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 29. august 2007 kl. 8.44

Hejsa!

Jeg lagde frøene i blød i 25 grader lunmkent vand i ca 72 timer.

Såede dem i jiffy brikker.

De står på undervarme ved ca 28 grader, i et "telt" der opretholder et fugtigt og lunt miljø. og de får indirekte sollys.

det er vigtigt at oprette dette lune og fugtige "klima" mens planterne er helt små ellers tørrer de ind... har jeg lært af bitter erfaring!

Held og lykke!

Bjarne

9 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 30. august 2007 kl. 9.12

Tak for svaret, det vil jeg prøve...

VH Jeanet

10 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Justesen, 25. februar 2008 kl. 17.46

Hej Bjarne
Jeg ved ikke om du fortsat er interresseret i flagermusblomsten eller om dine spirringsforsøg har givet så god bonus så du er selvforsynende. Jeg har lige været så heldig at "arve" en afblomstret Tacca Aameyri. Den har nye side skud som jeg gerne vil dele ud af. Jeg kan ikke fortælle dig hvad farve men tror den er sort.

Hilsen Birthe

11 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 26. februar 2008 kl. 10.11

Hej Birthe

Den er jeg meget interesseret i. Prøv at se på min hjemmeside om der er noget du kan bruge ellers vil jeg gerne sende dig frimærker.

12 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Oxholm, 18. april 2008 kl. 6.59

Jeg har tidligere på året købt en flagermuseblomst til min veninde i Bagsværd centeret. Er der nogen i Jylland der ved hvor jeg kan købe/få fat i sådan en selv?

13 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 18. april 2008 kl. 10.50

Jeg har nogen få planter, både den sorte og nevia White. samt af den grønne Tacca Palamatum.

Planterne er en smule sarte, så jeg sender dem ikke – men nu ved jeg ikke hvor i Jylland du kommer fra?

Jeg bor i Holstebro

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

14 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Oxholm, 19. april 2008 kl. 19.05

Hejsa. jeg kontakter dig via din hjemmeside
Stine Oxholm

15 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katharina Hennemann, 22. november 2008 kl. 10.40

Hejsa.

jeg har en flagermusblomst med navn tacca Blak beuty og jeg kunne tænke mig lidt information
om pasning samt formering af blomsten.

hilsen Katharina
jeg bor i Jægerspris.

16 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 24. november 2008 kl. 12.35

17 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thora Hvelplund, 28. april 2009 kl. 15.26

Jeg har lige været på Nielsens planteskole i Varde og købt en pose Tacca chantrieri frø produceret af "albertines have" På frøposen står der at planterne trives i fuld sol, det passer mig fint da jeg har en meget lys udestue.

Da det tager 2–3 år før planterne blomstre, købte jeg også en stor Tacca chantrieri i blomst. Problemer er så bare nu, at på pasningsvejledningen står der at den ikke må få for meget sol. Hvad skal jeg tro? Jeg ser helst ikke denne sjove blomst gå til grunde pga forkert pasning.

Hilsen Thora

18 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 28. april 2009 kl. 15.46

Hej Thora!

Nu har jeg efterhånden "leget" med denne plante gennem noge år og mine erfaringer siger at dn helst skal stå i skygge. Solen svider bladene :O)

Hilsen
Bjarne

www.barney.dk

19 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 8. august 2009 kl. 10.52

Thora,

Den kan ikke klare direkte sol! Den går til! Den skal have konstant med vand i sine aksler og det kan du ikke vedholde hvis den er i solen hele tiden. Bjarne har ret, den får svidne blade...det har min fået og jeg har haft min i mange år nu. Den bryder sig ikke om direkte sol.

Den har lidt sammen lidt vanskelige temperament som en Orkide faktisk...Lidt sammen stand som den vil kræve. Det er vist bedste måde jeg kan fortælle dig bedste vækstbetingelser hvis du ønsker den. Min er efterhånden blevet halvanden meter høj og har altid tre "hoveder". Har aldrig re-plantet den, jo i større krukke to gange og det er det...ellers gødning, vand og forstøvning...Så skal den nok klare sig!

20 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 8. august 2009 kl. 12.29

Hej læser lige dit indlæg Denis, har lige købt den spicielle plante i går, har 3 blomster, så jeg søger pasning pleje om den,, jeg har orkider med god held, så nu vil jeg jo gerne at jeg kan pleje den godt, denne er i noget jord, er det OK?

Hvad gødning kan den lide?, ved du det?

Glæder mig til at høre mere.Inger Frederiksen.

21 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 9. august 2009 kl. 3.59

Hej Inger,

Okay, stort tillykke. Den er smadder flot og bringer en vis charme med sig.

De første tegn på den mistrives kommer ved at "hårene" er tørret ud...De bliver helt elendige at se på, herefter vil hovedet bøje sig ned. Bladene gør det samme. Orkideen er jo også krævende og med rette muld kan du sagten plante den om i en større krukke med noget frisk jord, gerne lidt gødet for at fremme trivslen i krukken. Jeg giver min lidt trim gødning til inde plantet en gang om året, bare lidt lidt da for meget gødning slår den ihjel.

Jeg plantede min om da jeg fik den i hjem. Den står i samme krukke endnu men i andet jord.

Hvis du passer den lidt med samme kærlighed som Orkideén, så kommer du langt med den.

venlig hilsen
Dennis Pedersen

22 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 10. august 2009 kl. 12.57

Hej Dennis.

Tak for din hurtige hendveldese,, dejligt, ja jeg går jo og kikker på den,, og hvad jeg kan gøre for den,må indrømme har kikket lidt her i gogle, og faldt jo over dig, så jeg hænger på.

Hvad gør jeg ved den,s skæg? har den brug for at få lidt vand, jeg mener at den får en pust med en sprayflaske?. og skal jeg plante den om?, potter er pt. 13cm i diameter, og planter er 80cm høj? og hvad jord er godt?.

har set nogen tager frø?, Hvor når kommer der blomst igen?,
Ja jeg har jo mange spørgslmål. og vil gerne bruge dig som vejleder.

Nu er jeg jo bare en Gl husmoder der elsker blomster, og fald for denne sjælne blomst som tiltrak mig,,den er altså bare speciel, kikker på den utrolige flotte blomst som har så mange detaljer, og det der vel nok er specielt er skæget.

Den,s skæg er begyndt at tabe kraft kan jeg se, skal jeg lade det være?.

Nok for denne gang, tak for du svarede, Hilsen Inger.

23 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 10. august 2009 kl. 13.40

Hejsa!

Fra de bliver sået til de kommer i blomst går der ca 18 måneder +/- :)

Skægget lader du bare sidde, det er bare et tegn på at blomsten så småt er ved at visne.

Jeg har ikke set den sætte frø herhjemme – men det kan da sagtens være at den kan det :O)

Mange Hilsner
Bjarne

24 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 10. august 2009 kl. 13.50

Hej Inger,

Dens slæg vil ikke hele tiden stå ud fra blomsten, men hvis de er begyndt at blive "visne" mangler den vand! Forstøv den alt det du har lyst til, Akslerne som er stedet hvór bladene sales, skal gerne være fyldte med vand – gerne hele tiden. Så har den det bedst. Hvis du kan stille den i et sted hvor der ikke står for meget i sol, men derimod lidt skygge og hvor luftfugtigheden er lidt højere, så trives den virkelig. Jeg ser at min trives bedst i vinteren hvor varmen i huset er mere jævn og luften bliver lidt tungere.

Plant den gerne om i en større potte, det tager den ikke skade af. Den trives med god plads om rødderne.

Omkring blomsterfrø er det ikke noget jeg har gjort mig meget i, har kun koncentreret mig om at holde den. Og så længe den har det godt, trives den og beholder sine "skæghoveder". mail mig gerne privat skulle du have lyst.

25 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 10. august 2009 kl. 13.50

Klik blot på mit navn i den foregående besked...Det med Grønt!

26 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 10. august 2009 kl. 13.56

Bjarne! Det er vel nok en flot hjemmeside, du der har strikket sammen! Det er nogle spændende sorter du dyrker.

27 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 10. august 2009 kl. 14.23

Ops, ja blomsten kan også visne.

Men nu hvor du har købt en ny gætter jeg på den har været i under inkubation og derfor ikke lige med det sammen vil visne og falde. Men hold oje med blomsten også!

28 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 11. august 2009 kl. 0.21

Hej igen takker for gode råd fra Dennis og Bjarne. Ja det er en spændene plate, har aldrig set den før,,, så jeg vil jo gerne gøre det rigtige,,
Den står i en lys spisestue, og vi har gulv varme om vinteren, og der hvor den står er på fliser hvor der ikker gulvvarme.

Kan være den ikke holder så længe nu må vi se, Nyder den som den er så må vi se.

Venlig hilsen fra Inger.

29 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Hansen, 19. august 2009 kl. 7.45

Har lige set dem på nørrebro grønttorv i kbh, de var store og utrolig flotte, men, men de kostede 500,– og det var lige for meget til min pengepung

30 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 19. august 2009 kl. 8.16

Jeg hr stadig et ar stykker, de er ikke så store endnu, men det skal de nok blive, til gengæld er prisen også e helt anden :O)

Hilsen
Bjarne

www.barney.dk

31 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Hansen, 19. august 2009 kl. 9.21

Det kunne jeg godt tænke mig, hvad er prisen, og kan sådan en djævel sendes:)

32 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 19. august 2009 kl. 19.38

Nu er min så gået ind i en temmelig deprimeret fase...Den hænger og ser såååå sølle ud...

Bjarne...her har jeg lige brug for din ekspertise...

Kan jeg sende dig et billed af den?

33 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis, 19. august 2009 kl. 19.38

Nu er min så gået ind i en temmelig deprimeret fase...Den hænger og ser såååå sølle ud...

Bjarne...her har jeg lige brug for din ekspertise...

Kan jeg sende dig et billed af den?

34 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 19. august 2009 kl. 19.53

Hej dennis!

ja gør endelig det :O)

Hilsen
Bjarne

35 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 19. august 2009 kl. 19.54

Hej Sonja!

Den kan sagtens sendes, jeg tager 75,– pr stk.

Du kan bestille den via min hjemmeside

www.barney.dk

Hilsen
Bjarne

36 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Hansen, 19. august 2009 kl. 21.29

Jeg har skrevet sonja hansen da jeg indbetalte penge til dig var ikke klar over at der kom et ordrenr lige efter på min mail:)

37 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 19. august 2009 kl. 21.36

Hej Sonja!

Ingen problem – jeg skal nok finde ud af det :O)
Jeg sender planten afsted mandag, da jeg ikke vil risikere at den kommer til at ligge weekenden over på posthuset :O)

Hvis du ellers har spørgsmål eller andet til den eller andet, så skriver du endelig bare :O)

mange hilsner
Bjarne

38 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sonja Hansen, 19. august 2009 kl. 21.39

Mange tak:)

39 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Frederiksen, 20. august 2009 kl. 14.03

Jeg kan da også lige skrive at min er også ved at hænge, hvad gør jeg nu Bjarne?, jeg har ikke plantet den om, efter jeg købte den, har hørt at når de blomster er det ikke så godt?. men glæder mig over den hver dag,, jeg gav 250 kr for den,,, er jo også en pæn sum, men syndes den er det vær,. Hygge til jer alle.Inger.

40 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Nielsen, 16. oktober 2009 kl. 16.22

Hej Bjarne.

Jeg har lige købt én i supermarkedet rundt om hjørnet.

Hilsen Gert Nielsen

41 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tabita Enig, 27. januar 2010 kl. 17.42

Hejsa

Er der nogen der har erfaring med hvornår på året det er smartest at forsøge at få Tacca-frøene til at spire? Kan man starte nu f.eks eller er der for mørkt?

Er der nogle af de 3 farver der er lettere at få til at spire end de andre?

Bjarne skriver i et tidligere indlæg at han bruger 28 graders undervarme. Hvordan skaber jeg det?

Hilsen Tabita

42 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. januar 2010 kl. 18.50

Jeg har ikke erfaring med Taccafrø, men jeg kan fortælle dig om varmen, selv bruger jeg en spirrekasse, hvor jeg selv bestemmer hvor højt temperaturen skal være.
Man kan selv lave en eller man kan købe hos haveselskabet, eller hos Willab den er noget større.
www.willabgarden.dk/fullpost.asp ... 349&page=2

43 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 28. januar 2010 kl. 11.31

#Tabita:

Du kan sagtens så dem nu, da de kan være ret længe om at spire.
Den grønne (Tacca palmata) synes jeg er nemmere at få til at spire end de øvrige :O)

Bjarne

44 af 44 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tabita Enig, 28. januar 2010 kl. 18.54

Lis og Bjarne: Mange tak for svar :-)

Jeg vil kaste mig over projektet med det samme.

Er der ellers nogle gode erfaringer omkring hvordan man får sådanne frø til at spire, så er jeg meget interesseret i at høre om det.

/Tabita

Nyt svar til emnet »Tacca Chantrieri – Bat Flower/Flagermuseblomst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Tacca Chantrieri – Bat Flower/Flagermuseblomst

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider