Forum

Frø af valnød?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Nygaard, 13. februar 2025 kl. 9.27

Jeg har ledt længe efter frø til frøformering af valnød (Juglans Regia) men har ikke haft held endnu.
Ved nogen, hvor man kan finde sådanne frø?
Findes der private derude med valnøddefrø fra sidste år?

God vinter!

Mvh Steffen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. februar 2025 kl. 10.56

Hej Steffen.

Hvis ikke noget her på Havenyt kan hjælpe dig vil jeg foreslå dig at skrive til Villy Mougaard, Blomstergården ved Viborg, og høre ham om ikke han er leverings dygtig. Han råder over en stor samling af træer og buske .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 13. februar 2025 kl. 17.13

Nu er frøene af Valnød, valnødderne selv.

Jeg har selv forsøgt at så valdnødder sidste år.

Jeg brugte to forskellige metoder, med lige gode spiringsresultater.

Den bedste metode (spirede hurtigere og bliver større) er at komme valdnødderne i en spand dækket med grus og lade dem stå udendørs vinteren over. De spirede nødder sås derefter i jord engang i april i ca 5 cm dybte og dækkes derefter med løs jord.

En anden metode er at lægge valdnødderne i vand en uges tid inden de sås engang i april måned, i ca. 5 cm dybte og dækkes med løs jord.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 13. februar 2025 kl. 18.38

Bare du er klar over, at det varer meget længe før såede valnøddetræer bærer nødder. Det går hurtigere med podede træer.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 13. februar 2025 kl. 18.43

Hej Steffen
det er jo smart at skrive hvor du bor - for kommer du i nærheden af Holstebro, er du velkommen til at få nogle.
vh Boi Jensen

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. februar 2025 kl. 21.46

Du kunne jo have købt en pose valnødder i netto ved juletid og så sået et par stykker , og ja de spirer meget velvilligt , de sår sig selv i hele haven , og der går sådan ca 7 år+ før de bær nødder .

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 14. februar 2025 kl. 13.55

Jeg er så 'heldig' at der er nogle mus der har gravet valnødder ned hos mig, lige som de graver nødder ned.Pludselig står der nogle spirede småtræer fordi musene har glemt hvor de lagde deres forråd.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. februar 2025 kl. 21.48

Jeg mener at have fået fortalt at valnødder er en af de vanskeligste træer at pode, hvis man vil kaste sig ud i emnet. Jeg kan huske at have set at Bonderøven fik hjælp til det af Lars Westergaard og at det kræver både perfekte snit og herefter varme til podning stedet, så sårene blev helet ordentlig .
Men man kan også bare gøre som jeg væbne sig med tålmodighed.
Jeg fandt et ca treårige lille træ inde bag en busk og gav det plads i haven og efter ca 6 år har jeg et stort træ på ca 3 meters højde.
Og jeg er lidt i tvivl om hvornår det burde bære valnødder, da nogle siger mellem 7-10 år. Men som sagt kræver det tålmodighed. Man kan også få sorter, der bærer frugt efter 3 år . Så hvis man vil ofre mellem kr 300-450,- for et valnøddetræ kan man komme tidligere igang og kender mere til nødderne man dyrker frem for frøavlet valnødder, der kan variere en smule .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Nygaard, 17. februar 2025 kl. 11.39

Tak for alle jeres input.
Og til Boie Jensen, tak; jeg forsøger lige at henvende mig privat til dig.

Jeg var ikke klar over, at købte "spisenødder" kunne sås. Jeg har forstået, at de skal kuldebehandles først, som det sker i naturen. Det kunne måske være et forsøg værd. Men en anden problematik derved er, at træerne vokser op og bliver en variant, som har tilpasset sig et sydlandsk klima, fordi det er der, nødden kommer fra. Det kunne være sjovt alligevel at se, hvordan det gik sådan et træ.
I forhold til, at der går længe inden frugtsætning. Ja, men jeg har tid nok. Derudover er en del af planen også, at jeg vil have valnødder for træerne og ikke kun for frugterne. I forvejen har jeg et lille stykke meget ung valnøddeskov, som endnu ikke giver frugt men som bliver til spændende skov en dag.
Tak igen.

Mvh Steffen

Nyt svar til emnet »Frø af valnød?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Frø af valnød?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider