Forum

Sequoiadendron giganteum

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Nørgaard Thomsen, 4. januar 2017 kl. 17.12

Jeg går og venter på at komme igang med at så mine Sequoiadendron giganteum frø. så fandt jeg denne vejledning

www.haabet.dk/users/mammuttrae/saaning.html

hvis jeg følger denne vand behandling, skal frøene stadig ud og have en gang frost i de potter man sår i ?

Mvh Martin

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 4. januar 2017 kl. 20.19

Jeg har selv sået Sequoiadendron for en uge siden, hvor jeg med halvdelen af frøene har fulgt anvisningen om en uges iblødsætning med daglige skift af vand. For en sikkerheds skyld kommer frøene dog ud en uges tid.
Den anden halvdel af frøene har stået i blød ca 2½ døgn, og er herefter sået og stillet ud i kulden.
Iflg. denne tyske side skulle ca 14 dages stratificering være tilstrækkeligt: mammutbaumsamen.de/mammutbaumsamen-anzucht

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nørgaard Thomsen, 4. januar 2017 kl. 21.37

Hej k.bilde tak for svaret og linket, den vil jeg prøve at følge.

MVh martin

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 9. januar 2017 kl. 1.54

Hej Martin

Jeg har fundet et link med lidt mere om Sequoiadendron: dewharvest.blogspot.dk/2015/09/growing-giant-sequoia-trees-from-seed.html
Det er væsentligt, at de ikke tørrer ud og ikke overvandes fx regn, da det medfører stor risiko for tab af planter.
Bemærk potterne, der giver mulighed for dyb rodudvikling. www.atlantic-white-cedar.org/gallery/photos/awc-in-Ray-Leach-Super-cells.jpg
Jeg har skrevet et andet opslag her på Havenyts Forum for at høre, om nogen skulle kende en dansk forhandler af dem: www.havenyt.dk/forum/fri_debat/17214.html

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Nørgaard Thomsen, 11. januar 2017 kl. 10.03

Hej K. Bilde tak for de mange gode links. Angående potter. jeg arb til daglig som anlægsgartner, og har samlet en masse potter fra slyngplanter de er en del dybere end dem som er på dine links,så den er på plads, jorden har jeg blandet:1/3 jord 1/3 sand 1/3komposteret hestemøg fra champignons gartneri.bliver spændende til forår og se hvordan det hele arter sig.

Mvh martin

Nyt svar til emnet »Sequoiadendron giganteum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Sequoiadendron giganteum

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider