Forum

Agern til rødeg søges

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 30. september 2016 kl. 11.41

Hej alle sammen.

Jeg er ved at samle en masse frø sammen, som skal stratificeres hen over vinteren så jeg kan plante et stykke til med skov. Her leder jeg med lys og lygte efter agern fra rødeg, som ville pynte gevaldigt i den nuværende blanding. Er der nogen der har sådan et træ stående (helst på Fyn eller Midt- og Sydsjælland) hvor jeg kan få lov at snuppe et par håndfulde agern? Det ville nemlig være helt fantastisk! :)

Dbh Rasmus

1 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 30. september 2016 kl. 16.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 1. oktober 2016 kl. 11.01

Hej Frank. Tak for svaret! :) Så må jeg til Præstø og lede. Mon ikke det er lidt nemmere om 3-4 uger når bladene har ændret farve?

VH Rasmus

3 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. oktober 2016 kl. 14.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. oktober 2016 kl. 14.17

Her er stilkegen begyndt at smide sine agern.
Jeg går ud nu og samler nogle op, som jeg vil så andre steder på grunden, i håb om at de vil klare sig bedre, end dem vi flytter som små.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 1. oktober 2016 kl. 15.12

Min erfaring med såning af agern er, at de skal sås nogenlunde med det samme. De må ikke tørre for meget og de begynder at spire allerede i efteråret.
Men så dem dybt og dæk med finmasket trådvæv eller andet. Musene er eksperter i at finde dem selv i stor dybde.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. oktober 2016 kl. 19.01

De er sået, men er 5-10 cm dybt?
Ellers må jeg sætte min lid til, at rævene spiser musene.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 1. oktober 2016 kl. 19.37

Jeg har agern fra stileg liggende en i pose i køleskabet. Når de spirer bliver de plantet ud i potter og så plantet ud til næste efterår. På den måde håber jeg på, at musene ikke får ødelagt projektet.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 1. oktober 2016 kl. 19.59

@ Lars Holt.
5-10 cm er passende især hvis det hælder mere til de 10 end til 5 cm. De skal nok komme op, hvis de ellers overlever vinteren uden at blive ædt.
Vi har haft sået eg både frit i småplantninger og til skoling i køkkenhaven.
Hvis det er frit ude, er det vigtigt, at der er så bart som muligt omkring såstederne den første vinter, så musene kan angribes både fra luften - ugler, tårnfalke og musvåger - og fra jorden - ræve og de små mårdyr-.
Skolet i haven skal de rodstikkes allerede det første år, da egen sætter en næsten fingertyk dybtgående pælerod allerede den første sommer.

Vh. T&HPP

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. oktober 2016 kl. 9.38

Ræven var på bevogtning her kl. 8. 1½ m fra soveværelset (jeg havde været i bad!) hen over græsplænen og de nysåede agern.
Den fandt ikke noget af interesse i dag.
Vi har også en tårnfalk, der ofte står 20 m fra huset.
Så jeg går trygt vinteren i møde mht. de nye ege.

Nyt svar til emnet »Agern til rødeg søges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Agern til rødeg søges

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider