Skrevet af: Carsten Lejbølle, 14. august 2016 kl. 12.29
For nogle år siden tabte jeg en pæn del af mit have-hjerte til Stokrosen...og har lige siden forkøbt mig i stokrose-frø fra diverse frø-firmaer..så jeg har de "almindelige"... enkelte, helt fyldte (Charters), Nigra, Rugosa....
Nu har jeg fået plads til at plante (mange) flere stokroser og vil i den forbindelse høre om der er nogen som har nogle usædvanlige Stokroser stående - eller kender nogle som har - og som vil dele ud af frøene? Eller bytte? Betaler jo gerne porto mm.
Mange have-venlige hilsner
Carsten
Skrevet af: Iben H., 14. august 2016 kl. 13.35
Hej Carsten
Det lyder skønt med en masse forskellige slags stokroser.
Hvis der ikke er bid her, kan du prøve hos Frøsamlerne. De har en facebookgruppe, hvor man kan skrive og spørge efter frø.
Frøsamlerne er også repræsenteret på diverse markeder rundt om i landet her i efteråret, så måske er der et marked tæt på dig.
www.froesamlerne.dk/
Hilsen Iben
Skrevet af: Tom Andersen, 14. august 2016 kl. 13.58
Nu ved jeg ikke om du kun tænker på de almindelige stokroser eller lægestokrose også er i dit hjerte?
Den får ikke rust i modsætning til den almindelige og så har den fantastisk bløde blade, som bare skal nusses af store og små :-D
Skrevet af: Carsten Lejbølle, 15. august 2016 kl. 0.05
Hej Iben
Tak for link til Frøsamlerne - lyder som noget for mig :-)
Hilsner
Carsten
Skrevet af: Carsten Lejbølle, 15. august 2016 kl. 0.50
Hej Tom
Tak for input.
Sådan som jeg kender lægestokrose er der ikke så meget "pang" på blomsterne...ikke de store, farverige blomster som på de almindelige stokroser som jeg finder så attraktive. Og det samme gør sig gældende for hydriderne mellem de to.
Med hensyn til rusten - så syntes jeg at der tilsyneladende er stor spredning på hvor modtagelige stokroser er for rust....velkendte er de ranglede planter med de gule blade - mens andre har sunde blade også selv om de står sydvendt og i konkurrence med større planter som for eksempel på det vedhæftede billede som er taget i starten af august.
Så intentionen er at efterlysningen af usædvanlige stokroser også dækker planter som tilsyneladende er mindre modtagelige for rust.
Mange hilsner
Carsten
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Usædvanlig Stokroser – findes de derude?