Forum

Banbus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bodil Øland, 6. maj 2016 kl. 8.18

Jeg skal sætte bambushæk
Har nogen nogle aflæggere?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2016 kl. 8.37

Det vil du fortryde ganske gevaldig om få år. Min søster fik bambus aflæggere hos os til en hæk. Hun brugte mange år til at få den fjernet igen. Den blomstrede og gik ud. Nu siger man jo at bambus blomstrer een gang hvert 100 år. Det gjorde de enkelte buske vi havde også, men i dag er der bambus på de samme steder, fordi de har sået sig selv. Vi pillede dem op, men naboen lod dem stå. Bambus kan man ikke holde i ave som en anden hækplante. Den får rodskud og bliver mega stor fra bunden af. Dette blot til advarsel. Desuden sviner de mange blade eller bladsvøb meget og komposterer kun meget langsomt. Dette til advarsel, selvom bambus er kønne at se på .
Ingeborg

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2016 kl. 8.40

Bambusaflæggere? Mig bekendt får man dem ved at grave rodstykker fra gamle planter op, eller i heldigste fald selvsåede nye planter?
Ingeborg

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Øland, 6. maj 2016 kl. 15.24

Ja det er sådan - men er det Mogensen har nogle til mig:-)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 6. maj 2016 kl. 18.07

Man har da altid blomster pinde.
Mvh

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 7. maj 2016 kl. 6.49

Hej Ingeborg, det gør mig ked af at læse, at du kommer med så fejlagtig vejledning til Bodil.

Bambus er nok noget af det bedste materiale at bruge som hæk, fordi den ALTID er grøn og utrolig nemt at forme og klippe. Når den først har etableret sig, så passer den sig selv med hentydning til vand og gødning.

I 90´erne blomsterede de fleste bambus rigtig nok og mange af dem gik ud, men bambus kan groft saft opdeles i 2 kategorier, vandrende bambus og klumpbambus. I botanisk forstand Fargesia og Phyllostachys. Dem du hentyder til er Phyllostachys, som såer sig selv og vokser ud igen efter blomstring. Det er også dem, som kan være vanskelig at få fjernet pga. dens udløbere, men når det er sagt, så findes der i dag rodbarrierer, der holder rødderne inde på et begrænset område og du slipper hermed, at de spreder sig og invaderer store dele af din have.

Hvis man ikke vil bruge rodbarrieren, så anbefales det at købe bambus af Fargesia typer, den spreder sig ikke og formerer sig med rodskud tæt på stammen. Den blomster rigtig nok først om ca. 80 år. Altså ikke i vores levetid. Hvis man på et tidspunkt ønsker at fjerne dem, er de ligeså nemt at fjerne som alle andre buske og planter. Rødderne går ikke dybt og spreder sig ikke på samme måde om Phyllostachys sorten.

Altså vil jeg på det kraftigste anbefale dig at plante bambus, fordi du får en flot hæk, der er grøn hele året og nemt at passe når den har etableret sig.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Øland, 7. maj 2016 kl. 7.28

Hej alle
Jeg har haft bambus i 30 år og elsker det - også da det døde og skulle fjernes .
Er stadig på jagt efter planter..... Er der ingen derude?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2016 kl. 9.17

Så kan jeg da kun anbefale at du får Fargesia planter. At klippe bambus til en hæk er da helt imod dens natur. Det smukke ved bambus er da dens overhængende frie skud! Jeg ville blive tosset, hvis naboerne plantede bambus hække. Held og lykke med at finde bambus. Jeg kan kun tilbyde den "forkerte" slags.
Ingeborg

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2016 kl. 9.25

Prøv at google haekplanteronline.dk. Her beskrives bambus til hæk, men sandelig også om hvilke ulemper de forkerte bambus som hæk kan medføre. Jeg kender åbenbart kun den forkerte art fra min egen have.
Du har ikke skrevet noget bestemt ønske om sort, så du skal være sikker på at få det gratis materiale, som egner sig til hæk og ikke den slags, som jeg godt kan være foruden.
Tak til Eelke Wijnsma for oplysningerne.
Ingeborg

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. maj 2016 kl. 7.45

@ bodil øland -du kan komme og grave en masse (Sasha japonica)
bredbladet bambus op her hos os

Nyt svar til emnet »Banbus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Banbus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider