Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 10. februar 2016 kl. 16.38
Jeg har godtnok mange okaer, hvis noen er intereseret.
Skrevet af: Gartner Duun, 10. februar 2016 kl. 17.05
Hej Svend
Jeg vil meget gerne prøve at dyrke dem.
Hvad skal du have for dem?.
Venlig hilsen Søren.
Skrevet af: Willy N, 11. februar 2016 kl. 22.36
Hvad er okaer for nogen? Syns ikke lige jeg kan finde dem.
Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 12. februar 2016 kl. 7.42
HejWilly
Jeg fik fat i mine gennem frøsamlerne, for 3 år siden.Camilla Plum sælger dem i hendes ebutik. På computeren er den omtalt i pø regi.
og en enkelt madopskrift på en anden PC.
Den sku være udbredt i Andesbjergene,på ligefod med vores kartoffel,og rå smager den som en syrlig kartoffel. Måden knolden vokser på er a la jordskokken, men over jorden er det en slags kløver, som får små gule blomster.
Selve knolden begynder først at udvikle sig, når dagene lir korte. Når jeg har taget knoldsellerierne op, har der ikke været ret meget under. Okaknolden tåler ikke frost, så den ska stå til frosten tar toppen. Sidst å sæsonnen kan man faktisk se den vokser dag for dag. Den kan nemlig godt få lidt råd i stænglerne sidst på sæsonnen, da den er meget tæt i løvet. Men sidst på sæsonnen begynder den også at sætte små knolde på stænlerne over jorden. De har ærtestørelse, og det er især dem man kan se, bare ligge og blive større og større, når planten er gravet op.
Mus elsker de der overjordiske knolde, og det er et godt skjul under løvet. Mosegrise kan æde mange af knoldene under jorden Rådyrene sætter stor på på det saftige løv, men det skader ikke knoldudviklingen, også æder de ikke de andre ting i haven sålænge de har okagrønttop.
Det er lidt af en udfordring atdyrke den, og sidste år blev okaen rigtig velslykket. Der findes faktisk mindst 2 forskellige slags, fandt jeg ud af. Dem jeg har billed af, også noen som er mere michelinmands agtige, som der er billed af på Camilla Plums netbutik. De er både røde og gule, så det er vel 3 slags.
I år ku jeg godt tænke mig at prøve at dyrke knoldgalletand eller kinaskok, hvis jeg ellers kan få fat i den. Der går et eller andet galt når jeg putter den i indkøbskurven i Camilla Plums netbutik. Okaen har en sjov syrlig smag ovnbagt.
Med venlig hilsen Sv Å Nielsen
Skrevet af: Willy N, 12. februar 2016 kl. 8.18
Tak for svaret.
Spændende. Især fordi det ser ud som, på det du skriver, at den også kan stå som prydplante i f.eks.. staudebedet (min bedre halvdel er ikke helt tilfreds med, at jeg inddrager mere og mere af haven til køkkenhave).
Skrevet af: Channette Wisbom, 12. februar 2016 kl. 19.20
Hej Svend
De ser godt nok flotte ud og jeg vil da gerne hjælpe dig af med nogle og ind i min lille nyttehave.
Jeg bor i Brøndby, så hvis det er indenfor rækkevidde vil jeg meget gerne komme og hente dem😉
Hvad vil du ha for dem?
Mange venlige hilsner
Channette
Skrevet af: Lars Holt, 14. februar 2016 kl. 12.33
Jeg har også dyrket oka i en årrække.
Toppen smager som skovsyre, så den bruger vi både til os selv og til hønsene.
Knoldene kan spises rå, eller tilberedes som jordskokker - de bliver hurtigt bløde.
Knoldene er ret små, i gennemsnit 20 g. Store knolde er på 40-50 g. Knoldene kan opbevares i en skål i køkkenet. De spirer tidligt i foråret. Kan med fordel forkultiveres.
Knoldene skal først graves op, når frosten har taget toppen - knoldene udvikler sig først, når de trækker næring ned fra stænglerne.
Jeg har brugt oka som jorddække. De oversete knolde skyder det følgende år, ligesom kartofler, der er overset.
Skrevet af: Rebecca Toubøl, 15. februar 2016 kl. 1.02
Svend Åge Nielsen, jeg ville blive glad for et par knolde. Vil gerne bytte med tomatfrø, chilifrø evt :)?
Mvh Rebecca Toubøl
Skrevet af: Rie R., 20. februar 2016 kl. 13.09
hej
har du stadig for mange OKA
vil jeg gerne prøve dem. mvh RIe
Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 28. februar 2016 kl. 16.54
Hvis jeg skal sende noen okaer skal jeg have adresse, Je g bor på Djursland
Skrevet af: Hanne Christensen, 28. februar 2016 kl. 21.13
Svend Åge, da du nu sender enmasse oca ud i landet vil jeg gerne sende nogle Knoldgaltetand til dig.
Send blot din adresse
Skrevet af: Channette Wisbom, 2. marts 2016 kl. 19.49
Hej Svend
Jamen det får du da så ;-)
Skriver til dig i privat besked
Mvh
Channette
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Okaer