Skrevet af: Annette Lundgaard, 9. oktober 2015 kl. 19.58
Hej
Jeg har lavet tomatplanter i løbet af sommeren af sideskud. De er nu godt i gang. Står med både blomster og frugter. Desværre har jeg ikke plads til dem. Hvis nogen skulle have lyst at eksperimentere med vintertomater, så må de hjertens gerne få mine. Jeg nænner ikke at smide dem på komposten. De er omkring 80 cm høje. De kan hentes i Brovst. Det er i Nordjylland.
Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2015 kl. 18.37
Jeg tror du kommer til at mangle aftager til dine tomatstiklinger, da det kræver både sol og varme og dyrke dem. Varmen kan vi skaffe men solen, det kommer det til at knibe. Der skal meget kunstlys til
at holde dem igang og det ender med at blive nogle dyre tomater i sidste ende .
Skrevet af: Annette Lundgaard, 10. oktober 2015 kl. 19.25
Jeg ved nogle bruger ledlys. Det skulle ikke være så dyrt. Det er også bare et tilbud, inden de ryger ud ;-)
Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2015 kl. 21.39
Det var også venlig af dig at tilbyde dem men havde det bare været i maj måned havde det været noget andet .
Jeg ved at Anja har forstand på ledlys men jeg tror ikke hun dyrker tomater i efteråret udover de planter hun har stående i drivhuset og som er ved at takke af.
Skrevet af: Svend Høst, 11. oktober 2015 kl. 9.47
Tomatplanter kan let overvinteres uden kunstlys og varme , placer dem så lyst som muligt og ved en temperatur på 5--12 C , de vokser ikke meget , men er klar til at blive plantet ud til foråret , som meget tidlige tomater...........
Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. oktober 2015 kl. 15.00
Tak for det gode raed. Mon de kan stae i en frostfri kaelder julen over, for da faer vi brug for alle vaerelser ;-)
Skrevet af: Lars Holt, 11. oktober 2015 kl. 17.59
Ja, en uges lyspause slår dem ikke ud.
Skrevet af: Annette Lundgaard, 11. oktober 2015 kl. 19.29
Tak, sae vil jeg nok alligevel forsoege at lade et par stykker overvintre..
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. oktober 2015 kl. 8.10
Jeg tager ind i mellem lidt stiklinger af min eneste F1-sort, men det er kun som grundlag for at tage stiklinger til foråret og lave nye planter af :)
Jeg dyrker ikke tomater under LED om vinteren, da det er min erfaring, at de ikke smager af noget som helst...
Chilier er en helt andet snak - de første er allerede sået:
Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. oktober 2015 kl. 12.30
Tak, Anja. Jeg tror gerne, det ikke er umagen vaerd. Det er bare sae svaert at smide de fine planter ud, synes jeg...
Skrevet af: Helle H., 30. december 2015 kl. 17.42
ville gerne prøve - men jeg bor i kbh ;/
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Sunde vintertomater