Skrevet af: Martin Baltser, 13. marts 2015 kl. 21.46
Jeg er på jagt efter en goumi bær busk, men har ikke kunne finde nogen steder det sælger det. Er der nogen der ved noget om hvor man kan anskaffe sig en sådan plante?
Jeg bor jeg på et lille værelse i Århus midtby og vil også gerne vide mere om bærbuske/ træer som kunne egne sig til en krukke ved et vindue? Har undersøgt en del, men har brug for lidt inspiration :)!
Martin
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. marts 2015 kl. 2.13
Jeg blev lidt nysgerrig efter at vide, hvad Goumi bær er for en fætter, så jeg googlede det og faldt over denne side:
www.westergaards.dk/b%C3%A6rbuske
De har den nævnte busk til 125 kr.
Hilsen AG
Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2015 kl. 10.11
Kan Bærene spises?
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. marts 2015 kl. 10.58
Prøv linket, Søren :)
Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2015 kl. 11.13
Der stod intet her , Anja, det jeg spørger.
Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2015 kl. 11.16
Ok den stod under frugtbuske så det det går fra at de kan
Skrevet af: Martin Baltser, 14. marts 2015 kl. 12.25
Tak for svar :) jeg har prøver Westergaards, men det lader til at de ikke har dem - eller ihvertfald ikke vender tilbage med svar pt.
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. marts 2015 kl. 12.25
Ift. andre buske og træer, der egner sig til krukke indendørs ved vindue, er der jo bonsai :0)
Rigtig mange træer og buske har det for varmt inden døre.
Skrevet af: Anne Demant, 14. marts 2015 kl. 13.01
nu er jeg jo ikke så kvik... er det til indendørs? spørger fordi jeg har krukker udendørs ved et vindue :/
Solbær, ribs og stikkelsbær fås små og opstammede, men som Freya skriver, der bliver for varmt indendøre.
Så er det minitomat (tiny tim, tror jeg en af dem med småbitte tomater hedder) og citrustræer jeg kan komme i tanker om. Men hvis det er lige foran et vindue med sol ind, så skal der nok skærmes lidt af.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. marts 2015 kl. 20.03
Busken hedder mangeblomstret sølvblad på alm dansk. Det er en meget stor busk med vild vækst og pigge. Den kan kun trives udendørs i mager jord og sol.
Dens mindre søster hedder Marmeladebusk og giver mange flere frugter, som kan spises direkte fra busken. Den er i familie med havtorn, men har meget få torne og ingen rodskud.
Eleagnus umbelata er helt upåagtet trods dens fortrin fremfor Eleagnus multiflora. De er begge kvælstof-samler.
Anne Marie
Skrevet af: Rasmus H., 5. april 2016 kl. 11.04
Smager de godt, så det er vær at gå på "jagt" efter en stikling/busk?
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 5. april 2016 kl. 20.35
Jeg har haft skærmsølvblad i haven et par år nu. Jeg kan rigtig godt lide planten - den har et flot sølvskinnende løv, og får en overdådig mængde frugter (nøjagtig som på billedet ovenfor). Frugterne er meget syrlige/snerpende, med en enkelt stor kerne i midten. De er hyggelige at gå at småspise af, og når de er godt og vel modne, går det også at lave marmelade af dem. Frugten skal dog gennem en sigte eller en purémølle, og der skal godt med sukker i hvis den skal være behagelig at spise. Jeg har mest brugt det i pandekager, hvor det syrlige giver lidt modspil til sirupen.
Fuglene elsker dem!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Goumi bær