Forum

Akeleje (gul/orange/rød) Firecracker

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 22. februar 2015 kl. 19.59

Faldt over dette billede af en helt fantastisk flot akeleje i gul/orange og rød. Navnet på den danske hjemmeside (bolius) er Akeleje Hybrid - som vist er temmelig bredt dækkende så vidt jeg ved. Jeg har googlet og søgt og fundet frem til at den kan hedde Aquilegia Firecracker, men jeg kan ikke finde den på nogen danske hjemmesider.

Er der nogen herinde, som har denne variant i haven eller som kender til en dansk forhandler? Og som ved om den holder farven fra år til år eller om den skifter som mange af de andre? Hvis I har den i haven, er det muligt at få eller købe nogen frø af jer?

Jeg har endnu ikke selv nogen akelejer i haven, men har netop i dag sået frø af Black Barlow. Jeg kan i stedet tilbyde aflæggere af vinterglans :)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 23. februar 2015 kl. 20.22

Hej Terese.
Den kunne også minde om den her :
www.albinusfro.dk/shop/akeleje-canadisk-aquilegia-765p.html.
Jeg elsker Akelejer og har masser af dem i haven, men da de krydsbestøver, kan man ikke forvente at få samme farve ved såning af frø fra moderplanten. Men når de først har vist deres fave, vil de blive ved med at være samme farve år efter år. Jeg startede med 4 akelejer, og nu har jeg en mængde skønne akelejer i forskellige farveblandinger og størrelser.
Det er min erfaring, at de langsporede Akelejer blomstrer længst tid i haven.
Her er et billede af nogle af mine skønne krydsninger.

Hilsen AG

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 23. februar 2015 kl. 23.37

Hej AG

Sikken en samling skønne akelejer du har der! Og hold da op en masse forskellige farver der er kommet ud af de 4 du har startet ud med!

Tak for link til albinus. Tror jeg bliver nødt til at købe en pose af dem du har fundet for mig og en pose White Barlow. Så bliver det spændende at se hvilke farve kombinationer der kan komme ud af de tre med årene :)

Tak for din erfaring med de langsporede - det er helt klart værd at tage med, for jo længere blomstringsperiode, jo bedre!

Hilsen Terese

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. februar 2015 kl. 9.33

Akelejer er skønne. Husk, de først blomstrer andet år.
Der er også skønne akelejer her:
www.markno.dk/group.asp?group=6492

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Terese Jensen, 25. februar 2015 kl. 23.32

Tak for link Freya :)

Nyt svar til emnet »Akeleje (gul/orange/rød) Firecracker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Akeleje (gul/orange/rød) Firecracker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider