Skrevet af: Tom Andersen, 20. februar 2015 kl. 18.00
Bevar din mormors ærter!
Sæt dit navn på høringssvaret her under og mail det til: planterlandbrugslov@naturerhverv.dk
copy - paste høringssvaret her:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Høringssvar om frø - sagsnummer 15-31020-000003
Det spirer i Danmark! Interessen for økologi, bæredygtighed og selvforsyning har aldrig været større. Sund fornuft har sejret
og den almindelige haveejer er nu efter 30 år blevet afkriminaliseret jeg støtter fuldt ud denne ændring af loven.
Det er bare ikke nok!
Vores gamle og bevaringsværdige sorter forsvinder fordi lovgivningen favoriserer de store frøvirksomheder.
Det er enormt vigtigt at de gamle sorter ikke blot bevares på et lager i NordGen men får mulighed for at gro i vores haver
og repræsentere den artdiversitet som er naturlig. Lad de små havedyrkere være en backup af en bred artsdiversitet. Gør det
nemt for os, at dyrke mange forskellige, sjove, gamle og bevaringsværdige sorter. Hvem ved: måske er det netop denne
genetiske bredde, som redder fødevareproduktionen i fremtiden.
Som det er nu har vi sikret os et samfund som får færre og færre arter til rådighed og ikke flere. I en verden med
klimaforandringer kan de lokale sorter hurtigt få langt større betydning end man oprindeligt troede.
Jeg ønsker at loven får et langsigtet perspektiv, så biodiversiteten bevares. Dette kunne f.eks. gøres ved at sikre
bevillinger til sortsbevarelse, gratis sortsregistrering og tilladelse til at registrerede sorter kunne sælges frit af alle.
Registrering af frø er af stor vigtighed for landmanden men reglerne rammer alt for bredt. En landmand vil, forståeligt
nok, gerne have sikkerhed for at flere hektar plantet til med gulerødder rent faktisk bliver til de gulerødder han forventer
at få.
Registreringen af frø rammer dog helt skævt når fru Jensen som har en lækker bønne der trives specielt godt på Sydfyn, skal
bruge omkring 30.000 kr i registreringsafgift, for overhovedet at måtte sælge den til alle dem som er interesseret i den.
Derfor bør gamle bevaringsværdige sorter kunne registreres gratis eller fritages for registrering, således at det stadig er
muligt at sælge disse sorter i små mængder.
Vi lever i et samfund hvor små iværksættere berømmes og kan starte firma fra den ene dag til den anden. Men hvis det
omhandler frø og dermed retten til at producere sin egen mad så er reglerne helt uforståeligt restriktive. Det må være
muligt at lempe reglerne, så mikrovirksomheder og grønne ildsjæle kan sælge gamle bevaringsværdige sorter uden store tunge
registreringsomkostninger.
En landmand må ikke tage frø af egne afgrøder og plante dem næste år eller eventuelt videresælge dem. Denne ret har han
ellers haft i al den tid mennesket har dyrket jorden. Det nuværende danske forbud mod, at landbrugere udveksler egne frø med
andre landbrugere er i modstrid med de internationale forpligtelser, som Danmark har underskrevet. Danmark bør begynde at
overholde den Internationale Plantetraktat ITPGRFA og Nagoya-protokollen.
Det burde være tilladt at sælge både registrerede og uregistrerede frø. Det vil fremme artsdiversiteten og reducere
bureaukratiet. Kun registrede frø skulle så mærkes og igennem hele administrationsmøllen. Og så kunne folk selv vælge hvad de
ønsker at købe.
Jeg opfordrer de ansvarlige politikere til at tage ansvar så sund fornuft og et langsigtet perspektiv også er repræsenteret i
lovgivningen. Bl.a. ved at I iværksætter en langsigtet plan for bevarings- og udviklingsarbejdet af de ældre og
bevaringsværdige sorter. Desuden bør den nordiske genbank NordGen støttes langsigtet og systematisk.
Fødevaresikkerhed er et enormt vigtigt emne men for at der er reel fødevaresikkerhed må artdiversitet, bæredygtighed og
retten til at dyrke egen mad vægte langt tungere i lovgivningen end den gør i dag.
Med venlig hilsen
"Dit navn"
----------------------------------------------------------------------------------
Læs evt. mere her:
www.skrivunder.net/a/108663
Skrevet af: Søren S Duun, 20. februar 2015 kl. 18.54
Det betyder bl.a at bonderøven ikke længere må så sin egne Anton Frederiksen frø længere og slet ikke for åbent skærm .
Hvad er straffen hvis man bare så løs og hvem skal sørge for at jeg overholder lovgivningen?. Det kan da kun være plantedirektoratet.
Skrevet af: Lars Holt, 20. februar 2015 kl. 19.57
Fin tekst.
Videresendt uden mange ændringer.
Skrevet af: Freya Grossmann, 20. februar 2015 kl. 20.59
Søren, det bliver nok med tjære og fjer - og i gentagelsestilfælde måske hjul og stejle...
Er der tale om et enkelt forvildet frø, der blæste over hækken, så kan du nøjes med 24 timer på træhesten...
Skrevet af: Tom Andersen, 20. februar 2015 kl. 21.43
Husk at bruge facebook...så går det fremad for artsdiversiteten og haveglæden :-)
Skrevet af: Søren S Duun, 20. februar 2015 kl. 22.10
De skulle hellere bruge kræfterne andre steder ende på sådan noget pjat
For det er noget pjat. Jeg Jkan ikke se hvem det gavner ud over de store frøfirmaer og deres monopoler .
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. februar 2015 kl. 22.11
Den er allerede på vej rundt på Facebook, Tom - og det gør pænt hurtigt :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. februar 2015 kl. 22.14
Savner igen redigeringsfunktionen...
Skrevet af: Tom Andersen, 20. februar 2015 kl. 22.34
@Søren du ser det samme som mig - og det er ikke pjat, det er alvor!
Brug din stemme.
@Anja
Hvis det gør pænt hurtigt, så gør det godt :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. februar 2015 kl. 22.43
Hæ hæ hæ!
Skrevet af: Tom Andersen, 21. februar 2015 kl. 16.10
Her kan alle interesserede læse Frøsamlernes plantemanifest:
froesamlerne.dk/sites/default/files/Plantemanifest_2015_WEB_09.02.2015_udgave-et.pdf
PS
Har du husket at sende høringssvar?
Det bør alle haveelskere gøre - det tager 1 minut - se tråden.
Skrevet af: Tom Andersen, 24. februar 2015 kl. 18.15
Alle der holder af haven og især dyrkning af mange spændende sorter kan stadig nå at gøre en indsats - op af stolen, send et høringssvar nu!!
Det er så let at gøre en forskel - 1 minut af din tid.
Senest onsdag den 4. marts!!
Lad os også se en opfordring hertil fra havenyt!
Skrevet af: Birthe Hansen, 25. februar 2015 kl. 20.10
Er gjort - på bare 1 minut af min tid :)
Godt initiativ.
Birthe Hansen
Skrevet af: Tom Andersen, 3. marts 2015 kl. 6.38
Sidste chance er i morgen - brug din stemme og vær med til at give frøene fri :-)
Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2015 kl. 7.37
Haveselskabet melder klart ud:
haveselskabet.dk/hoeringssvar-om-froe
PS
Linket til selve høringssvaret (pdf) virkede ikke her til morgen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. marts 2015 kl. 12.41
Nok fordi fristen er udløbet :) Nu er det bare at vente...
Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2015 kl. 16.12
@Anja
Nej, så sløv var jeg nu ikke til morges - nu virker det.
Det var et link til Haveselskabets eget høringssvar.
Jeg tænker, at det er interessant for nogen der overvejer et medlemskab, at kende foreningens syn på en så principiel sag :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. marts 2015 kl. 17.28
ok - så misforstod jeg dig :)
Og er glad for, at jeg netop har meldt mig ud af Haveselskabet...
Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2015 kl. 19.12
@Anja
Ja, der startede jeg også og så kom Praktisk Økologi ind i varmen i nogle år og nu er det så Økologisk Landsforening jeg vil prøve mulighederne i :)
Bortset fra det, så vil jeg gerne rose Haveselskabet for deres høringssvar - formuleringen er kompromissøgende og støtter muligheden for, at mindre planteforædlere kan sælge deres frø udenom de bekostelige registreringer og kontroller - det overrasker mig faktisk positivt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Bevar din mormors ært – det haster!