Forum

Nu bliver vi jo nærmest kriminelle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 1. februar 2015 kl. 8.01

Fra i dag af bliver det forbudt som privat person at sælge, bytte eller fordele frø fra en lang række grøntsager
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=167799
Ja jeg trode det var løgn da jeg her til morgen læste det inde på Lone Landmands blog, men den skulle være god nok, så nu går der nok ikke lang tid før frøpolitiet står ude i gårdspladsen ;-)

1 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. februar 2015 kl. 8.55

Johnny kig lige i forum, og se at der jo i forvejen kører en tråd med samme emne.

2 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 1. februar 2015 kl. 9.12

sorry, jeg troede det var breaking news ;-( kan jeg slette indlægget igen ?

3 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. februar 2015 kl. 9.18

@ Johnny, du skulle tage og se den lille film jeg linker til :)

4 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 1. februar 2015 kl. 14.08

Det er et udslag af total idioti, og det er mærkeligt at den lov ikke er blevet fanget i opløbet ved at nogen har tænkt ved sig selv 'hey, den her lov er jo total åndsvag og umulig at håndhæve. Måske jeg bare skulle tage en kop kaffe i stedet for at gå videre med det her.'

5 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. februar 2015 kl. 14.38

Nemlig Bo, alle er mere eller mindre kriminelle, jeg vil da blæse på deres regler, skulle jeg til at sige til folk der er på besøg i min have og drivhuse i må ikke samle frø det er ulovligt, vel vil jeg ej.
Det vil aldrig kunne håndhæves.

6 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. februar 2015 kl. 15.54

Naturligvis, vil alle os nuværende haveentusiaster fortsætte med at give frø væk.

Prøv at tænke lidt videre - hvilke sorter kan du købe i morgen?
Hvad med udvalget til fremtidige haveejere/ havedyrkere?

Ildsjæle der vil bevare gamle sorter stoppes i at sælge/ videregive frø med mindre der investeres store summer i kontrol og "certificering".

Det er ikke rimeligt!

7 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. februar 2015 kl. 16.08

Der er altid huller i love , og det er jo ikke forbudt at give naboen en moden rød tomat , så kan han jo selv pille frøene ud....................

8 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 1. februar 2015 kl. 16.51

@Tom, jeg syntes ikke lige jeg kan finde omtalte tråd, som du linker i, kan du give et link :-)

10 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. februar 2015 kl. 21.06

@Svend

Helt enig i, at der er mange huller og manglende kontrol. Til min frokost i dag, skar jeg skiver af en peberfrugt (øko) til min ostemad. Det viste sig, at den smagte helt fantastisk og selvfølgelig tog jeg nogle frø :)

Det er mere princippet i at gennemføre en lov med et så udpræget ånd af "falden på halen for de multinationale", at jeg er rystet over. Her tænker jeg nok lidt længere frem i tiden end der er tilbage til dig og mig og mere på konsekvenserne for biodiversiteten og det reducerede udbud af frø og planter til kommende generationer. Allerede nu, er der jo leverandører af spændende frø af egen avl, som vi måske ikke har om et par sæsoner, når de bliver presset på økonomien af myndighedernes bødetrusler og andet.

11 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. februar 2015 kl. 22.22

Det betyder også at en forening som frøsamlerne er en ulovlig forening, som bør ophæves . Ikke i min vildeste fantasi skulle den forbydes. De gør et stort stykke arbejde i at bevare gamle og sjældne sorter, af både frugt,grøntsags og blomsterfrø og det skal de blive ved med. Det skal ingen lov forhindre dem i .

12 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 2. februar 2015 kl. 6.50

Her er et link til frøsamlernes underskrift indsamling håber det er OK at sætte det, ellers må admin slette det
www.skrivunder.net/gor_det_lovligt_igen_at_bytte_plantefro

13 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. februar 2015 kl. 8.34

Jeg vil opfordre så mange som muligt til at videresende, dele og hvad man nu kan, så der kan blive samlet rigtig mange underskrifter.

Jeg skrev under kl. 1 i nat, og der er allerede kommet 250 mere på siden da :)

14 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 2. februar 2015 kl. 8.53

God ide Anja
Jeg har lige postet det i 3 andre forummer, så må vi se om det overhovedet hjælper noget, det gør det nok ikke, det er vel sådan noget EU noget, så det er nok ikke nemt at lave om.

15 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. februar 2015 kl. 11.03

Ja - det er en EU-regel, men det er muligt at lægge nogle undtagelser ind i den, og det har de andre EU-lande gjort. Bare ikke Danmark...

16 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. februar 2015 kl. 11.27

Dansk overimplementering af EU-regler er der ikke noget nyt i. Vi skal være foregangsmænd, så det bliver meget svært- for ikke at sige umuligt- at ændre, når først det er gældende lov.

17 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 2. februar 2015 kl. 13.29

Er der nogen der kender strafferammen...?

Uha, hvor jeg ikke bryder mig om at være kriminel. :--(

Gandhi havde stor succes med Civil ulydighed (Ahimsa) - måske er det vejen frem...?
Jeg kan lige forestille mig hele fængsels afsnit med havefolk... - Hårdkogte kriminelle, der har dyrket tomater og radisser og foræret frø væk...
HALLO Christiansborg.!!!

mvh JR.F.

18 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. februar 2015 kl. 16.19

Skriv under på ovenstående link, og lad så Frøsamlerne fortsætte debatten med myndighederne. De er jo i forvejen i gang.
For os almindelige amatører ser jeg ikke noget problem i at udveksle frø. Se f.eks. langt nede:
"§ 43. NaturErhvervstyrelsen kan efter ansøgning tillade salg af et parti, der ikke opfylder betingelserne i denne bekendtgørelse, hvis det er nødvendigt for at overvinde forbigående vanskeligheder med forsyningen med frø."
Er det ikke netop frø, hvor der er vanskeligheder med forsyningen, vi selv producerer og udveksler. Ordet forbigående må have vide rammer, for det kræver politisk vilje at sikre de frø, vi som økologiske havedyrkere efterspørger.
Men meget af det, vi udveksler, er jo ikke frø. Tørrede ærter og bønner er fødevarer, selv om de kan sås og blive til nye planter.
Mange af vore krydderier ligner frø, inden de bliver knuste. Mange frø og korn er hønsefoder. Og sår vi frøene, må vi gerne udveksle planterne.
Men til Frøsamlerne vil jeg sige: "Held og lykke med kampen".

19 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 2. februar 2015 kl. 16.34

Faldt lige over Camilla Plums kommentar til loven.

Fuglebjerggaard Netbutik
Ny helt uadministrerbar Lov om Frø
Fra d 1 feb er det ulovligt at bytte frø med hinanden, og at at sælge , forære, afhænde osv frø som ikke er på Eu's sortslister,
Men loven gælder gudskelov ikke prydplanter, og da alle vores gamle skønne sorter grøntsager, urter, mv. er meget smukke, og klart prydplanter, så gælder loven gudskelov ikke for os.Hvis man som kunde vælger at spise sine prydplanter er det ikke noget vi kan blande os i.

Civil ulydighed - eller...

20 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. februar 2015 kl. 16.35

Ang dispensation.
Der har hele tiden kunne gives dispensation for såsædspartier, hvis f.eks. kravene til spireevne ikke har kunne overholdes, og der ikke kan skaffes andet. Heller ikke i udlandet. Det er såsædshandelen, der skal søge, og partierne skal tydelig kvalitetmærkes

Det er der ikke noget nyt i.

21 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. februar 2015 kl. 16.38

@Lene Skelmose,

Den holder desværre ikke over for NaEr eller i byretten.

22 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 2. februar 2015 kl. 17.51

Spis nu brød til!

For efterhånden en del år siden blev det forbudt at sælge planter, der ikke var sundhedskontrollerede. Selv om man kun lavede 10 planter, som blev solgt ved den lokale haveforenings plantemarked eller i egen åben have, så skulle de være kontrolleret.

Den lov blev ændret efter 1-2 år fordi den blev for omfattende at efterleve og administrere, og det blev igen tilladt for private at sælge eller bytte planter.

Jeg tror ikke NaturErhverv begynder at jagte private, der bytter frø. Men man kan jo selvfølgelig altid provokere til at blive anmeldt.

For Frøsamlerne kan det være problematisk fordi "salget" er sat i system, men på den anden side er den bedste måde, at bevare vores gamle kulturarv på, ved at dyrke den. Egentlig burde dette område høre under Kulturministeriet i stedet for Fødevareministeriet.

23 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. februar 2015 kl. 17.56

NaEr har lige antaget 35 nye kontrollører ;-).

24 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. februar 2015 kl. 21.35

De får nok at se til...

25 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. februar 2015 kl. 21.43

De har ret til at udstede administrative bøder.
Det kan være noget vilkårligt rod, og brok hjælper ikke. Tværtimod :-)

27 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. februar 2015 kl. 17.00

Det er glædeligt, at budskabet tilsyneladende allerede er nået igennem.
Til Tildepigen vil jeg sige, at uanset hvor mange kontrollanter der bliver ansat i NaturErhverv, vil de jo aldrig komme på en privat ejendom, hvis man ikke har udfordret ved annoncering.
Jeg har besøg af dem en gang imellem til mine vinplanter, men de er meget høflige og flinke, og vil gerne lære noget om det, de er blevet sat til at kontrollere. De har jo ikke fået en specifik uddannelse til f.eks. vinavl.

28 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. februar 2015 kl. 17.25

@Lars Holt.

Det er fuldstændig ligegyldigt med lidt småbyt af frø i krogene. Hvis tingene derimod udvikler sig i retning af handel duer det ikke. Frøforædlerne vil sætte priserne op på nye sorter til dækning af deres omkostninger. Der er så nogle der kommer til at betale for dem som vælger at køre mere eller mindre på frihjul.

Vi kender kontrollørene fra den professionelle side. De har ikke altid været lige nemme at danse med, selv om det er blevet bedre.. (25% af det, de inddriver, går i NaEr´s egen kasse ;-) )

29 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. februar 2015 kl. 18.17

Det er småbyt jeg tænker på. Og det er bavaring af gamle sorter. Her er behov for en forening, der i fællesskab kan renholde de enkelte sorter, og som derfor skal kunne udveksle frø indbyrdes.
Bruger nogen tid, penge og kræfter på at udvikle nye sorter skal de selvfølgelig kunne leve af det. Er frøene gode vil de kunne blive solgt. Nye frø er jo ofte F1 sorter, og dem kan man ikke kopiere.
Men her sætter det nye cirkulære jo en gevaldig stopklods for mindre avlere. Hvem har råd til at betale alle de kontrollanter etc.? Er der overhovedet nogen frøfirmaer i Danmark med havefrø, der kan leve op til cirkulærets krav?
Hvorfor skal fremmede betales for at kontrollere, om frøene spirer? Spirer de ikke, vil ingen købe frøene og så er den ude.
Hvorfor skal myndighederne kontrollere, om frøene er af samme sort? Hvis vi som forbrugere ikke er tilfredse med varen, køber vi den ikke!

30 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. februar 2015 kl. 18.35

Jeg kender det ikke godt nok indenfor havefrø, men i andre kategorier ligger der gamle sorter på langtidsopbevaring, så gamle gener kan findes frem og indgå i den videre forædling. Vi har her dyrket fremavl, hvor vi kunne se hvilke gamle sorter der var brugt i forædlingen.

Statsfrøkontrollen, nu NaEr er en sikkerhed for forbrugeren om sortsrenhed, spiredygtighed m.m.

31 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. februar 2015 kl. 20.08

"Statsfrøkontrollen, nu NaEr er en sikkerhed for forbrugeren om sortsrenhed, spiredygtighed m.m."
Det tvivler jeg ikke på, men jeg tror, at flertallet på havenyt er glade haveamatører som jeg, og vi har ikke brug for et fordyrende led som Natur og Erhverv - hverken til sortsrenhed eller spiredygtighed.
Jeg kan heller ikke forstå, at I, der er proffessionelle, kan have brug for det. En landmand får så jævnlig besøg af sin konsullent, at en virksomhed, der ikke leverer ordentlige frø bliver spottet og mister omsætningen

32 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2015 kl. 20.23

Ja - hvis en forhandler ikke sælger ordentlige frø, er det jo selvregulerende...

Der er stadig rigtig god plads til forbedringer i frølovgivningen - det løser kun en lille del af problemet, at vi formentlig bliver lovlydige om et par uger! Det løser ingenting for de mindre frøfirmaer.

33 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. februar 2015 kl. 20.26

@ Lars Holt.

Uden at gå meget i detaljer her. Bare kort.

Der kan ikke afsættes så meget som en kærne- hverken herhjemme eller til eksport og hverken til brødkorn eller maltbyg uden det er avlet på certificeret såsæd.
Vi har været med i gamet her siden 1959 og har lavet meget kvalitetskorn til gode priser på kendt såsædskvalitet.
Det gælder også alt mulig andet end korn. Hvis der skal afsættes kvalitetsvarer skal oprindelsen kunne garanteres.

Nu røg det vist uden for tråden så undskyld for det.

34 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. februar 2015 kl. 21.12

Som Anja skriver, så ligger katastrofen hos de små frøfirmaer, som selv producerer en del af deres sortiment til nørder som mig og andre her på forum. Hvis de skal eksistere delvis på baggrund af den omsætning og fortsat (lovligt) kunne levere spændende frø til os, må de undtages fra den lovgivning.

Det må være muligt at lægge en form for "kvantumsgrænse" ind i loven, så havefolk og selvforsynere kan adskilles fra kommercielt landbrug. Det er jo to helt forskellige målgrupper.

Hvis lovens dybere formål skulle være at sikre ensretning og kommercielle markedsinteresser er vi som målgruppe desværre ikke underordnet. En fri frøhandel til hobbyavlere vil da blot være lig omsætningstab for de etablerede.

Lad os håbe, at Dan Jørgensen & Co denne gang vil leve op til skåltalerne!

Nyt svar til emnet »Nu bliver vi jo nærmest kriminelle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Nu bliver vi jo nærmest kriminelle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider