Forum

Fennikel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis Bjerre Deleuran, 23. juli 2014 kl. 21.36

Jeg ved ikke om mit spørgsmål er placeret rigtigt på dette forum, men jeg forsøger mig dog alligevel.

Jeg har denne sæson haft rigtig fin succes med min fennikel - og har undersøgt flere steder på nettet omkring gavnlige effekter af at spise/indtage fennikel, og det er i den grad en grøntsag der er velegnet til at stabilisere alt stort set der har med fordøjelse, det kan være diarre, problemer med fordøjelse, tarmluft og kolik.

Jeg læste så flere steder man kan lave sin fennikel om til Te, og det er så her mit spørgsmål kommer ind.

Er der nogen herinde der har nogen erfaring med hvordan man laver te af fennikel?

Jeg spørger fordi folk der har med køkkenhave har ofte også nogen gode råd til hvordan man benytter sig af sine afgrøder optimalt.

Mvh
Dennis

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 24. juli 2014 kl. 6.13

Tillykke med havesuccessen!

Der findes forskellige urteteer med fennikel på markedet.
Jeg tror, der er toppen, der tørres og bruger.

Men egentlig er te jo bare kogt vand hældt over "et eller andet" (også noget, som ikke er fra tebusken). Snit nogle små stykker af toppen og hæld kogende vand over. Lad det trække, og så smager det godt med honning i.

Du behøver ikke tørre planten først.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2014 kl. 10.52

Hej Dennis

Hele planten kan bruges, men frø og rod er mest anvendt medicinsk.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 24. juli 2014 kl. 15.49

Hej Dennis,

Prøv også at læse denne artikel:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/rodfrugter/1184.html

Elsebeth

Nyt svar til emnet »Fennikel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Fennikel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider