Forum

Mangler esdragon

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristine Bundgaard, 27. marts 2014 kl. 10.45

Er der nogen, der kan give mig en stikling af fransk esdragon?? Jeg har efterhånden en del krydderurter, men mangler esdragon i min "samling".

Jeg kan bytte med græskarfrø, som jeg selv har haft stort udbytte af - syltet, i ovnen, i græskarrugbrød, i kager etc.
Ellers kan jeg bytte med et glas hjemmelavet marmelade eller gelé, f.eks. græskarmarmelade, appelsinmarmelade, æble- eller druegelé.

Jeg bor i Sydvestjylland, men har familie flere steder i landet, så måske kan vi arrangere noget?

Hilsen Kristine

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. marts 2014 kl. 13.01

Hej Kristine.

Har du undersøgt om ikke du kan få den i Irma?. De har efterhånden mange sjældne og spændende krydderurter i deres sortiment .
Sidst jeg var der så jeg at de havde ramsløg og skovkløver og andre sjældne ting med. Men jeg tror st du skal ind i en stor og velassorterede Irma for at finde den.

Held og lykke

Søren .

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine Bundgaard, 27. marts 2014 kl. 13.11

ja, jeg kunne selvfølgelig sende min mor i Irma (vi har ikke Irma her i Sønderjylland), men jeg synes bare ofte, at krydderurter fra supermarkederne ikke er hårdføre nok til at overleve, da de jo er "drevet frem".

Forøvrigt gravede jeg sidste år en masse ramsløg op i Riis Skov ved Århus og satte i en mistbænk. De visnede væk med det samme, så jeg opgav idéen - nu har jeg lige opdaget et bænken er fuld af ramsløg i år! Så dét kan åbenbart godt lade sig gøre.

Tak for tippet med Irma.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 27. marts 2014 kl. 13.22

Hej Kristina,
jeg har selv svært ved at overvintre fransk estragon, men skal selvfølgelig have en plante her til foråret. Men ellers har jeg tænkt mig at frøså russisk estragon, som skulle være en anelse grovere, men til gengæld trives godt i det danske klima, så man har en god levedygtig plante de næste år.
Blot et tip :-)
Hilsen Tina

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine Bundgaard, 27. marts 2014 kl. 13.25

Hej Tina

Ja, jeg har læst om den russiske, men den skulle vist ikke smage af så meget, så lige nu jagter jeg den franske - men tak for tippet.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 27. marts 2014 kl. 13.31

Jeg købte sidste år en fransk estragon i den lokale SuperBest. Det var en fin plante til en tyver, større end dem på planteskolen. Jeg har haft den gravet op i vinter og sat den i en spand i drivhuset. Nu er den begyndt at skyde igen. Hvis blot man passer på den i starten og får den afhærdet godt, tror jeg den er lige så stærk som andre planter

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine Bundgaard, 27. marts 2014 kl. 13.33

Tusind tak for det - jeg prøver den lokale Kvickly eller Eurospar!

Hilsen Kristine

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2014 kl. 17.54

Den russiske har slet ikke den lækre estragonsmag, så fald ikke for fristelsen til at købe den :)

Min franske overlever fint på friland. I en kold vinter dækkes den med et par lag fiberdug, men den har slet ikke været dækket i denne herlige vinter og skyder fint nu.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. marts 2014 kl. 18.06

Kristine, du er velkommen til at få en lille aflægger af fransk estragon, men så må du sende en frankeret svarkuvert og vente til det er lidt lunere...

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 27. marts 2014 kl. 20.19

Coop får krydderurter fra dette gartneri: www.gco.dk. Som du kan se dyrker de også fransk estragon. I min lokale Kvickly har jeg fundet mange af krydderurterne, dog ikke på en gang, det virker som om de har 4-5 forskellige ad gangen. Så mon ikke du kan være heldig i en af Coops butikker.

Hilsen Lene

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone S., 27. marts 2014 kl. 21.08

Har du familie syd for køge har jeg masser af fransk estragon
Hilsen Lone

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine Bundgaard, 28. marts 2014 kl. 10.19

det er i hvert fald værd at prøve - mange tak.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine Bundgaard, 28. marts 2014 kl. 10.21

ja, mine andre krydderurter har også overlevet fint i denne milde vinter, jeg mangler bare sådan en esdragon til bearnaisen ;-)

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Knudsen, 13. april 2014 kl. 20.44

Hej.
Der kan sagtens blive til en håndfuld stiklinger også med rod.
Jeg har set forespørgslen lidt sent, men hvis du stadig mangler er der til afhentning i 6650, det er måske i nærheden af dig.
Mit er ca. 8 år gammelt og har overlevet hårde vintre ( med grandækning) så den er hårdfør.
Den giver en super essens til vinterens sovs, smiler.

Nyt svar til emnet »Mangler esdragon«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Mangler esdragon

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider