Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 23. februar 2014 kl. 21.50
Hej.
Jeg har plantet et egetræ fra agern.
Den vokser fint men har lavet et side skud plus et underligt hak på stammen.
Jeg vil gerne have det til at blive et flot træ.
Vil i anbefale at jeg klipper den underlige stamme væk og lader side skuddet blive til træet eller omvendt? Eller skal jeg bare lade det være?
Skrevet af: Lone Brems, 24. februar 2014 kl. 10.17
Hej Martin Hougaard
Hvis du vil have et bonsaitræ ud af egetræet vil jeg foreslå, at du gennem dit lokale bibliotek skaffer nogen bøger om emnet - beskæring (også rodbeskæring) og begrænset næringstilførsel er afgørende for det æstetiske udtryk som man kan stræbe efter i bonsai-traditionen.
Hvis du derimod til udendørs plantning vil have et flot, ligestammet træ med en krone i balance (egetræer bliver under gode forhold mere end 1000 år gamle, 20 - 30 meter høje og bredkronede) må du starte forfra med nye agern til spiring. Væksten som den ses på dit billede er tydeligt sket assymmetrisk helt fra overgangen mellem rod og stamme - det kan du ikke rette helt op ved at fjerne nogen af skuddene fra det lille træ, du har nu.
Det vil være let at finde agern, der sætter rodskuddet ud af skallen nu i februar og marts måned - og der er nok af dem derude !
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 24. februar 2014 kl. 18.27
Nej det er ikke tanken at det skal være et bonsaitræ.
Så du mener den er deform for livet?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. februar 2014 kl. 19.37
Hej Martin.
Hvis det træ skal ud og stå i jorden og gro de næste 100 år eller mere, skal det nok selv rette sig op.
Klip det skud af som går ud til venstre på billedet helt inde ved det lodrette, så der kun er én stamme.
vh Hans
Skrevet af: Lone Brems, 24. februar 2014 kl. 19.46
Hej Martin Hougaard
Nej, jeg mener ikke dit træ er deformt - ingen levende væsener kommer gennem livet uden sår, skrammer og ar.
Men hvis du går efter et flot træ, så kan du bedre bruge et udgangspunkt som er en helt lige stamme end du kan bruge et udgangspunkt, hvor du allerede på et helt ungt træ skal beskære for at opnå stammens lodrette vækst.
Mange andre forhold end beskæringen kan have indflydelse på væksten fremover - lys og vind er to at de vigtigste.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. februar 2014 kl. 19.57
Hvis man vil have en ren stamme på et egetræ der står frit, skal man være efter det hvert år.
De sætter vanris for et godt ord, hvis ikke de står så tæt at de klemmer hinanden op.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. februar 2014 kl. 20.12
Lad det fine træ gro et år endnu, inden du beskærer den svageste del væk. Indtil da har den flere blade at gro ved og kan blive kraftigere.
Normalt beskærer man ikke frøplanter før de er 3-4år så de kan hele såret hurtigt.
Held og lykke med egen.
Anne Marie
Skrevet af: Martin Lyngsø Hougaard, 24. februar 2014 kl. 21.57
Tak for alle svarene.
Det behøver bestemt ikke være en lige stamme, da det jeg syntes er mest charmerende ved et ege træ er dens flotte eventyr agtige facon.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Ege træ