Skrevet af: Lee Leo, 14. januar 2014 kl. 16.25
Jeg har fået købt mig nogle smarte palme frø Washingtonia Filfira Trådpalme.
Men hvordan får jeg egentlig plantet de her frøer, på den nemme måde?
Skrevet af: Mikael Kromann, 18. januar 2014 kl. 16.22
Har lavet pågældende palme før, men kan ikke huske hvordan jeg lavede den. Det er dog en af de meget lette palmer at lave og den vokser hurtigt i forholdet til mange andre. Normalt lægger man frøene i vand et par dage og skifter vandet ind imellem, medmindre frøene er helt friske. Hørpalmer , jubaea og Butia plejer jeg at lave ved at putte frøene i en af de her poser med lynlås sammen med noget fugtig jord. Evt. såjord og evt. i blandet perlite. Jorden må ikke være al for våd, men heller ikke for tør. Og alt afhængig af palmetype skal der tilføres varme eller ikke.
Det er også en god ide lige at kradse med neglen på frøet for at se om der er noget frugt skal der skal fjernes før man sår. Man kan også sterilisere jorden inden. Palmen starter med at skyde en rod ud og efterfølgende kommer skuddet. når bladet har nået en vis størrelse piller man planten op og planter den i en potte. Jeg plejer her at bruge gennemsigtige plastikglas hvor jeg laver et lille hul i bunden og for at bevare fugtigheden for palmen, sætter jeg et tilsvarende glas ovenpå og med et lille hul for ventilation. Plastikglassene bliver sat sammen med gennemsigtig tape og får en lille label med dato og navn. Plastik glassene er gode fordi de er høje hvilket palmer godt skulle kunne lide og så kan man følge med i rodens udvikling i bunden. senere når palmen er vokset lidt fjerne man det øverste glas.
Washingstonia skal have en temperatur ved spiring mellem 25-30 grader har jeg læst mig frem til, men muligvis er stuetemperatur nok. ellers bruger jeg selv en keramik altankasse med noget avispapir i bunden for at det ikke skal blive for varmt. Så kan man regulere temperaturen med mængden af avispapir og radiatorens regulator. Jeg sætter så posen med frøene på avispapiret.
Frøene kan også blot sås i en potte med huller i bunden som man putter i en lukket dybfrostpose med lidt huller i.
Held og lykke med det.
MVH Mikael
Skrevet af: Mikael Kromann, 18. januar 2014 kl. 16.30
Ups, fik ikke skrevet at altankassen skulle oven på radiatoren
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Plante palm frø?