Forum

Hvordan ser pebermynte frø ud?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 1. januar 2014 kl. 13.26

jeg har nulret de her blomsterhoveder fra pebermynte, men jeg kan ikke se hvad der er frø og hvad der ikk er..
kan i se det?

i kan se billederne her:
www.baboom.dk/album/storbilledevisning/37827-seed#/0

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. januar 2014 kl. 14.16

Så vidt jeg ved, er frø fra mynterne sterile - måske skulle du lige google det lidt, inden du forsøger dig?

De er jo også så lette at formere med stiklinger, så det gør i virkeligheden ikke så meget :)

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. januar 2014 kl. 15.18

Jeg vil da ikke håbe at pebermynte frø er sterile for så er der mange frøfirmaer der snyder, frø kan bl.a købes her www.kridtvejsplanter.dk/pebermynte-froe-p-5438.html

Men det er rigtigt det er nemmere at lave stiklinger.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. januar 2014 kl. 15.26

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. januar 2014 kl. 15.29

Kan se, at Mentha Spicata kan frøformeres, men ikke Piperita - gad vide, om det så er dem, der bliver solgt i stedet?

Kunne da være lidt sjovt at finde ud af...

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 1. januar 2014 kl. 15.30

hvad vil det sige at et frø er sterilt?

grunden til jeg gerne vil have frø er for det første for at have en backup hvis det skulle ske at den mynteplante jeg har ikke overlever på et eller andet tidspunkt.
den anden grund er at det er nemmere at bytte med frø end stiklinger..

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. januar 2014 kl. 15.39

Anja jeg kunne bare huske at der stod noget om såning af pebermyntefrø i min krydderurtebog, derfor blev jeg nysgerrig og googlede dem.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. januar 2014 kl. 15.41

Næe det kan ikke være dem Anja der kan man også købe frø

bl.a her www.amazon.com/Spearmint-Mentha-spicata-Seed-Needs/dp/B002TTGPLI

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. januar 2014 kl. 15.45

HMM bare jeg så kunne kopiere det rigtige link

www.amazon.com/Peppermint-Mentha-piperita-Seed-Needs/dp/B004FXWZ42

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. januar 2014 kl. 16.59

Spøjst :)

Daniel, hvis et frø er sterilt, kan man ikke lave planter ud af det - men når der nu er flere forskellige meninger om det, synes jeg da bare, at du skal prøve at så nogle af dine frø og se, hvad der sker!

Hvis de skal bruges til frøbytning, er du jo også nødt til at vide, om de er spiredygtige...

Men bortset fra det, så kan man sagtens bytte stiklinger af mynte. De kan fint tåle en tur med posten, hvis de er pakket ordentligt ind, så det er ikke noget problem.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 1. januar 2014 kl. 17.50

Er der sterile frø ude i naturen ?? Jeg troede det var noget man gen spejsede sig til . Mange hybrider er sterile , sætter ikke frø , og mange er selvsterile , og dermed kræver fremmedbestøvning........vi må nok stoppe her tråden er løbet af sporet...........

Peter A.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. januar 2014 kl. 19.55

Hej Daniel

Kan heller ikke se, hvad der er hvad på dine billeder....

Som andre er inde på, så er der lige en ting du skal være opmærksom på, hvis du vil lave en back-up af din mynte.
Ved frøformering får du ikke en kopi af den mynte, som du har nu, men en helt ny mynte.

Alle de lækre mynter kan kun formeres vegetativt (stiklinger eller deling eller tilsvarende). Du kan altså ikke gå ud og købe frø af Peppermynte, EauDeColognemynte, Chokolademynte og alle de andre kendte mynter med superkraftig og specielle aromaer/ dufte.

De mynter, som frøfirmaerne sælger frø af, giver generelt meget kedelige planter i forhold til de kendte myntevarianter. Oprindeligt er disse jo også resultatet af et frø, men er siden opformeret vegetativt igennem århundreder - typisk af munke der samlede urter i tusindvis.

Så, du må formere din mynte vegetativt, hvis du vil bevare netop den variant. Sår du frø, vil du få en anden plante...

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. januar 2014 kl. 9.49

P. autumnus: hybrider er ikke nødvendigvis sterile! De sætter spiredygtige frø - de nye planter er bare ikke med samme genetiske arvemasse, som "forældrene".
Derfor skal vi så frøbyttere også sikre os, at de frø, vi får, ikke er fra hybrider 2. generation.

Jeg kan ikke lige give dig eksempler på sterile planter i naturen, men det forekommer fx, hvis planterne ikke er bestøvet ordentligt. Fik fx nogle tagetesfrø i foråret, som ikke spirede mere end 2-3 stykker. Fik senere at vide, at de havde stået i drivhus, hvilket kan være årsag til dårlig bestøvning.
Men de to-tre planter avler jeg videre på, da det jo ikke er deres genetiske arvemasse, der fejler noget.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 2. januar 2014 kl. 10.32

Freya
Selvfølgelig er det ikke alle hybrider der er sterile , jeg blev nok misforstået , men planter sætter da ikke frø som er sterile , eller gør de ? Hvis der er en bestøvning , udvikles en frugt eller lign. med spiredygtige frø. Slægten skal jo føres videre................

Peter A

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 2. januar 2014 kl. 11.44

@Peter: de kan jo også videreføre slægten via rodskud :)
Har fx aldrig hørt, at skvalderkål formerer sig via frø. Men da de har blomster og bliver bestøvet (?) får den måske sterile frø? jeg ved det ikke... Men det kunne vel være en teori?

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 2. januar 2014 kl. 22.03

Freya
Skvalderkål blomster med mange små hvide blomster som sætter særdeles spiredygtige frø , det er derfor at man lige pludselig får skvalderkål i sin have..............

Peter A.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. januar 2014 kl. 22.08

Ja - de kan desværre brede sig på flere måder... Men mest effektivt ved rodskud - ellers var der endnu flere af dem :)

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 3. januar 2014 kl. 10.56

Jeg er mynte nørd og har over 40 forskellige mynte i haven i krukker og bede.

Du kan godt købe pebermynte frø! MEN! Pebermynte er jo en "gammel" krydsning mellem en vandmynte og engmynte/grønmynte.

Så hvis du sår disse "pebermynte"frø - kan du også få "moder"planten - en vandmynte fx osv.

Så jeg vi hellere anbefale dig - køb planten frisk :)

Hvor er du fra i landet? For du kan da komme forbi mig til mynte tur til foråret og måske se de 39 andre slags? :)

Du mailer mig bare herover ? Og kan i andre også bare gøre? Er fra Nordsjælland :)

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. januar 2014 kl. 15.37

Hej Phillip

Du har helt ret, der sælges rask væk pebermyntefrø - endda under betagnelsen "Mentha x piperita"

Det er bare SÅ træls, hvis man er ny i haven og gerne vil have en rigtig "Permynte" og så rende ind i en af de useriøse frøhandlere!

(Til alle, der gerne vil have de rigtige kloner, så kan jeg anbefale Urtegartneriet.dk, som i sæsonen sælger små potteplanter.)

Seriøs forbrugerinfo:
www.plantefrø.dk/shop/pebermynte-533p.html

Useriøs/ vildledende forbrugerinfo:
www.danafroe.dk/krydderurter/pebermynte.html

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 3. januar 2014 kl. 15.54

@ Tom Andersen
Netop ja :)

Og hvis man er fra det nordsjællandske og dufte, smage osv på mynte før man bestiller fra Urtegartneriet - så inviterer jeg gerne en dag til foråret/for sommeren til mynte have åbning :)

Holder gerne lidt foredrag og folk kan smage, få buket eller planter med hjem mod betaling af mindre art eller de har planter med i bytte fx :)

I mailer mig bare løs ;)

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 15. januar 2014 kl. 2.19

jeg kan se at jeg har meget at lære endnu om frøformering, jeg bliver helt forvirret af alle de udtryk..
men det er jo også bare en hobby..

men der kan vel også komme noget godt ud af tilfældig frøformering? hvis man er heldig at opfinde en helt ny slags mynte med gode egenskaber for et eller andet..

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 3. oktober 2015 kl. 20.46

Vil lige komme med lidt info her omkring chokolademynte.....

det er en rigtig vild sag...ja den dufter vidunderligt og er god i forskellige retter også de der drinks MEN....hvis du ikke vil have den skal være i hele din have blir jeg nød til at anbefale dig at sætte den i en stor whiskey tønne eller rødvinstønne eller lignende....jeg købte i foråret her 2015 en 12 cm høj chokolademynte i en 12 cm potte og satte den i god tro i mit kryderurtebed sammen med fransk ekstragon, oregano, timian, persille purløg og 3 rækker alm. madløg O.O jeg har højbede der er 3x1 m...uha der er nogen der griner nu tror jeg...tja jeg har i dag gravet min chokolademynte op det tog 15 min O.O sikke en basse fodret med kaffegrums og kompost uha uha...de der 40-80 cm i højde ????? Glem det ! Min er ihvertfald 120 cm høj ! og 80-100 i breden...den har nu fået en halv whiskey tønne med god muld spagnum og havejord med lega i bunden så kan den amok der ;) den er helt vild den plante....gid roser kunne det samme :D

men altså for at gøre en lanfg historie kort...plant din mynte i en stor beholder med dræn og husk vand hver dag so med andre krukker, kummer osv....så har du styr på den...plant den på friland og giv den ubegrænset plads så overtager den det hele...den er værre en en brændenælde hvad angår spredning...så styr på den ;)

Efterårshilsner
Sus

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. oktober 2015 kl. 21.34

Ja, den er livskraftig den Chokolademynte (After Eight smag).
Du skal huske at høste til te m.m., så hjælper det lidt :)

Vær opmærksom på, at mange mynter ikke trives, hvis de står i samme jord flere år i træk.

Nyt svar til emnet »Hvordan ser pebermynte frø ud?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Hvordan ser pebermynte frø ud?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider