Skrevet af: Kim Larsen, 19. oktober 2013 kl. 12.46
Hej :)
Jeg tænkte at der nok er nogle flinke mennesker der kan hjælpe mig med gode råd og vejledning. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave en kæmpe solsikke, ikke danmark største, eller verdens største (lidt over 8 meter i 2011)
Hvad jeg søger er, måske nogle links til hjemmesider, der forklarer om gode råd til pasning, jord type osv. Og måske også et sted hvor jeg kan købe nogle gode frø.
På forhånd mange tak :)
Skrevet af: Tom Andersen, 19. oktober 2013 kl. 16.12
Hej Kim
Søgefunktionen er et godt sted at starte :)
www.havenyt.dk/spoergsmaal/prydhaven/11863.html
Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2013 kl. 13.41
Det er lidt som med kæmpegræskar at frøene skal have anlæg for at blive store i deres gener, ellers kan det ikke lad sig gøre . Har de det er det kunsten , at passe dem efter forskrifterne, dog skal de have mere vand og gødning for at blive store, mere end deres artsfælder vil kunne konsumere
Men ikke for meget at de rådner .
Skrevet af: Henrik Rytter, 20. oktober 2013 kl. 23.50
Hej Kim
Jeg købte for et par år siden nogle solsikkefrø i Super Bedst (tidligt på foråret da de starter med frø i butikkerne) Det viste sig at være den type man bruger til rekortforsøg, det stod bag på posen. Og ganske rigtigt den største blev lidt over 4 meter høj, og havde en frøskive på ca. 50 cm diameter. jeg såede ca. 30 stk. rundt om på grunden og stort set alle sammen kom op, men de fleste knækkede for mig, at stikke et gammelt kusteskaft i jorden og binde planten fast til er slet ikke nok, jeg redede 4 af dem ved at sætte et tov fast på udhænget af mit hus og ned til jorden og fæstne dem til. Vinden er uden tvivl den største modstander.
Jeg tog i øvrigt nogle frø fra den største og såede året efter, de spirede overhovedet ikke.
De to efterfølgende år har jeg set de stadig har dem i Super Bedst, jeg har bare ikke haft tid til andet end urtehave, men har tænkt mig at prøve igen til foråret også med kæmpegræskar.
Held og lykke
Henrik
Skrevet af: Kim Larsen, 21. november 2013 kl. 9.34
Rigtig mange tak for alle jeres svar :)
Glæder mig til det bliver forår, så jeg kan prøve det
Skrevet af: Karen Andersen, 29. januar 2014 kl. 14.11
hos Bjarnes frø og frøtorvet kan du købe frø til kæmpe
solsikker f.eks russisk kæmpe eller skyraker.
så dem i potter i feb.-marts stil dem lyst gerne i østvindue
kasser planter der bliver for ranglede. Når de plantes ud
kan du med grave et hul, ca.svarende til 2 spandefuldejord eller
bor et hul med et jordbor
og fyld op med grov kompost og sæt planten der ,vand dagligt
med vand tilsat din egen urin Læs yderligere om dyrkningmetoden ved at Google navnet Børje Gustavsson
held og lykke med foretagenet hilsen Karen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Kæmpe solsikker