Forum

Blomsterstorbed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 14. oktober 2013 kl. 6.41

Jeg har set Søren Ryge har sådan nogle flotte arealer med blomster, sidst en cirkel fyldt med sommerblomster, som han påstod han havde lavet for få hundrede kroner i frø. Det kunne jeg også godt tænke mig, men da jeg ikke aner hvor han får så mange frø fra for få hundrede kroner (måske i ved det ?) har jeg her i efteråret samlet en masse frø fra et 1m2 morgenfruebed, morgenfruer som jeg oprindelig lavede i potter og plantede ud, men nu har jeg så mange frø at jeg tænkte at det må jeg da kunne så direkte, men hvordan laver man et blomsterbed hvor man sår direkte i jorden uden rækker bare et stort eldorado af blomster.

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 14. oktober 2013 kl. 16.38

Jeg ved at Søren Ryge ofte har plantet i cirkler, eller spiral, vha. en midterpæl, snor og en mindre pind til at lave riller...jeg vil tro at du kan finde en opskrift på nettet...

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 14. oktober 2013 kl. 17.13

Hej Mette
Der udtrykte jeg mig vist forkert, det var ikke så meget det med rillen og det runde blomsterbed jeg gerne ville lave. Jeg har et stykke på 3x6m som jeg vil fylde med blomster, spreder jeg bare frø med løs hånd og river over eller skal de i en rille osv.

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. oktober 2013 kl. 17.28

Har du frø nok, så bredsår du bare. Det er det samme som du kalder "med løs hånd" :-)

Som regel sår jeg for tæt, men det bliver OK alligevel....

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 14. oktober 2013 kl. 17.53

Hej Tom

River du så bare stykket over bagefter

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. oktober 2013 kl. 18.48

Hej Johnny

Ja....

1) Forbered stykket, så du har et godt såbed

2) Strø/ spred frøene i passende mængde

3) Riv det igennem

Hvis det kniber lidt med frømængden kan du tromle stykket let, så spirer flere frø på grund af den bedre jordkontakt.

Af renkultur i blomster har jeg positiv erfaring med Morgenfruer, Marmelukærme og Solsikke. Ellers er det som grøngødning/ jorddække jeg har erfaring med bredsåning. Primært Havre, Blodkløver, Lupin og Lucerne.

Har du frø nok og sår på det rigtige tidspunkt af året er der slet ingen problemer i det :-D

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 14. oktober 2013 kl. 19.02

Takker det vil jeg glæde mig til :-)
Men hva betyder renkultur og grøngødning?
Bær over med mig, jeg er ny i det her, interessen for haven opstod først da fruen flyttede, men nu er jeg så til gengæld helt vild med den, altså haven ;-)

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. oktober 2013 kl. 19.32

Renkultur = en slags blomster, modsat en blandingskultur.

Grøngødning: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. oktober 2013 kl. 20.32

I forbindelse med mit spørgsmål
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/12490.html
var der en venlig læser, som nævnte Nykilde frø
www.nykilde.dk
Her kan man købe større portioner frø - og også få lavet en "personlig" blanding.
Med venlige hilsner - og tillykke med haveinteressen
Ingeborg

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 15. oktober 2013 kl. 7.56

Øhh, jeg forstår stadig ikke hvad grøngødning er, linket fører hen til en række planter der kan bruges som grøngødning, men hvad er formålet, er det som navnet siger nogle planter der på en eller anden måde virker som gødning?

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. oktober 2013 kl. 9.07

Grøngødning gør flere ting:

For det første forbedrer den jorden, fordi rodsystemet ofte består af dybtgående rødder, som løsner jorden i dybden.

Dernæst er der flere typer af de planter, som man bruger til grøngødning, som holder på kvælstoffet i jorden, som de senere frø/planter kan udnytte.

Grøngødningsplanterne samler yderligere nogle af næringsstofferne i jorden til sig. Hvis jorden blot lå bar, ville disse næringsstoffer blive skyllet/vasket ud i løbet af vinteren. Behovet for at gøde efterfølgende ville så blot blive endnu større.

Endelig gør man normalt det, at man blot hakker grøngødningsplanterne om, inden man skal så om foråret (hvis ikke de dør, når det begynder at fryse). På denne måde gøder de døde/visne planter jorden - bl.a. med de næringsstoffer, de har opsamlet.

Det kan derfor ofte i høj grad svare sig at grøngøde. Det er ret nemt - man spreder bare frø med løs hånd de steder, hvor man vil grøngøde, i perioden juli-september, afhængig af, hvornår jorden er "ledig".

Hvis du søger på grøngødning øverst på siden, kan du finde noget om forskellige planter, der kan bruges til formålet, og hvad de enkelte afgrøder er gode til.

Giver det mening?

Elsebeth

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 15. oktober 2013 kl. 9.22

Ja det gav super mening, jeg har en ½ km. læhegnsbeplantning der pt. er 2 somre gammelt, ville man så med fordel kunne så nogle af de grøngødningsplanter i det ? og ville det evt kunne holde ukrudt stang, jeg har jo hakket som en gal hele sommeren.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. oktober 2013 kl. 12.21

Det ved jeg simpelthen ikke, Johnny. Normalt bruger man nok grøngødning før man sår/planter sin køkkenhave til. Altså på "sort" jord. Om det vil virke i en allerede eksisterende beplantning, ved jeg ikke - det må andre svare på. De vil nok kunne holde ukrudtsmængden lidt nede, men jeg tvivler på, at de kan holde den helt væk.

Jeg vil umiddelbart tro, at du skulle satse på bunddækkeplanter i stedet for. Skovjordbær eller lignende. Noget, der ikke tager al næringen fra læhegnet, men som kan "lukke" jorden, så du slipper for al den lugning.

½ km er jo et langt stykke, så du skal bruge et eller andet, som kan sås, og som gerne selv vil brede sig, uden at det bliver for aggressivt. Det kan være, at der er andre, der har nogle gode ideer?

Jeg har f.eks. en masse småplanter af den, der hedder stinkende nyserod (som i øvrigt ikke stinker og som er ret flot). Det er en staude, som vil kunne dække området i løbet af et par år. Den ville være flot, og du er velkommen til at få nogle planter. Lærkespore breder sig også villigt, og er flot at se på, uden at være for krævende. Den kan du også få nogle småplanter af.

Det kan være, at du tilsvarende kunne få nogle småplanter af storkenæb, som også har bredt sig for meget, og som kunne passe sig selv uden at kvæle læhegnsbeplantningen?

Elsebeth

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. oktober 2013 kl. 12.27

Nu læste jeg lige tråden forfra. Hvis du er interesseret i forskellige frø af sommerblomster, så prøv at indrykke en annonce på deljorden.dk - der kan du garanteret få lidt forskelligt. Jeg kan forestille mig, at du måske gerne vil have forskellige blomster.

Jeg har en masse frø af en Crepsis Rubra, som du gerne må få. Den er lyserød, minder ellers i blomsten om en mælkebøtte, men er utrolig nemt at få frem.

Elsebeth

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 15. oktober 2013 kl. 16.27

Tak for tilbuddene om blomster og frø alle sammen, men jeg har lige bestilt godt 1000 træer og buske til en større haveomlægning www.havetip.dk/haveplaner/tegn-haveplan/en-rigtig-haveplan.aspx så jeg tror lige jeg ser an, også koncentrere mig om at få dem i jorden først.
Mange havehilsner
Johnny

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. oktober 2013 kl. 17.20

Imponerende projekt, du har gang i der. Det bliver spændende at se, hvad det bliver til. Men sig endelig til, hvis du vil have nogle gode råd.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. oktober 2013 kl. 18.52

@Johnny Jorsal
Til lykke med starten af det store haveprojekt. Åh hvor dejligt at kunne føre så store havedrømme ud i livet. Det er vel snarere en parkdrøm. Men godt ser det ud med de organiske former du har planlagt. Hvis du laver en blog, hvor du viser hvordan arbejdet skrider frem de kommende år, vil jeg med glæde kigge på bloggen. Jeg er i modsat fase - nemlig neddrosling på grund af alder. Ikke sådan at haven allerede nu er en belastning frem for glæde, men jeg vil gerne beholde min glæde ved haven i mange år endnu.
Mange venlige hilsner
Ingeborg

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. oktober 2013 kl. 8.55

Tak for interessen
Jeg har faktisk aftalt med Inge at hun får billeder ind løbende, efterhånden som projektet skrider frem, som nævnt skal jeg nu have plantet de godt 1000 træer og buske, også ville jeg gerne have flis i det hele, også når jeg vist ikke mere i år og det var fase 1. Men så starter fase 2 jo, og den har jeg ikke rigtig planlagt endnu men det er noget med en masse bregner og Hosta, tja så ved jeg faktisk ikke rigtig mere. Og der kommer jo nok også en fase 3. hvor der skal til at laves staudebede, stenbede eller noget helt 3ede. Og Ingeborg alt respekt for at du er ved at drossle ned, det har jeg faktisk også allerede i tankerene, det kan virke mærkeligt med det haveprojekt, men jeg har jo læst Inge's bøger og alt er lavet ud fra hendes teorier om den vedligeholselsesfri have, eller i alt fald nem at holde have. Og det er ikke fordi jeg er træt af at holde have men fordi vi jo alle bliver ældre og der er bare så mange andre ting jeg også gerne vil.
Mange havehilsner
Johnny

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. oktober 2013 kl. 9.03

Jeg kan da lige ligge et par billeder ud af hele mit paradis

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. oktober 2013 kl. 9.03

Og et mere

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. oktober 2013 kl. 9.39

Du skulle vel ikke også gå og lege med quadrokopter :)

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. oktober 2013 kl. 9.41

Neeeej jeg har bare en flink nabo, der har en lille rød flyver og et kamera :-)

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. oktober 2013 kl. 10.21

God nabo :)

Nyt svar til emnet »Blomsterstorbed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Blomsterstorbed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider