Forum

Frø fra Dahlia

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 13. oktober 2013 kl. 11.23

Nu står de sidste Dahlia i fuld flor, og jeg kunne godt tænke min mange flere til næste år, men kan ikke rigtig finde noget på nettet om hvordan man høster frø fra Dahlia, er der nogen der har et godt bud eller link
Mvh
Johnny

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2013 kl. 18.58

Hej Johnny.

Jeg ved ikke om dahlie sætter spiredygtige frø, har aldrig hørt om det før men jeg har hørt at man kan stiklingformere dahliaer . Om det så gælder dem alle ved jeg ikke men det var værd at undersøge. Det er ikke tid at stiklingformerer dem nu men du kan undersøge hvordan man gør og hvornår .
Den sidste mulighed er at dele knolden i foråret . Både delingen af knolde og stiklinger sikre dig at du beholder de samme farver på blomsterne, som hvis du frøformerede, hvor du her vil få blandet farverne .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Knudsen, 13. oktober 2013 kl. 22.52

Hej Johnny.

Dahlia sætte spiredygtige frø.
Hvert år sår jeg nye dahlia, du skal dog tidlig igang, for de vokser langsomt i starten. Mine bliver sået i februar og blomster faktisk før de knolde der sættes. Om efteråret, efter den første frost, graver jeg de nye knolde op og forærer dem til venner og bekendte.
Det er nu, du skal ud og kigge efter frøene. De gemmer sig i de tørre frøstande, godt gemt mellem frøpladerne. De er godt en cm. lange, sorte, og et par mm. tykke.
De for det meste våde frøstande tages ind, tørres en uges tid, så er de nemmere at skille ad, lidt puslearbejde skal der dog til for at finde frøene, de tørres yderligere en lille måneds tid i stuetemperatur, inden de pakkes ned. pak dem endelig ikke med det samme, så mugner de.
Det er ikke alle frøstande der har frø, så du vil også finde nitter mellem dem.
Blomsterfarven på de nye planter kan være alt muligt, men jeg nyder et stort bed fyldt med alle regnbuens farver.
Hvis du vil være sikker på farven, er der kun en ting at gøre, tage knoldene op og overvintre dem.
God arbejdslyst

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2013 kl. 23.17

Hej poul

Er det alle dahlia der sætter spiredygtige frø.? Og er det ælle dahlia man kan stiklingformere, hvornår gør man det...?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Knudsen, 13. oktober 2013 kl. 23.34

Hej Søren

Jeg har ikke endnu fundet nogen dahlia der ikke havde frø. Kigger efter dem og når jeg ser nogle smukke eksemplarer spørger jeg om lov til at snuppe nogle afblomstrede og modne frøstande. Har aldrig fået nej. Dog er det ikke altid efterkommeren har samme udseende som den frøet kom fra.
Måske har jeg bare været heldig.

Det med stiklinger har jeg aldrig prøvet med dahlia.
Et bud må være først på sommeren, så stiklingen kan nå at få sat ordentlig rod og danne knold inden vinteren.
Vi må få svar fra een der har prøvet at stiklingeformere dahlia.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. oktober 2013 kl. 7.22

jeg har i flere gange samlet frø af mine Dahlia, men de er ikke frøægte så det er ikke sikkert de nye planter bliver som moderplanten.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 14. oktober 2013 kl. 10.16

Stiklingeformering af dahlia er nemt.

Når man alligevel kniber dem om foråret for at få dem til at buske sig, kan det afknebne skud blot sættes i en potte med jord og efter relativ kort tid sætter det rødder og vokser til.

De vokser hurtigt til - jeg kan ikke se forskel på dem jeg satte som knolde og dem jeg lavede som stiklinger i foråret.

Jeg gør ikke andet end at sætte stiklingen i pottemuld og lade den stå lidt skyggefuldt i bunden af drivhuset.

Nyt svar til emnet »Frø fra Dahlia«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Frø fra Dahlia

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider