Forum

Mandeltræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: V. Olesen, 18. september 2013 kl. 11.28

Hvordan sår man en mandel.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2013 kl. 11.59

Jeg tror ikke at du kan benytte almindelige købe mandler da de er varmebehandlet. Du skal have friske mandler fra træet og de er til at skaffe nu, hvis du kender en med et mandler . Jeg ville nok ikke så et, men købe et podet træ så jeg var sikker på at få mandler af en god kvalitet og indenfor en overskuelig fremtid . Et sået træ bær først om mange år .er det værd at vente på?, og hvis nu mandlerne bliver af et ringe kvalitet . Så er det mere sikkert med et podet .

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: V. Olesen, 18. september 2013 kl. 12.22

Tak for svaret. Mandlerne er dog friske, har lige taget dem med hjem fra Cypern hvor de blev plukket direkte fra træet, men kan godt høre det er bedst med et podet træ.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2013 kl. 14.52

Du kan altid så dem, bare du ikke sætter dine forventninger for høje. Vilde mandler er sikkert mere sårbart overfor frost end de dyrkede og testede sorter du kan købe på planteskolerne . Jeg ved at der i bulgarien hvor jeg var på ferie groede vilde mandler i bjergene og her er koldere end nede i fastlandet . Måske kan dine mandler også klare koldere temperatur.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. september 2013 kl. 17.25

Jeg har flere gange taget friske mandler med skal på, med hjem fra de varme lande. De indfødte siger at de skal ligge i blød i et døgn og så i en urtepotte med meget lidt jord over. Har også prøvet at file en åbning i skallen, men det er endnu ikke lykkedes for mig at få den mindste spire frem i vinduskarmen.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: V. Olesen, 20. september 2013 kl. 6.45

Tak for svaret, jeg forsøger og giver dig en tilbagemelding hvis det lykkes.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 20. september 2013 kl. 15.51

Prøv at knække nogle af mandlerne før de sår dem. Jeg har haft held med at så pistacier, men deres skal er jo allerede knækket!

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: V. Olesen, 20. september 2013 kl. 16.36

Lyder som en god ide, tak for det.

Nyt svar til emnet »Mandeltræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Mandeltræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider