Skrevet af: Finn Jensen, 12. juli 2013 kl. 10.15
Hej, jeg vil gerne plante en robinie eller to til mine bier. Hvis nogen har nogle selvsåede planter vil jeg gerne afhente et par stykker.
vh
Finn
Skrevet af: Søren S Duun, 12. juli 2013 kl. 13.21
Hej Finn.
Er der en særlig grund til at det lige skal være Robinie du vil plante.? Grunden til jeg spørger er at vi har mange af dem her i Gladsaxe kommune og det er langfra alle som blomster meget . Hvorfor ikke vælge et paradisæbletræ eller andet med blomstring garanti .?
Venlig hilsen Søren .
Skrevet af: Finn Jensen, 12. juli 2013 kl. 20.44
Jeg har et paradisæble- Robinien er interessant bl.a. fordi den blomstrer senere. Samtidig scorer den højt både på pollen og nektar. De robinier jeg kender til her omkring (Vejle) har en fin blomstring, men det er bytræer og der kommer ikke mange aflæggere på asfalten.
venlig hilsen
Finn
Skrevet af: Søren S Duun, 12. juli 2013 kl. 23.04
Ok held og lykke med anskaffelsen.
Skrevet af: Spotl Aan, 30. juli 2013 kl. 12.34
Slettet af administrator 31. juli 2013 kl. 0.58.
Skrevet af: Malene *, 4. november 2013 kl. 8.05
Hej
Jeg har også bier, og har også planer om at plante robinie. Jeg har allerede en, og der er også nogle stykker i nabolaget.
Men jeg har bemærket, at der ikke er spor af pollen fra robinie i nogen af de analyser, jeg har set af danske honninger.
Skulle der væren nogen i dette forum der ved, om robinien overhovedet producerer nektar i Danmark?
Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2013 kl. 12.15
Biavler Finn Christensen har for mange år tilbage udgivet en bog om hvor meget de forskellige planter giver af henholdsvis pollen og nektar i en skala fra 1 - 5 . Hvor 5 er bedst. Heri vil det også fremgår hvor meget Robinie giver.
Den bog syntes jeg at du skulle låne .
Skrevet af: Malene *, 4. november 2013 kl. 14.10
Hej
Jeg kender godt bogen og andre tilsvarende bøger. Men jeg tror, at Finn Christensens bog er skrevet ud fra data, der ikke stammer fra Danmark.
Grunden til at der ikke findes robinie i de danske honninger kan skyldes, at robinie er meget sjælden. Her hvor jeg bor, er robinien dog ganske almindelig, men er den også det hos jer?
Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2013 kl. 16.14
Nu har jeg ikke længere bier, men da jeg havde så jeg dem ikke gå i Robinien selvom vi har en del af dem ved mørkhøjvej og lidt på
buddingevej men det kan også være at de åd det under trækket , hvilket var årsagen til at jeg ikke fik "akaciahonning". På mørkhøjvej blomstre Robinien flittig hvert år og mærkelig nok så ser jeg heller ikke nogle andre insekter heri .
Skrevet af: Lone Engelbrecht Larsen, 12. januar 2014 kl. 11.34
En bemærkning omkring Robinie generelt. Det er rigtigt, at hvor man har Robinie, dyrker man forskellige sorter, bl.a. for at få en spredning på blomstringen og dermed også produktionen af honning. - Honning angives at fylde ca. 5% af den totale økonomi i dyrkning af Robinie.
Skal Robinie gro fornuftigt, skal den have den rigtige bakterie på rødderne (N-fixering).
Når det så er sagt, så skal man være forsigtig med at plante Robinie. Den må ubetinget betragtes som en aggressiv art, med et betydeligt spredningspotentiale gennem både rodskud og frø. Bl.a. derfor ser man den ikke som energiplante, hvad den ellers ville være god til. Se f.eks. rapporten "Robinie et alternativ til trykimprægneret træ" Mvh Claus Buhl Sørensen
Skrevet af: Vibeke Poulsen, 23. januar 2014 kl. 19.24
Robinie er efter min mening ikke det bedste valg. De flækker nemt ud. Hvis det er træer med nektar du efterlyser, så plant hellere Euodia hupehensis eller Euodia daniellii. De er fantastisk flotte med en overvældende blomstring og er nærmest levende af bier. De kan nok ikke fås i almindelige planteskoler, men prøv Arne Vagn Jakobsen i Glamsbjerg. evt. denne: bulk-boskoop.nl/en/catalog/( jeg har handlet med dem flere gange uden problemer)
Se flere oplysninger på nettet.
Skrevet af: Søren S Duun, 24. januar 2014 kl. 23.51
Hej Vibeke, ved du hvad den koster og er den lige så nem at dyrke som Robinie.
Det er meget sparsomt det er der på nettet omkring den .
Danmarks biavlerforening havde en artikel om den men det er mange år siden .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Robinie