Forum

Hjælp til frøhøstning

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 11. juli 2013 kl. 18.57

Jeg har købt en masse frø, og fået nogle også, men i mange af pakkerne var der stadig massere frø tilbage efter såning, men de fleste af mine pakker er forsvundet så jeg har ingen frø til næste år, så jeg vil gerne lære hvordan man høster egne frø, både fordi det er noget jeg gerne vil lære men også fordi jeg ikke gider bruge en formue på frø igen.

Jeg har en ide om hvordan man høster frøene fra nogle af planterne men jeg er dog ikke 100% sikker omkring det, hvilket jo er ret nødvendigt hvis jeg ikke skal stå tomhåndet til næste forår.
Så hvis i kan hjælpe mig med at forklare de forskellige planter hvordan man snupper frøene fra dem.

Nu kommer jeg lige med dem som jeg har en idé om hvordan man gør men korrekt mig lige hvis jeg tager fejl:
- Disse er kernerne fra selve frugten som tørres:
majs, ærter, squash, sukkerært, krybebønne, Månedsjordbær

- Disse er kernerne fra frugten som ligges i nogle små plastikpakker ligsom de er når man køber dem, så de ikke tører ud.
Sød peber, Chilipeber, miniagurk, cherrytomat, tomat, Blandede frilandstomater, havejordbær, Christmas Pepper, Rød Habanero, Numex Pinnata

- Kartofler. gemmer man bare nogle af de kartofler man får et koldt og tørt sted til næste år?

- resten er det bare frø man kan tage når planten går i blomst eller skal man gøre noget bestemt ved nogle af dem?

Her er listen over frø (har også vedhæftet det som billede): baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/392920-hoest

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juli 2013 kl. 21.38

Hej Daniel

Jeg kan anbefale dig at se lidt på denne forening:

www.froesamlerne.dk/

De afholder hvert år flere kurser i frøsamling, og jeg er ret sikker på, at det kunne være noget for dig :)

Mvh
Anja

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 12. juli 2013 kl. 17.30

koster det ikke penge?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juli 2013 kl. 20.04

Frøkurserne er gratis, når man er medlem, og kontingentet er ret lavt - kan ikke lige huske det, men det må stå på hjemmesiden :)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 12. juli 2013 kl. 20.25

tror det er 200 kr. om året

men hvor holder de kurserne?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juli 2013 kl. 21.08

Rundt omkring i landet - man får en mail eller kan følge med i kalenderen på hjemmesiden :)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. juli 2013 kl. 17.03

Det er en forening i udvikling . Da jeg var med for 15 år tilbage havde vi desværre ikke disse kurser . Udvalget af planter/frø er næsten det samme .
Der er sikkert brug for nye kræfter , så unge mennesker er altid velkommen og du kan hurtig samle nogle spændene ting sammen i gennem årene , hvis det har din interesse.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 15. juli 2013 kl. 13.52

Daniel, der vil blive afholdt introduktionskurser for nye og gamle frøsamlere fra efteråret og frem. Kurserne annonceres på foreningens hjemmeside www.froesamlerne.dk i løbet af august. Hold øje med nyheder og kalender. Foreningen holder også årsmøder, fælles forårskursus og mere specielle kurser som medlemmerne efterspørger. Kurserne holdes rundt omkring i landet - typeis 2-3 på Sjælland/i Kbh., et på Fyn og to-tre stykker i Jylland bl.a. afhængig af efterspørgslen. Underviserne er de mere erfarne medlemmer af foreningen.
Ved alle arrangementer er der mulighed for at bytte frø og få frø og knolde m.v. af sorter, som det normal er svært at få fat på og sjøve afgrøder som nogle af foreningens frønørder er flinke til at dele med andre....
Jeg kan varmt anbefale dig og andre at melde sig ind og være med til at udvikle foreningens aktiviteter efter jeres behov
Mange Hilsner fra Pia (kursuskoordinator i FS sammen med Merete Juul)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 15. juli 2013 kl. 22.47

er det nogle bestemte steder i jylland eller er det forskelige steder hver gang?

jeg tænker ikke så meget på det årlige kontingent, men mere på omkostningerne og mulighederne for transport.. jeg har ingen bil og har en ret stram økonomi da jeg er studerende..

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 22. september 2013 kl. 10.54

Kursusplanen er nu lagt på Frøsamlernes hjemmeside www.froesamlerne.dk

Nyt svar til emnet »Hjælp til frøhøstning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Hjælp til frøhøstning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider