Forum

Frø til dem der vil prøve at dyrke tobak

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 10. marts 2013 kl. 19.02

Hvis der nogle der interesseret i at prøve at dyrke tobak så har jeg stadigvæk nogle frø til overs. Jeg har frø to slags Nicotiana tabacum som er den tobak vi ryger her i vesten i vores smøger og pibe. En orientalsk type "Samsoun Orient" (ikke at forveksle med Samson rulle tobak) Orientalsk tobak en gerne slanke planter så de er velegnet hvis man ikke har så meget plads fek.s en altan eller lig. Samsoun har et moderat højt nikotin indhold og specielt de øverste blade er meget aromatiske. Den bliver tidlig færdig hvilket kan være en fordel her oppe i DK. Camel cigaretter er lavet med orientalsk tobak sorter så i kender måske smagen der fra. Så har jeg også lidt frø tilbage at en sort der hedder "Adonis" som er en burly type der er akklimatiseret til forhold her oppe i nord Europa. Den har et lavt nikotin indhold og er god som fyldetobak. Samsoun og Adonis er en god blanding til cigaretter. Og de er lette af efterbehandle, de skal bare hænges til tørrer, ingen behov for curing.
Så har jeg frø til Bonde-tobak Nicotiana rustica som har 10 gange så meget nikotin som alm. ryge tobak. Den bliver brugt rundt i verden som tobak bla. i syd Amerika, Vietnam og blev også røget af de russiske soldater på østfronten under navnet Mahorka /Махорка. De pulveriseret blade kan også gnides ind i fjerkræ mod utøj.
Sidst men ikke mindst har jeg frø til Nicotiana langsdorffii som er en blomster tobak med smukke gule blomster og blå pollen, det er en god plante hvis man skal over tale "nogen" til at plante tobak i haven ;-) Jeg har lagt et billede af den her på havenyt's forum så hvis i vil se hvordan den ser ud så søg på mit navn eller tobak.
Rent praktisk går det ud på at man så frø i marts/april måned (tobaks frø er nogle små djævle, der går vel 10 frø på et birkes aka. Valmue frø.) Herefter dyrker man dem ud når man er sikker der ikke længer kommer nattefrost og planten har en størrelse så den kan klare sig selv.
Frøene er gratis, hvis i sender mig en frankeret kuvert med jeres navn og add. Send mig en PM så får i min add.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Liv Rasmussen, 17. marts 2013 kl. 23.16

Hej Henning,jeg vil gerne prøve at dyrke tobak! Har længe tænkt på det men fandt ingen ingen frø før nu. Hvad er din adresse så jeg kan sende en frankeret kuvert til dig. Med venlig hilsen Liv Rasmussen

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 18. marts 2013 kl. 9.55

Hej Liv.

Det lyder fint, jeg har et par forskellige tobaksfrø og der er endda en venlig sjæl der er ved at sende mig flere så jeg har et større udbud at give af.
Hvis du klikker på mit navn så har du mulighed for at sende mig en privat besked, så kan giver jeg dig min adresse.

Vh.

HB.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2013 kl. 19.35

Hej Henning

Jeg har stadig ikke set de frø som du har lovet at sende mig, selvom jeg har send dig en frankeret kuvert for en uge siden.

Hvornår modtager jeg dem ?

Hilsen Søren

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 20. marts 2013 kl. 7.46

Det er jeg da ked af at høre Søren, Jeg sendte en del kuverter ud fredag. Jeg kan godt huske dit brev, da du havde dobbeltfrankeret dit brev. Jeg har lige haft hoved nede i min papir kurv og fundet det brev du sente den frankeret kuvert i og der står din add. på. Så jeg sender dig en ny omgang frø til dig i dag. Er det i orden? Og vil du være sød at give besked her på Havenyt når du har fået dine frø, så folk ikke er usikker på om de får deres frø?

Vh.

HB.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. marts 2013 kl. 11.18

Det skal jeg nok, Henning

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. marts 2013 kl. 15.10

Hej Henning

Tusinde tak for de fine frø jeg modtog med posten idag, onsdag. Jeg glæder mig til at komme i gang med dem når vejret er til det .

Hilsen Søren Duun .

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Binderup, 20. marts 2013 kl. 16.07

Jeg sendte dig et ekstre brev med nogle tobaks frø tidligere på dagen, så nu har du nogle at dele ud af ;-)
Jeg har stadigvæk tobaks frø til dem der interesseret, og har fået flere frø på listen bla. sorter specielt velegnet til cigar, både fyld og omlægsblade.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. marts 2013 kl. 18.42

Hej Henning.
Tak for den ekstra portion fine frø jeg modtog med posten idag , så nu skal der rigtig dyrkes tobak .

Venlig hilsen
Søren Duun

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove T., 24. marts 2013 kl. 16.02

Hejsa. Jeg er ny i dette forum. Hvor er der mange spændende indlæg.
Jeg vil meget gerne prøve dine tobaksfrø.
Venligst Tove

Nyt svar til emnet »Frø til dem der vil prøve at dyrke tobak«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Frø til dem der vil prøve at dyrke tobak

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider