Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 13. februar 2013 kl. 2.47
Hejsa.
Jeg vil rigtig gerne have en James Grieve æbletræ, men kender ikke lige nogle i nærheden der har et sådan træ. Er der nogle herinde der har et Jámes Grieve træ og kan undvære et par podekviste vil jeg blive super glad.. Andre spænde sorter af, æble, pære, fersken, blomme, abrikos, mandel, valnød osv. har stor interesse.
Mvh.
Michael
Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. februar 2013 kl. 16.54
Hej Michael.
Har du fundet kviste?
Jeg har et James Grieve i haven. Ca. 25 år gammelt og podet på svag grundstamme.
Det ønske skulle du være kommet med for 3 uger siden :-)
Mvh. Hans
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 14. februar 2013 kl. 3.21
Hej Hans.
Nej har ikke fået nogle henvendelser endnu.. Super ærgerligt vi ikke fik talt om det, da vi snakkede sammen i tlf.. Min far ønsker sig et podet på vildstamme, da hans gamle træ blev fældet for to år siden pga. kræft.. Måske jeg kan "bestikke dig" til at sende et par kviste i kuvert;-)
Mvh.
Michael
Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. februar 2013 kl. 20.15
Hej Michael.
Jeg har i dag set nærmere på mit James Grieve. Det er podet på så svag en grundstamme, at det har en minimal årlig tilvækst. Det er ikke blevet mere end 2½m på 25-30 år uden beskæring..
Som jeg kan bedømme det, er det ikke meget værd til podekviste. Hvis du kan finde et andet, som er podet på en kraftigere stamme, ville det nok være at foretrække. Jeg tvivler på, at det her er ulejligheden værd.
vh. Hans
Skrevet af: Lone Engelbrecht Larsen, 8. marts 2013 kl. 21.53
Hej Michael
Jeg har 2 podekviste af James Grieve i overskud, jeg gerne sender dig, så din far kan få et nyt træ. (herovre i det vestjyske også kaldet Vardeæble.) Kvistene er fra et 4 år gammelt vildstammepodet træ.
VH
Lone
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. marts 2013 kl. 7.46
Hej Lone
Vardeæble er sorten 'Bramley Seedlings' og altså et madæble medens James Grieve sælges som spiseæble.
Vh Villy
Skrevet af: Lone Engelbrecht Larsen, 9. marts 2013 kl. 8.37
Hej Villy
Så er jeg da ikke så sikker på hvad det er... Planteskolens oplysninger holder så ikke, træls når man bestiller for netop at være sikker.
Men tak for det; det bliver jo så rigtig spændende om 5-7 år når der kommer æbler på.
Hej Michael
Så er jeg desværre ikke leveringsdygtig alligevel.
mvh
Lone
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 14. marts 2013 kl. 5.22
Hej Lone.
Tak for din besked og venlighed. Ærgerligt du ikke har fået ordentlig info. Om hvilket æbletræ du har købt dig i planteskolen:-(
Mvh.
Michael
Skrevet af: Freya Grossmann, 31. marts 2013 kl. 21.08
Politiken har et podekursus i Esrum "snart" - kursusprisen er inkl. podekviste fra bl.a. James Grieve - måske Esrum Møllegård har podekviste til salg - eller ved, hvem der har? Måske Fuglebjerggaard har den?
Skrevet af: Chris J., 22. april 2013 kl. 22.19
Pometet ved Høje Taastrup (http://www.pometet.life.ku.dk/sortslister/Aebler/aebler_i_j.aspx) kender tilsyneladende til mere end én slags James Grieve:
James Grieve
James Grieve - Lired
James Grieve - Rød
James Grieve - Rød Hollandsk
Måske var det noget at besøge stedet der, til det årlige åbent hus arrangement søndag den 29. september kl. 10-16 (2013), og så vurdere, om det er på sin plads at bestille podekviste der:
www.pometet.life.ku.dk/bestillinger/podekviste.aspx
Med venlig hilsen
Chris
Skrevet af: Michael Ejstrup Nielsen, 22. april 2013 kl. 22.36
Tak for alle jeres indlæg. Dejligt når man kan få noget hjælp:-)
Jeg har modtaget kviste fra Lone og de er omsat til 5 træer som alle er begyndt at skyde:-)
Tak for hjælpen:-)
Mvh. Michael
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > James Grieve kviste.