Skrevet af: Tom Andersen, 31. oktober 2012 kl. 21.40
Jeg modtog en mail fra "frøsamlerne" som opfordrer til deltagelse i NaturErhvervstyrelsens temadag den 6. november, da den hobby som medlemmerne af frøsamlerne dyrker kan gå hen og blive ulovlig.
Jeg har besøgt:
naturerhverv.fvm.dk/Default.aspx?ID=46773&PID=414779&year=&NewsID=7622
og fulgt link til "Kokopelli-sagen og EF-Domstolens afgørelse" for at blive klogere. Jeg fik dog kun bekræftet, hvorfor EU er en diffus størelse for mig - sikke en gang ævl den tekst fra EF-domstolen :(
Er der nogle her, som kan forklare mig hvorfor og om den lovgivning kan få anden betydning for haveejere end den vi allerede kender til: Udvalget i frøstativet.
Vil lovgivningen - imod min forventning - kunne påvirke frøbytteri mand og mand imellem? Er det ikke udelukkende kommerciel handel med frø, som lovgivningen vil være rettet imod?
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. oktober 2012 kl. 23.40
Hej Tom
måske skulle du prøve at spørge Frøsamlerne?
Jeg tror, at de ved mest om, hvad det hele rent praktisk går ud på - herinde vil det nok mest være gætterier :)
Evt. på deres Facebook-side: www.facebook.com/groups/froesamlerne/
Mvh
Anja
Skrevet af: Tom Andersen, 1. november 2012 kl. 8.22
@Anja
Mit indtryk af brugerne på havenyt er, at de er ret kompetente - derfor ligger jeg et spørgsmål her i gruppen :) En anden årsag er, at det er mit indtryk, at havenyt dækker flere haveinteresserede end frøsamlerne gør.
Jeg kan se ud fra dit link, at du har gravet lidt i det. Ud fra det svar du fik tyder det på, at det primært drejer sig om sundhedscertifikater på frøene - altså en form for kvalitetskontrol på frø der sælges kommercielt. Det lyder jo ikke så slemt, selv om der så vil blive sorteret en masse ressourcesvage leverandører fra, der ikke magter kravene til en "sundhedsattest".
Det er først, når det ved lov forbydes private at udveksle frø over landegrænser, at jeg ville blive lidt trist til mode :)
Hvis der er nogle brugere af havenyt, som ved noget om den kommende EU-lovgivning vil påvirke private - så fortæl, fortæl.
Hvis nogle er interesseret og har tid skulle det være muligt at deltage i høringen - se tidligere i tråden. Jeg har desværre ikke selv tiden til det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > EU’s Sortslovgivning