Skrevet af: Søren Jensen, 12. oktober 2012 kl. 20.28
Hej
Vi overvejer at bruge surbær(aronia melanocarpa) til en hækside, men er lidt i tvivl, om hvilken af sorterne, der er mest egnet. Vi vil naturligvis gerne have dem til at være forholdvis tætte, hurtigtvoksende og med så sent løvfald som muligt.
Kan se at sorten »Aron« er meget udbredt, men er den også den bedste?
Skrevet af: Brian Jensen, 13. oktober 2012 kl. 2.48
hvis du går på en planteskole og køber aronia og planter dem med 50 cm vil du i løbet af nogle år få en tæt gang buske
aronia bær kan du også bruge til at spise hvis det var nået så 2 fluer med et smæk
Skrevet af: Søren Jensen, 13. oktober 2012 kl. 12.27
Men er der slet ingen nævneværdig forskel på sorterne? Nogle af de surbærbuske, jeg har set rundt omkring, virker meget spinkle og åbne, mens andre forekommer at vokse mere opret og med flere grene.
Skrevet af: Brian Jensen, 13. oktober 2012 kl. 12.31
www.skovdyrkerne.dk/nordost/naturogvildtpleje/raadgivningomnaturogvildtpleje/aroniameloncarpasundhedifarvernaturenkanspises/
mener kun det er aronia melanocarpa man kan få
Skrevet af: Søren Jensen, 13. oktober 2012 kl. 13.16
Det er klart aronia melanocarpa, der er den mest udbredte art herhjemme, og det er også den, jeg vil have.
Men det er sorternes egenskaber, jeg er interesseret i. Der findes vist først og fremmest tre sorter herhjemme: Aron, Nero og Viking. Jeg har fået lidt forskellige beskrivelser hos de planteskoler, jeg har spurgt, så jeg er temmelig meget i tvivl om, hvilken, jeg skal vælge.
Skrevet af: Boi Jensen, 13. oktober 2012 kl. 18.16
Hej Søren
Aronia melanocarpa er frøformeret og dermed variabel og den bliver 2 meter høj plus minus 10-20% afhængig af jorden. Den er nærmest at betegne som en lav læplante.
Aron bliver tæt ved 2 meter, selvom der i beskrivelsen står den bliver 1½ meter, den er ligesom de andre sorter stiklingeformeret, bliver derfor mere ens og sætter hurtigere frugt. De øvrige sorter af Aronia melanocarpa - Hugin er Svensk, Viking er Finsk og de findes sjældent i danske planteskoler - men bliver ikke nær så høje som Aron.
En anden art: Aronia Prunifolia (blommebladet) er meget forskellig i vækst 1-2 meter høj og ikke nær så tæt som melanocarpa.
Tror langt de fleste vil vælge Aron fordi den laves i 100000 tal i DK og er rigtig god, bliver tæt og sætter masser af bær, der kan bruges til noget fornuftigt, når de ikke står langs en vej og rundkørset, hvor de iøvrigt ofte står og på lige denne tid, viser sig fra den aller flotteste side.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Søren Jensen, 14. oktober 2012 kl. 9.56
Tusinde tak for svarene.
Vi holder os til Aron.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Forskel på surbær