Forum

Noget med et træ som naboen ikke har?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 5. juli 2012 kl. 20.16

Jeg har gennem vinteren sået en masse træer fra min tur til Sierra-Nevada bjergene i USA sidste år.

Da jeg ikke skal bruge dem alle, vil jeg da give jer muligheden for at få nogle virkelig smukke og specielle træer i haven som din nabo, eller for den sags skyld alle du kender ikke har og nok heller ikke har hørt om!

Af træer kan nævnes:

Mammuttræer (Sequoiadendron giganteum)

Gul Fyr (Pinus Ponderosa)

Sukker Fyr (Pinus Lambertiana)

Bjælke Fyr (Pinus contorta subsp. latifolia )

Alle træerne er fuld hårfør herhjemme og kan plantes ud med det samme.
Jeg kan bruge flere timer på at fortælle om disse træer, men i kan jo også google dem og et lille hint er at de alle er skov træer som kan blive ca 80m høje i deres naturlige omgivelser.
Dog skal man ikke regne med dette herhjemme pga vores klima.

Men kom endelig med spørgsmål... :-)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Sørensen, 6. juli 2012 kl. 13.50

Den mammut fætter kunne da være sjov her i skoven hvor jeg bor. Hvor i landet holder du til Steffen ?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Krogsgaard, 6. juli 2012 kl. 14.01

Der er nogle spændende træer du har taget med hjem. :)

Er mammuttræer ikke dem som kan blive meget gamle? så de først når en højde på 80m når de er 2000 år gamle?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 6. juli 2012 kl. 15.43

Undskyld bor mellem Hobro og Viborg...

Mammuttræerne vokser rigtig hurtigt! Det er verdens hurtigst voksende nåletræ. En varm sommer med rigelig adgang til vand er den årlige tilvækst over 1m!!
De bliver rigtig gamle ja, 2000år er ikke uanmindeligt. Højden på disse træer varierer meget gennem deres liv, de vokser indtil naturen sætter en stopper for dem. Fx er det meget normalt at toppen på disse træer når den er kommet op i 60-80m bliver ramt af lyn og dør/brænder. Men så laver træet da bare en ny top 20m længere nede af træet... og begynder forfra. Til sidst er træet dog så stort(tungt) at det pga sin egen størrelse vælter og dør. Men så snakker vi også stamme diameter på flere meter. Fx så jeg verdens største træ målt i m3 på min tur. Stammen var over 11m bred og havde 1500m3 træ i sig. Hvert år voksede sammen med over 52m3 træ.

Ja jeg kunne blive ved med at snakke længe om dem :-)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Sørensen, 6. juli 2012 kl. 16.15

Steffen så vil jeg da gerne prøve med sådan en mammut. Sender dig lige en mail.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper JøRgensen, 6. maj 2014 kl. 23.30

Hej Steffen,

Jeg kunne godt være interesseret i nogle af dine træer.

Kan du ikke sende mig en mail med dine kontaktoplysninger?

Mvh Jesper

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. maj 2014 kl. 5.41

Jesper, bemærk at tråden er næsten to år gammel.
Og Steffen kan ikke sende dig en mail, da du ikke har åbnet op for at man kan skrive personlige meddelelser (man kan trykke påmdit navn).

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Bjerre Deleuran, 11. maj 2014 kl. 22.06

Jeg kunne godt være interreseret i nogen træer.

Hvis der skulle være interresse i at sælge et par stykker mindst.

Nyt svar til emnet »Noget med et træ som naboen ikke har?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Noget med et træ som naboen ikke har?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider