Skrevet af: Dorthe Sandvad, 30. april 2012 kl. 10.33
Jeg har drømt om et figentræ i en del år - og har hørt at de let formeres. Er der mon nogen der ligger inde med en stikling? Bor i midtjylland mellem silkeborg og randers...mvh Dorthe
Skrevet af: Dorthe Sandvad, 1. maj 2012 kl. 21.31
Vil høre om det ikke er rigtigt at bornholmsk figen er den mest hårdføre i dk?hvad er jeres erfaringer...mvh Dorthe
Skrevet af: Søren S Duun, 1. maj 2012 kl. 22.23
Bornholmsk figen er den mest udbredte , den kaldes på dansk grøn figen, der findes også både en hvid og en sort figen i handlen. De har selvfølgelig nogle sortsnavne .Vestergaard planteskole har også nogle sjældne sorter . Men som sagt er er det grøn figen man finder på bornholm og i de fleste danske haver med figner. De andre figner er lige så hårdføre som grøn figen.
Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2012 kl. 22.33
Jo, den bornholmske figen er meget hårfør her i DK. den kan på udsatte steder fryse helt ned, men skyder oftest op igen fra roden. Den kræver ingen gødning og tåler længere tids tørke.
Når du får fat i et par stiklinger, så fjern alle bladene, undtagen et par små i toppen af stiklingen. Plant dem dybt i alm. havejord og giv dem skygge til de begynder at gro.
Skrevet af: Mogens; E., 1. maj 2012 kl. 22.35
Hejsa Søren, det må være tankeoverføring. Samme klokkeslæt.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. maj 2012 kl. 8.11
- jeg kom for mange år siden til at eje en figenplante som var hentet højt oppe i bjergene i eks-jugoslavien - den er mere hårdfør end bornholmeren og nu kan den købes hos lars vestergård - vi har snakket om at den skal hedde Røsnæsfigen - jeg laver også selv nogle planter hvert år -
MM
Skrevet af: Dorthe Sandvad, 2. maj 2012 kl. 11.27
Tak for svar til jer alle.Hvor bor du i landet Mogens? Kunne jeg være heldig at få en stikling - vi har været rundt på planteskoler og kigge - men der er nu noget over at få den til at virke fra stikling af...mvh Dorthe
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. maj 2012 kl. 8.27
- jeg bvor ved kalundborg - ring - 23 44 71 63 -
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 1. august 2012 kl. 20.19
HEj Dorte.
Den Bornholmske figen hedder Ficus carica smyrniaca eller Smyrna Figen.
Den kan købes på mange planteskoler under navnet Bornholmer figen.
Jeg har selv to i haven og de er relativt hårdføre, unge træer bør dog vinterdækkes.
Vh
Anders
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Stikling til et bornholsk figentræ søges