Skrevet af: Tina Olsen, 27. februar 2012 kl. 15.21
Hej.
Jeg har lige købt hus og ser at min nabos haveskur står inde på min grund. Nu er nabohuset ved at blive solgt, så jeg ville jo gerne have haveskuret væk. Er der nogle som ved om det kan lade sig gøre.
Hilsen Tina olsen
Skrevet af: Lene Hansen, 27. februar 2012 kl. 17.24
Det kommer vel an på, om der er gået hævd på skuret, altså om det har stået der i mere end 25 år...
Ellers må du tage snakken med den nuværende ejer, og er han ikke til at snakke med, så prøve, når den nye kommer.
Det er ikke sikkert, at selvom du synes det står på din grund, at det rent faktisk gør det.....har selv haft en nabo der hævdede at jorden i min have, på min side af hækken, var hans en meter ind.....
Efter at have set tegningerne på kommunen, og kontaktet en landmåler, fik jeg ham fra den vildfarelse....lige inden der gik hævd på det...
Men jeg vil råde dig til at tage en snak med naboen først, inden du kaster dig ud i noget vildt - du skal trods alt bo der i mange år frem går jeg ud fra, og nabo krig/uvenskab kan jeg ikke anbefale.
MVH Lene
Skrevet af: Lene Skelmose, 27. februar 2012 kl. 18.11
Det problem har vi også her. Vi har 3 naboer på den ene langside af haven. Da den ene ville plante ny hæk fandt han skelstenene og plantede i skel - troede han. Næste nabo i rækken fulgte eksemplet og den hæk landede en meter inde på den sidstes nabos skur- så vi troede skuret stod inde på vores grund-og da vi i fællesskab med den sidse nabo satte hegn op på det sidste stykke fulgte vi de forrige naboers eksempel og rettede lidt til så det blev en lige linie. Så bygger den 1. nabo garage og finder ud af at skel er to meter fra skelstenene. Så vi har med to hække og et hegn fået en dejlig bred have - der så ikke helt er vores alligevel - noget rod! Pointen er at skel måske ikke er hvor man tror!
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. februar 2012 kl. 18.27
Hej Tina -
jeg ville nok starte med at ringe til kommunen og høre, hvordan du griber det an, så tingene bliver gjort i den rigtige rækkefølge :)
mvh
Anja
Skrevet af: Lene Hansen, 27. februar 2012 kl. 18.47
Jeg synes den rigtige rækkefølge må være dialog med naboen, og derefter hvis det er nødvendigt, kontakt med kommunen.
Men er godt klar over, at nogle nok ikke er enig med mig...
Lene
Skrevet af: Henry G., 27. februar 2012 kl. 19.14
Hej Tina på teknisk forvaltning i din komune, kan du få et matrikkelkort, der viser grundens størrelse, og hvor skelpælene er indtegnet. Når du har dette papir, er det nemt at måle hvor skellinien er, og så har du gode argumenter overfor naboen, for at få skuret fjernet, du kan evnt. sætte en skriftlig frist på f.eks. et par uger eller tre, så naboen har tid til at få det fjernet. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. februar 2012 kl. 20.06
Grunden til, at jeg foreslår kommunen, er netop for at undgå knas med naboen.
Hvis kommunen kan oplyse, at der ikke er noget at komme efter, kan den jo bare stoppe der :)
Skrevet af: Tina Olsen, 27. februar 2012 kl. 20.20
Tak for alle de gode råd. Jeg tager en snak med den nye ejer. Når de engang flytter ind. Vil jo ikke være uvenner med naboen. Hilsen Tina
Skrevet af: Henriette H., 27. februar 2012 kl. 21.36
Hej Tina,
For år tilbage købte jeg mit første hus. Dagen efter jeg var flyttet ind, så jeg at den ene nabo var på vej hen mod min hoveddør - jeg smilte ved tanken, for hvor var det pænt af ham at ville ønske mig velkommen.... men det var ikke en velkomst, tvært imod. Med sig havde han en tyk kuvert fyldt med tegninger vedr. regler osv. omkring skel og byggeri.
Han viste sig at være noget af en tyran - Men selvom han havde været en god nabo, så ville det nok alligevel ha' sat lidt skår i glæden ved at være nyankommet.
Så set fra den nye ejers side vil jeg mene at man skal være lidt forsigtig mht. at troppe op med alle mulige dokumenter fra kommunen, for det kan, selvom du ikke mener det, virke lidt "aggresivt". Jeg tror at de fleste kan sætte sig ind i, at det er en dårlig start.
Mit råd vil klart være, at få fat i de rigtige papirer fra kommunen og så få det hele klarlagt med den gamle nabo/sælger! - I og med at det lader til at skellet ikke er fastsat korrekt.
På den måde er køber fuldt indforstået ved overdragelsen af huset og grunden - og I vil undgå enhver form for diskussion :o)
Mange hilsner,
Henriette
Skrevet af: Britt Pedersen, 29. februar 2012 kl. 20.20
Hej Tina
Her i vores område kender vi meget til nabo-knas, så jeg vil helt klart give Henriette ret. Du skal få det hele ordnet med den nuværende ejer, så hvis der bliver noget bøvl får det ende når han flytter. Og så kan du starte på en frisk med din nye nabo.
Britt
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.