Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 17. oktober 2011 kl. 20.52
Overskriften siger måske det hele, men jeg spørger egentlig ikke kun om kantareller. Fløjlsfod, morkler for eksempel, ville være dejligt at have. Og ud over at svampene smager godt er nogen af dem jo også ret gode til at nedbryde træ mv.
Altså: kan spisesvampe fra skove mm indføres i ens egen have med succes? Og hvordan gør man rent praktisk? Hvor meget mycelium kan man tage lovligt fra skoven? Og hvor meget skal der egentlig til før man kan omplante så at sige. Jeg forsøger mig med østershatte, men kunne godt tænke mig at eksperimentere lidt.
Voksestedet med rette næringsindhold, surhed mm skal man naturligvis forsøge at ramme, men ud over det?
Vh
Delenn
Skrevet af: Lone Brems, 19. oktober 2011 kl. 21.00
Hej Delenn Gadgaard Ribes
Det kan godt være et mål at genskabe skovens økosystem i din have - men det er et omfattende og langsigtet projekt....... som måske ikke vil lykkes i din levetid.
Det betyder jo ikke, at du ikke skal forsøge - mange før dig har jo tænkt generationer frem, når de plantede allé'er, lunde og skovpartier, hvor de aldrig selv ville komme til at nyde hverken det æstetiske eller det udbytte, som måtte blive resultatet.
Imens du venter, så hold dine morkel-, kantarel- og Karl Johan-steder hemmelige for alle andre end dine bedste venner :-)
Og østerhatte vil du jo sikkert kunne høste på de stammestykker, som du nok allerede har podet på - nyd dem !
Med venlig hilsner fra
Lone
Skrevet af: Jens J., 20. oktober 2011 kl. 10.34
For de fleste svampe tror det er svært at skabe et "kunstigt" miljø hvortil der kan tilføres myselium med efterfølgende svampevækst. De mest oplage undtagelser er nok Østershat, champignon og shiitake. Jeg har selv dyrket østershatte med godt resultat.
Hvis man skulle forsøge sig med andre, vil tro der er størst sandsynlighed for at få et resultat med svampe der gror direkte på døde træer. Måske Foranderlig Skelhat kunne være en mulighed.
Man kunne også prøve Elledans Bruskhat i græsplænen.
Held og lykke med projektet, og husk endelig at meld tilbage ned resultater gode som mislykkedes.
Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 20. oktober 2011 kl. 10.40
Tak for svar begge to. Resultaterne er først synlige om et par år, da haven først skal ordenligt i gang og svampene have tid til at etablere sig.
Så vidt jeg kan lse mig til at Elledans giftig i rå tilstand - den er jeg ikke så interesseret i at få ind i haven, men måske blækhatte kan importeres.
Skrevet af: Delenn Gadgaard Ribes, 21. oktober 2011 kl. 10.09
Nu fandt jeg en engelsk hjemmeside med alt muligt godt inden for svampe, så dem vil jeg forsøge mig med i stedet. mushroombox.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=2
Pt har vi champignoner, østershatte og shiitake indendøre, så hvorfor ikke udvidde med en 4-5 andre sorter bare for hyggens skyld? :D.
Især den store svamp, der hedder stropharia, glæder jeg mig til at prøve. Den kan åbenbart compostere træ eller plantes imellem majsplanterne.
Så må de naturlige svampe eksperimenteres med sideløbende.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.