Skrevet af: Annette Jørgensen, 8. september 2011 kl. 10.16
Hej
Jeg har købt en AEG vinkelsliber med 10.000/min, da jeg har hørt, at man selv kan slibe sin kniv på sin rotormaskine. Er der nogen, som har erfaring omkring dette, og hvilken slibeskive skal jeg evt. bruge?
VH
Annette
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. september 2011 kl. 17.21
Du kan godt med forsigtighed rette op på en meget slidt rotorkniv.
Du skal tage kniven af maskinen. Der sidder en kraftig bolt som skal skrues ud, og sikkert også en spændeskive, pas på at du ikke mister dem. Det er altid klogt at tage tændrøret af maskinen inden man begynder at pille kniven af, for ikke at risikere at skade dig selv.
Så kan du forsigtigt slibe skæret op igen. Du skal bruge en skive beregnet for jern, slib endelig ikke mere end højest nødvendigt. På mange knive er skæret kun slebet skrå på den ene side. Tryk ikke for hårdt så du varmer skæret op, så ødelægger du hærdningen og så holder den kun skarpt i meget kort tid.
Så skal du ha' afbalanceret kniven igen for at sikre at den ikke er blevet "sidetung" for så vil maskinen ryste som bare f . . . . . når du kører med den.
Men har du ikke overvejet bare at købe en ny kniv i stedet for, den koster jo ikke en herregård.
Uanset hvad du gør, så er det en fornøjelse at slå græs med en skarp kniv. Når jeg har slebet mine, så er det første jeg lægger mærke til, at den pludselig bliver mere støjsvag og man kan mærke at den heller ikke skal anstrenge sig for at komme igennem "grøntsagerne".
Og endelig så bliver græsset ikke flosset så meget i toppen.
Skrevet af: Tom Andersen, 8. september 2011 kl. 21.34
Hej Annette
Jeg vil lige beskrive, hvad jeg gør ved knivene på vores rotorklipper, som er 6-7 år gammel:
Vipper den op på næsen et sted, hvor der er støtte
Sliber knivene med vinkelsliberen monteret med alm slibeskive (de tykke) uden at afmontere rotoren.
Stiller den tilbage til normalstilling igen og lader den stå 10 min. så olien løber ned i bunden af motoren igen, inden den startes.
Hele øvelsen tager højst en lille halv time på den måde.
BEMÆRK
Det er ikke en håndværks- eller sikkerhedsmæssig korrekt metode, men den passer til mit temperament.
Er du ikke vant til vinkelsliber, så hold dig langt væk fra den metode og afmonter rotoren i stedet og spænd den op i et skruestik. Og hvis du har afmonteret rotoren, så kan du også lige afveje rotoren når du sliber den....
Jeg bruger altid høreværn m. visir når jeg bruger vinkelsliber. I det hele taget kan jeg ikke fordrage vinkelslibere, men de er så f.. effektive :-)
Skrevet af: Annette Jørgensen, 9. september 2011 kl. 16.35
Tak til Gert o Johansen for en megen fin forklaring. Du har ret i - hvorfor køber jeg ikke bare en ny? For mig er det sjovt at kunne gøre det selv, og jeg har en temmelig stor græsplæne, som kræver måske to-til tre nye knive om året, hvis den skal være pæn - og det skal den jo. Så derfor vil jeg prøve at slibe den selv og evt. pr. sæson købe en ny
VH
Annette
Skrevet af: Annette Jørgensen, 9. september 2011 kl. 16.38
Hej Tom
Også et udmærket svar, men da det er første gang, jeg skalprøve det, foretrækker jeg at tage kniven af og gøre både som du og Gert o. Johansen har skrevet.
VH
Annette
Skrevet af: Peder G., 20. september 2011 kl. 8.03
Hej Annette
Jeg har arbejdet professionelt i 24 år med skov, park og havemaskiner.
Har du slebet din kniv?
Der er flere ting du skal være opmærksom på.
Skrevet af: Tom Andersen, 20. september 2011 kl. 17.54
Hej Peder
Jeg vil meget gerne høste af din faglighed - det kan ikke skade:)
Fortæl endelig om slibning og justering af knive på rotorklipperen....
Skrevet af: Peder G., 23. september 2011 kl. 12.36
Hvis man har en eldrevet/batteri rotorklipper er det ligegyldigt hvilken side man ligger den om på, når kniven skal skrues af.
Er det en bensindrevet så skal den i det som jeg lidt spøgefuldt kalder NATO stilling. Naturligvis Altid Tændrøret Opad. Det kan være meget besværligt, men ikke destro mindre er det meget vigtigt.
Bolten som kniven er skruet på med kan sidde f........ fast. Og nej der ikke modsat gevind på. Afrensning af bolthoved og en fastnøgle er påkrævet her. Fastnøglen skal helst være en stjernenøgle. Det kan ikke skade at tage tændrøret ud eller fjerne tændrørshætten.
Så skal vi have styr på at kniven ikke smutter rundt, når bolten skal løsnes. På nogle modeller kan en passende træklods, der bliver lagt godt i klemme så klodssen forhindrer at kniven køre rundt, være en mulighed. Så her man begge hænder fri.
En anden mulighed er at holde ved kniven med den ene hånd, og skrue med den anden. Det er bare lidt mere besværligt. Første løsning er absolut at foretrække.
Jeg vil ikke anbefale at slibe kniven selv. Det er vigtigt at den er korrekt afvejet. De proffessionelle har special værktøj til at afveje kniven. Hvis den ikke er afvejet rigtigt, går det ud over bundlejet i motoren.
Hvis I vil selv så pas meget på at slibe lige meget af i begge sider.
De fleste knive er slebet på oversiden, så de skal skrues af.
Slibning hos den proffesionelle er ikke så dyrt, som mange tror, og absolut at foretrække.
Mange ting på en gang, men spørg endelig. Det kan gå så grueligt galt for jer.
Jeg viger af for email i denne debat, så jeg ser hvis I spørger.
Skrevet af: Tom Andersen, 23. september 2011 kl. 16.39
Hej Peder
Hvis du nu besluttede dig for at slibe kniven selv og du rådede over bænksliber og vinkelsliber, hvordan ville du slibe den?
Og hvor skarp?
PS
Jeg har før brugt "afbalancering" af klingen ved at hænge den på et rundt søm...
Skrevet af: Peder G., 24. september 2011 kl. 5.37
Først retter jeg lige op på gårsdagens fejl.
Der skulle have stået: Jeg vinger af for email.
Nå Tom, Glem alt slibemaskiner her. Risikoen for at slibe for meget af i den ene side er alt for stor. Vi taler altså om ganske få gram her. Måske kun et gram.
Op med kniven i skruestikken. Frem med en god fladfil, også skiftevis et strøg på hver side. Så er det til at styre, hvor meget der fjernes.
Så hvis kniven er meget medtaget, så er det kun den proffesionelle der kan rette op på det.
Jeg ville ikke bruge et rundt søm til afvejning.
Jo, skarpere jo bedre.
Og så vil jeg lige aflive en af de mest vedholdende myter angående rotorknive. De er ikke hærdet.
Men Tom, bor du i nærheden af sydfyn ?
Skrevet af: Tom Andersen, 24. september 2011 kl. 8.34
Hej igen Peder
Nej, jeg bor lige nordvest for Odense :-)
Jeg tror at standard-tilstanden på mine rotorknive ville få dig til at udbryde: "Skrot" :-D
Rotorklipperne ( 4 stk. på 20 år) har altid fået en hård behandling, fordi "plænen" mere er mark end plæne. Sten, muldvarpeskud, meterhøje Bynker m.m. har været daglig kost og knivene er blevet slebet når de var helt runde. Ofte har kniven været slået så skæv, at den skulle en tur i skruestikken og rettes ud til vandret igen :)
Jeg så engang på et proff. værksted, at knive blev afvejet ved at montere den i samme holder, som der sidder på selve græsslå-maskinen - en lejehængt aksel med flange til kniv. Det princip overførte jeg til et rundt søm i en lodret bjælke og det virker da meget følsomt. Hvorfor tror du ikke det virker i situationen?
Nu har jeg netop etableret en "rigtig" plæne, som venter på den allerførste klipning, så det bliver nok mere en fil end en vinkelsliber frem over....ligesom med min le - der bruger jeg heller ikke vinkelsliberen :-D
Skrevet af: Steffen Jensen, 24. september 2011 kl. 15.01
Jeg vil lige råde folk til ikke at slibe den mere end højest to gange.
Det er helt umuligt og slibe den 100% ens på begge skær, dette resultere i en ulighed af vægten af skæret på hver side af akslen den er boltet på.
Hvis dette sker opstår der vibrationer i maskinen under brug. Disse vibrationer er den ikke bygget til.
Jeg har selv slibet min flere gange, dog bliver det ikke gjort mere end 2 gange. Derefter bliver klingen skiftet til en ny.
Bare et lille råd.
Skrevet af: Jan E, 24. september 2011 kl. 15.07
Hvem forhandler nye klinger - og hvad koster de ca?
Skrevet af: Peder G., 24. september 2011 kl. 20.22
Bare lige en hurtig her.
Jeg skal komme tilbage med yderlige kommentarer.
Det kan bedst betale sig at få slebet den gamle klinge/ kniv ved en prof frem for at købe en ny.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. september 2011 kl. 23.23
Hej Peder, med al respekt for din store proffessionellisme så tror jeg at du er kørt fast i samme rille nu. Mon ikke du skulle købe annonceplads i stedet for.
Nu har jeg og andre da filet og slebet plæneklipperknive i mange år uden alle de problemer du opremser. Med lidt omtanke og fornuft, så kan man sagten selv ordne det. Så stor videnskasb er det nu heller ikke.
Men det er da fint med et par gode råd undervejs.
Skrevet af: Peder G., 25. september 2011 kl. 8.12
Man kan s.. heller ikke vende ryggen til jer et øjeblik. ( her skulle have været en stor smiley)
Til Tom
Først tillykke med din nye plæne. Og du er ved at finde filen frem. Det er fint. Brug den ofte, og vær omhyggelig.
Grunden til at jeg spurte dig om din lidt nærmere bopæl, var at min gode ven hernede på sydfyn kan fremvise proff afvejningsværktøj. Og jeg havde også nok slebet og afvejet dine knive, hvis du gav en tår til ganen.
Jeg kan godt se dit problem med din tidligere plæne, og kan forså vidt også forstå at du sliber selv i den situation.
Og sikke nogle ``fine`` rotorknive du sikkert har haft.
Nå, spøg tilside.
Jeg vil bare gerne have at dit ``afvejningsværtøj`` indbefattede noget med et kugleleje. Så bliver det super følsomt og helt ok.
Som jeg forstår det, så hænger kniven på et rundt søm. Måske misforstår jeg dig på en eller anden måde. Skriv endelig hvis det er tilfældet.
Til Gert
Jeg arbejder ikke længere inde for faget, og har absolut ikke nogle økonomiske interesser i det her.
Men hvis du hellere vil give 150+ kr. for en ny kniv, istedet for at få den gamle slebet og afvejet hos en proff for omkring 60-80 kr så er det helt iorden for mig.
Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2011 kl. 9.30
Hej Peder
Det var da ellers et fint tilbud :)
Det med sømmet har du set helt rigtigt - det udgør lejet i min opsætning.....
Skrevet af: Peder G., 25. september 2011 kl. 12.12
Hej Tom
Jeg er altså ikke med. Har du et søm som sidder fast på en plade ?
Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2011 kl. 20.21
Kniven er som et bredt stykke fladjern med et hul midt på til bolten og to mindre huller - ét på hver side af bolten - til styretapper.
Et halvstort rundt søm hamret delvis i en lodret stolpe, og kniven hænges på sømmet i hullet til bolten.
Ved ubalance hælder kniven til én af siderne.
Egentlig en ret følsom afvejning.
Skrevet af: Peder G., 26. september 2011 kl. 6.15
Ok så forstår jeg det.
Skrevet af: Peder G., 26. september 2011 kl. 17.07
Først så skylder vi et svar et svar til Jan E i indlæg nr. 12. Og hvis Jan E ser dette her vil jeg gerne have en tilbagemelding. Det vil lette min dårlige samvittighed.
Klinger kan købes hos den lokale plæneklipperforhander, eller i det lokale byggemarked. Prisen vil typisk starte ved 150kr. og så opefter alt efter model.
Hej Tom
Jeg er ikke tilfreds med dit ``afvejningsværktøj``. Jeg vil godt forklare nærmere her, men det bliver lidt omfattende og kedeligt for andre brugere af dette forum. Så jeg tæntke på om du vil oplyse din Email adresse her ?
Jeg er helt ny bruger herinde, og jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg går ind på din profil for at sende til dig privat ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. september 2011 kl. 18.15
Hvis man vil modtage mails fra andre brugere, skal man lige gå ind på sin profil og aktivere muligheden for det.
Man kan sende mails til en, hvis profilnavn er grønt i stedet for gråt...
Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2011 kl. 21.05
Hej Peder
Så skulle du kunne maile til mig.
Der er nok nogle der er interesseret i din viden, så du burde skrive i forummet - det gør forummet bedre og bedre. Hvis det er "kedeligt" for nogle læsere kan de få læsere jo springe dit indlæg over.
Skrevet af: Jens Knudsen, 27. september 2011 kl. 11.42
Hej.
Jeg venter spændt på at se en beskrivelse og skitse af Peder G.'s afvejningsværktøj med kugleleje.
Jeg har for mange år siden hørt at en vandret snor stukket igennem hullet på kniven kunne udføres. Det svarer vel til det runde søm.
Skrevet af: Peder G., 28. september 2011 kl. 6.40
Hej Tom
Når du hænger kniven op på sømmet, vil hele vægten af kniven hvile på sømmet. Det vil give friktionsmodstand. Så derfor er det ikke ok. Som jeg har beskrevet før så er det et til få gram vi taler om her.
Den du beskriver tidligere her i debatten med en leje ophængt aksel med flange til kniv lyder til at være ok. For den meget figersnilde kunne det være en måde for at lave en selv.
Til jer begge to
Men hvis I scroller lidt ned på denne her side, så kan I se den rigtige vare. I skal lade jer forvirre af at den ligger ned. Den skal hænges op på en væg.
www.thortek.dk/SEEEMS/3252.asp
Så har I da fået lidt at se på og spekulerer over. ( lille smil herfra)
Skrevet af: Peder G., 2. oktober 2011 kl. 7.52
Har jeg skræmt jer langt væk ?
Skrevet af: Tom Andersen, 2. oktober 2011 kl. 8.24
Næ, næ, hvorfor tror du det?
Skrevet af: Peder G., 2. oktober 2011 kl. 15.54
Rart at høre fra dig Tom
I har bare ikke meldt tilbage, så jeg blev lidt nervøs.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.