Skrevet af: Maj-Britt B., 29. august 2011 kl. 13.15
Hej.
1. år som drivhus ejer....sikke en skuffelse.
Alle agurkeplanterne blev hvide af skimmel...(gav dog lidt alligevel ).
De flotteste gule tomater har jeg også...som ikke smager af den dyt ! Men der er masser af dem !
Så nu sætter jeg min lid til de bitte små coctail tomater der er masser af.......OG min melonplante, som kun har 1 melon....;0)
Bedre held får jeg forhåbentligt næste år... ;0) ;0)
Skrevet af: Maj-Britt B., 29. august 2011 kl. 13.16
Har forøvrigt også en kiwi plante...men den står i en potte og overvintrer nok ikke.....
Skrevet af: Lis P., 29. august 2011 kl. 13.56
Hej mai-Britt
hvis du tror at du er den første der har haft skuffelser med drivhus så må jeg da skuffe dig, det har vi prøvet flere gange så sent som sidste år, fik vi ikke så meget som 1 agurk eller tomat på trods af at vi plantede nye planter 2 gange af det hele.
så fik vi det råd af en bekendt, grav jord af lave en blanding af hestepærer og plantesække, lad det hvile et par uger, plant så,
Jeg tror ikke at vi i har haft så mange tomater og agurker i de 20 år vi har haft drivhus.
Du kan selv afhjælpe med skimmel ovs. det er noget med at der har været for tørt, din Kiwiplante kan du plante ude de skulle gerne være vinterhårdføre.
Det med meloner, tjae dem er vi holdt op med at have, de nåede aldrig at blive modne,
Så enten har du for meget om ørene eller også har du ikke tænkt over hvad det indebærer at have drivhus, der kan man nemlig hente mange skuffelser hvis man ikke over det.
Så mit råd er bare mas på igen næste år, men plant i jorden istedet det vil agurkerne iøvrigt også hellere da deres rødder så bedere kan kravle/sprede sig i jorden, da plantesække ofte er for kompakte.
MVH Lis
Skrevet af: Mette Lund, 29. august 2011 kl. 16.14
Hej Maj-Britt
Det var da kedeligt, at du ikke havde held med dit drivhus iår. Men det fugtige vejr har heller ikke gjort det nemmere!
Jeg tror, at det er svært helt at undgå skimmel i agurkerne, men det kan holdes nede ved at plante med god afstand og tynde lidt ud og lufte godt ud. Jeg har faktisk tænkt mig at så agurker i flere hold næste år, så jeg kan erstatte evt. kedelige agurkeplanter med nogle nye.
De fleste planter får mere smag når de står direkte i jord og jeg kan bedst lige at have mine tomater på friland. Jeg fik dog nogle velsmagende blommetomater fra drivhuset iår, så det kan altså lade sig gøre.
Jeg har haft rigtig meget held med mine planter med små orange peberfrugter- selvom de er levet angrebet af spindemider klarer de sig fint og fortsætter med at give frugter. Og auberginerne trives også fint trods spindemider.
Kernen i det hele er vel, at et drivhus er et kunstigt miljø, hvor det er svært at opretholde det rette klima og hvor der ikke er nogen naturlige fjender til evt. skadedyr, men det kan altså lykkes hvis man ikke sætter forventningerne for højt og hvis man vælger de rette planter.
Skrevet af: Lilium J., 29. august 2011 kl. 18.23
Ja det har ikke været nogen jubelsæson for hverken tomater eller meloner-hvis det kan være nogen trøst for dig.
Imidlertid håber alle på, at TIL NÆSTE ÅR får vi en tør varm sommer uden daglig regn-det er nemlig det de to kan lide.
Hvis man skal gøre sæsonen op var der dog enkelte lyspunkter.De tidlige kartofler gav godt. Selleri og blegselleri har aldrig haft det bedre.Peberfrugter og chili i drivhus har også klaret skærene og har givet pænt.
I kontrast til vejret er jeg ved at få forstoppelse af majs -tro det eller lad være!
Fin høst af abrikoser og æble-og pærehøsten tegner godt.
Værre var det med valnødder og ægte kastanier-de frøs væk!
54 poser bønner i fryseren vil varetage mit forbrug samt de ca. 200 kg kartofler jeg nåede at grave op inden alt blev til H2O.
Drueagurker-ja tro det eller ej -det blev til mere end vi kan nå at forbruge på 1 år.
Så venter japanradiser som blev sået sent, men som allerede er store og masser af forskellige slags salat til dgl. forbrug.
Sene ærter blomstrer og hvis vejret arter sig er de snart klar.
Samtidig er sen sået dild og koriander ved at være høstklare, for ikke at tale om at drivhuset bugner af forskellige basilikumsorter der meget snart skal høstes og laves til kryddersalt.
Mine fennikel har aldrig været flottere og er på størrelse med håndbolde.
Jo tak-det har ikke været nogen nem sæson for enkelte afgrøder, men helt at synke ned i dybt mørke er der ingen grund til.
Nåste år bliver bestemt bedre!
Skrevet af: Henry G., 29. august 2011 kl. 20.59
Hej Maj-Britt dine drivhusproblemer kan jeg ikke hjælpe dig med, men måske din kivi, du har sikkert en tvekønnet plante, da du kun har een, men den er sikkert god nok, hvor har du planten stående nu? hvis den er i drivhuset nu eller indenfor, ville jeg lade den blive inde (frostfri) denne vinter, næste forår skal den plantes på blivestedet, gerne en vestvendt mur eller tæt plankeværk, så planten er beskyttet mod østenvinden, så vil du næsten være garanteret frugter om ca. 10 år. min eneste plante bærer vel omkring 700--800 kivi i år
Hilsen Henry G.
Skrevet af: Henry G., 29. august 2011 kl. 21.01
Til ovenstående foto det skulle have været af mine kivi
H.G.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 29. august 2011 kl. 22.47
Jeg så et skilt udenfor et mindre gartneri her i nærheden, med teksten "Solmodne tomater". Jeg spekulerede også noget over hvor de havde fået dem fra, for det vi allesammen, og ikke mindst vores planter mangler er nok netop solskin. Og det at Maj-Britts tomater ikke smager af "en dyt" hænger nok i høj grad sammen med mangel på sol. Jeg skal ikke selv klage, mange tomater og en velsignelse af agurker og mine pebberfrugter er næsten lige så høje som mig selv, med masser af frugter. Men det er også først nu, at mine tomater er ved at være plukkemodne. Og jeg må gi' Mai-Britt ret så langt, at smagen ikke er så intens som i solrige somre. Det er jo naturens luner, og vi er jo heller ikke blevet lovet noget ?
Jeg har været lidt hys med både efterårs- og forårs-rengøringen af mit drivhus. Brun sæbe og lidt algefjerner i glasoverlæggene. Og hele "sommeren" har jeg sørget godt for rigelig udluftning, døren op fra morgenstunden og altid når det ikke har været uvejr. Jeg tror at det måske er derfor at jeg plukker masser af agurker og tomater, og ikke mindst at jeg har været helt forskånet for al slags kryb og utøj. Allerhøjst lidt hvepse og så de uundgåelige bænkebidere.
Vi håber på bedre vejr næste sommer !
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. august 2011 kl. 7.07
Enig i den med udluftningen - hvis den ikke fungerer, får man helt sikkert problemer...
Og det er rigtigt - selv de lækreste, søde tomater smager ikke helt, som de skal i år, så den med solmodne skal vist tages med et gran salt!
jeg kan stadig plukke tomater i en måned eller to endnu, og agurkeplanten giver også nogle stykker på trods af en gang meldug. For slet ikke at tale om chili og peber, der er på sit højeste nu. Der bliver luftet flittigt ud - hellere lidt mindre varme end for meget fugt.
Skrevet af: Maj-Britt B., 30. august 2011 kl. 13.27
Hej allesammen !
Jeg har skam ikke tænkt mig at gi op !
Havde sådan set heller ikke regnet med at få det vilde ud af mit første år.
Det er bare synd at de tomater som er de flotteste (gule...Lycopersicon lycoper ) Ikke har nogen saft og smag...de er "melede ".
Og mht udluftning, så har min dør stået helt åben dag og nat i et par md nu...plus de 2 vinduer der selv åbner. Mere kan jeg jo ikke gøre ...drivhuset er 7,5 kvm.
Til næste år må jeg vælge nogen andre sorter...
der kan jeg også komme tidligere igang. Der gik jo en rum tid inden drivhuset var klart i år ;0)
Og så skal jeg nok overveje, at have færrer planter end jeg har. Man bliver jo helt vild når først man skal igang :0)
Skrevet af: Maj-Britt B., 30. august 2011 kl. 15.10
P.S
Min Kiwi står i en zinkbalje i drivhuset...som jo ikke er frostfrit.
Den bliver vel temmelig høj ?
Skrevet af: Maj-Britt B., 30. august 2011 kl. 15.11
P.S..igen ;0)
Kunne man evt sætte baljen ned i en flamingokasse...Og lade den stå vinteren over i drivhuset.... mon det er nok ?
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 30. august 2011 kl. 22.53
Selvfølgelig kan du sætte din zinkbalje ned i en flamingokasse, men så er du nok helt sikker på at den fryser ihjel.
Det er en udbredt misforståelse, at der skal isoleres ned imod jorden for at sikre frostfrihed. I en frostperiode er der, måske ud over lidt sol i dagtimer, kun varmen nede i jorden (fra undergrunden) til at beskytte.
Det bedste vil nok være at grave beljen ned i jorden så især rødderne beskyttes imod hård frysning, og det gerne inde midt i drivhuset. Og så måske isolere huset med lidt bobleplast hvis du har flere planter der skal overvintres beskyttet.
Skrevet af: Lise D, 31. august 2011 kl. 12.04
Her har det generelt været en ok drivhus sæson.
Agurk:
Jeg har væltet mig i agurker fra drivhuset, haft to planter somk i snit har givet 10 skoleagurker dagligt igennem den sidste 1½ måned. Nu er de helt hvide af meldug og færdige - de sidste krampetræninger er små, krogede agurker og planterne synger på sidste vers.
Tomat:
4 planter i alt, 2 sungold og 2 rosada, skal klart kun have rosada næste år! Smagter fremragende og planten bærer godt. der er stadig mange tomater og planterne er sunde og store.
Nektarin:
Købte en dværg fersken træ i foråret, også det har båret flot. Desværre er 80% af nektarinerne flækket og generelt meget små (en knyttet barne hånd) men de smagte skønt!
Abrikos:
Fik et abrikostræ jeg har espalieret op ad en sydvendt mur .- alle blomsterne faldt af og ikke én eneste abrikos blev det til!
Køkkenhaven:
Det bugner med rødbeder men de er blevet ALT for store... kartoflerne gav absolut INTET! Store, flotte toppe men ingen knolde - næste år gider jeg ikke bøvlet!
Jordbær - heller ingen. Plantede stiklinger i år og satser på god høst næste år.
Lige nu drukner jeg i spinat, salat og skønne rabarber ;-)
Næste år vil jeg prøve: hvidløg og broccoli i køkkenhaven :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.