Forum

Passionsblomst visner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Vestbo, 4. august 2011 kl. 0.09

Er der nogen, der kan sige mig, hvorfor min flotte, nye passionsblomst pludselig visner ?
Jeg var så heldig at få en flot passionsblomst (med blå blomster) forærende af vores svigerdatter her for en lille måneds tid siden.
Jeg plantede den i en stor potte i spagnum (fra en plantesæk), satte en "rosenbue" i potten, den kunne klatre op ad, og den begyndte straks at gro og blomstre fint.
Nu for 4 - 5 dage siden begyndte den at hænge med et par af grenene, hvilket har bredt sig så den nu hænger med de fleste af grenene. Dog er der et par stykker endnu, der ser friske ud - der er endda blomst på den ene.
Den bliver passet med masser af vand og også gødning en gang om ugen.
Hvad kan jeg gøre for at redde den?
På forhånd tak, hvis nogen kan hjælpe.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 4. august 2011 kl. 7.09

Lisbeth, det kan være jorden du har brugt, men jeg er ikke helt sikker, den vil gerne have en veldrænet jord, men samtidig skal den været tung humusholdig og kalkrig.
Jeg har selv brugt jord fra plantesække men har blandet den med perlite.
Men du skulle nok have ventet med at potte den om til efter blomstringen, husk iøvrigt at klippe de afblomstrede blomster af for at få den til at sætte nye blomster.
Men du kan sende en mail til mig hvis du vil have mere infomation om passiflora jeg har selv 34-40 stk, som jeg har ude i haven om sommeren, ikke i fuld sol, men så de har skygge noget af tiden, passiflora er nem til at få spinmider og uldlus
MVH
Lis

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 4. august 2011 kl. 22.20

Hej Lisbeth jeg tror at du har givet dine Passiflora for meget vand,
planterne kan tåle at tørre en smule mellem vandingerne,men er det sket, at den er blevet for våd, er en af de eneste muligheder at fylde potten, så der er vand på hele overfladen, lad det trække ned gennem potten,(lad vandet stå i underskålen) dette gør du 3 gange efter hinanden, ved anden gennemvanding kan man se luftbobler i underskålen, det er den sure gamle luft der forsvinder, nyt ilt suges med det nye vand ned til rødderne, og tøm så underskålen på denne måde kan man redde mange planter.
Hilsen Henry G.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Vestbo, 4. august 2011 kl. 23.55

Hej Lis P. og H.G. - og mange tak for jeres svar.

Min passionsblomst står ude på terassen op ad en sydvendt mur. Den står i en stor lerpotte med dræn og uden underskål, så overskydende vand kan løbe bort.

Jeg tænker på, om den måske kan have haft det for varmt - vi har jo haft nogle dage med ret høje temperaturer.... Men så vil der nok vise sig, når nu vejret bliver køligere.

Jeg har set ret grundigt på den, og det kunne godt se ud, som om i hvert fald et af rodskuddene er friske - så måske skal jeg bare klippe det af, der hænger, og så se, hvad der sker...

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 5. august 2011 kl. 10.05

Lisbeth jeg har nogle af mine stående oppe på en svalegang hvor der har været 40 grader i solen her iår, de kan hænge med bladene, men de får en sjat vand, så rejser bladene sig igen så jeg tror ikke det er solen, så du må have drukent den.
Mine er plantet i plastikpotter på 25-30 l, jorden er en blading af plantesække og perlite. jeg ved ikke om du kan redde den, det lyder ikke godt hvis du har overvandet, for så har rødderne taget skade, også selvom de er hvide nu så er det måske for sent.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. august 2011 kl. 21.10

Hej igen Lisbeth du kan vel sætte en underskål under din Passiflora, mens du vander den, og lad være med at sjatvande den, derved kan det ske, at du overvander den ene side af potten, mens den anden side tørrer ud, men prøv alligevel mit ovenstående forslag, for om muligt at redde planten. Hilsen Henry G.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Vestbo, 7. august 2011 kl. 18.10

- igen - mange tak for jeres svar :-)

Jeg har nu klippet de ranker af min passionsblomst, der hang. Lidt øv, da der var mange blomsterknopper på - men efter en uge, hvor de ikke er rettet sig op, har jeg opgivet. Så må det friske overtage :-)

Jeg har lidt svært ved at tro, at jeg har overvandet den, da den jo står i en stor potte med dræn OG uden underskål - så kan det overskydende vand jo bare løbe fra, hvis den får mere, end den kan bruge....

Vh Lisbeth

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanne Nielsen, 1. september 2012 kl. 7.33

Hej

Hvad gør jeg for at min passionsblomst kan overvintre ?

VH
Jeanne

Nyt svar til emnet »Passionsblomst visner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Passionsblomst visner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider