Forum

Terrassen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine Hansen, 31. juli 2011 kl. 20.34

Jeg gik igår og brændte ukrudt på min terrasse, vi har en del nemlig... Jeg bliver stoppet af min søde nabo som vil give mig et råd. Han siger at jeg skal blande kaustisk soda op med vend og hælde det ud over terrassen.... Og at jeg så skulle være fri for ukrudt resten af sommeren!

Men min første tanke var: Er det ikke ret skadeligt for jord og miljø?? Vil jeg ikke slå mange dyr ihjel eller i hvert fald skræmme væk??
Hvordan plejer i bedst jeres terrasse?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. juli 2011 kl. 22.59

Din nabo lever livet farligt - bliv ikke forbavset, hvis han en dag mangler synet.

NaOH er stærkt ætsende - hold dig fra det og bliv ved gassen eller lugejernet ;-)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. august 2011 kl. 7.53

Hej Trine Hansen

Jeg dækker hvert år i oktober nogle kvadratmeter af terrassen med et tykt lag åletang, som efter udvaskning bliver fordelt som jorddækning på mine højbede (især asparges og kål trives godt med det).

Jeg ved at der er salt i tangen, men der hvor vi tager det fra har det forud for indsamlingen været udsat for regn i en periode. Så jeg antager at den ukrudtsdæmpende virkning er en samlet virkning af at pladsen bliver skygget i en periode på 4 - 6 uger, holdt fugtig og udsat for mindre mængder salt, der vaskes ud af regnpåvirkning. Virkningen holder sig nogen år - men erstatter ikke helt lugning af små ukrudtsplanter.

Hver forsommer luger jeg hele terrassen én gang (grundigt !) og fordeler derefter nogle skovlfulde vasket grus, som jeg med mellemrum fejer lidt rundt med, så fugerne det meste af tiden er fyldt med løst materiale - det bremser ukrudtets i at vokse sig stort og udvikle et godt rodnet.
De partier hvor der har etableret sig mos i fugerne lader jeg være i fred - mosset hindrer også ukrudstfrø i at lægge sig tilrette i fugerne, få fugt - og måske spire.

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Terrassen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Terrassen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider