Skrevet af: Maj-Britt B., 3. juli 2011 kl. 11.38
Hej!
Jubiii...jeg har lige høstet for første gang i mit drivhus.
1 squash....stor og fin.
MEN på den sad der flere små hvide "bladlusting".....
Er der ved at gå "noget" i mit drivhus???
Som i ved er jeg jo helt ny ang. drivhus.
Håber på hurtigt svar :0)
Skrevet af: Anja Egeriis, 3. juli 2011 kl. 14.24
Prøv at se under plantens blade - så kan du se, om der sidder nogle grønne bladlus.
Hvis du har bladlus, kan du starte med at skylle dem af med en kraftig vandstråle - ikke så kraftig, at den ødelægger planten.
Bagefter kan du evt. gå på mariehønejagt og sætte dem på planten i dit drivhus - de er ret effektive!
Og sørge for at åbne alle døre og vinduer - lige nu er der mængder af svirrefluer, hvor både voksne og larver spiser masser af bladlus, så de skal have lov til at komme ind.
Men jeg vil da lige sige til dig, at det ikke er nødvendigt at dyrke squash i drivhus. Den fylder alt for meget og kan sagtens klare sig på friland - måske skulle du dyrke den der fremover?
Mvh
Anja
Skrevet af: Lilium J., 3. juli 2011 kl. 16.05
Det du har fået er Mellus.
Som Anja har sagt er en spuling ret effektiv-men hvis resten af dit drivhus bliver invaderet af mellus vil jeg foreslå at købe
mellussnyltehveps, idet de ikke er helt lette at udrydde.
Iøvrigt kan jeg kun tilslutte mig Anjas overvejelser om at det måske ikke er det smarteste at dyrke squash i sit drivhus, da de trives meget bedre på friland.
Skrevet af: Maj-Britt B., 3. juli 2011 kl. 23.16
Hej Anja og Lilium!
Jeg er jo ny med det hersens drivhus...jeg har bare plantet en squash for at ha lidt forskelligt i "huset".
Vi har ikke nyttehave.
Der er 2 vinduer i mit 7,5 kvm "hus"...med de der automatiske åbnere på...men jeg lader døren stå på klem...og kun på klem ...da vi har en hundehvalp som er lidt for interesseret i mine planter derinde.
Men jeg vil da spule alle planterne imorgen...de tager jo ingen skade af det.
Og derefter vil jeg gå på jagt efter Mariehøner......
Tak for jers svar...som altid :0)
Skrevet af: Maj-Britt B., 3. juli 2011 kl. 23.18
Hov!
Det er jo hvide "bladlus".....Ikke grønne.
Og bitte små.......
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. juli 2011 kl. 7.01
Grønne bladlus efterlader nogle små, hvide aflange ting, som ikke bevæger sig, og jeg troede, at det måske var sådan nogen du havde? Flyver de, når du rører ved planten? For så er det mellus, som Lilium skriver.
Prøv at læse her - så kan du måske genkende dine "gæster": www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/bladlus_og_taeger/
Men bortset fra det - du er nok nødt til at finde på noget mere effektiv udluftning, for du risikerer at få skimmel i drivhuset, hvis der ikke luftes ud hele døgnet nu...
Ikke mindst, når du har spulet planter, for det er vigtigt, at de når at tørre igen inden nattens fugtighed.
Måske kan du sætte noget i klemme, så vinduerne stadig står et godt stykke åbne om natten? Og finde på noget med en netdør, så hunden ikke kan komme ind og vælte det hele?
Skrevet af: Maj-Britt B., 4. juli 2011 kl. 8.58
Hej igen ;0)
Næ...de ligner ikke nogen af dem på billederne Anja.
De var mikro bitte små og hvide.
Som alm grønne bare meget meget mindre....
Mht vinduerne...ja det må jeg finde ud af...lader på nuværende tidspunkt døren stå på klem om natten også, men det er så ikke nok.
Skrevet af: Maj-Britt B., 4. juli 2011 kl. 8.59
Og...de flyver ikke....men var nemme at skylle af squashen....
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. juli 2011 kl. 10.08
så er jeg ret sikker på, at det må være disse:
plante-doktor.dk/Billed36.htm
www.plantesygdomme.dk/bladlus.htm
og hvis du ikke kan finde bladlusene på planten, har der nok været en af deres heldigvis mange naturlige fjender forbi og rydde op...
Er det sådan nogen fyre, du har set?
mvh
Anja
Skrevet af: Maj-Britt B., 5. juli 2011 kl. 8.21
Hej Anja!
JA ! Lige nøjagtigt.
Skal jeg være bekymret ?
Skrevet af: Maj-Britt B., 5. juli 2011 kl. 8.34
Hej Igen..igen !
Jeg har nu sat grønt hegn foran døren som nu er åben døgnet rundt.
Ødelægger man de automatiske vinduesåbnere hvis man sætter noget i klemme så de ikke kan lukke?
( Godt i er så tålmodige med mig og mine 1000 spørgsmål )
Skrevet af: Johan Præst, 5. juli 2011 kl. 14.49
Kære Mai-Brit, mariehøns er det bedste middel mod bladlus.
Kærlig hilsen Johan Præst.
Skrevet af: Henry G., 5. juli 2011 kl. 20.12
Hej Maj- Britt
Ang. dine automatiske vinduesåbnere er det ikke sagen at sætte noget i klemme, vinduet kan blive skævt. Kan dine åbnere ikke indstilles til at åbne eller lukke ved bestemte temperaturer, og tænk på kun at have fuldt åbne vinduer i læsiden på drivhuset, på vindsiden derimod kun en lille sprække på et par centimeter, da det er denne vej det meste utøj kommer ind, ( jeg har sjældent vinduer åbne i vindsiden) og ingen "vilde dyr".
Om natten står vinduerne i læsiden åbne hele sommeren på grund af evnt. nedslag
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. juli 2011 kl. 22.56
God idé med trådnettet for døren - skulle der begynde at dukke lidt skimmel op, kan du jo evt. afmontere en eller begge åbnere og holde vinduerne åbne. Sørg for ikke at vande om aftenen - det er også en måde at holde fugten væk på om natten.
Hvis der dukker skimmel op, er det som regel på en tomatplante, hvis den er meget tæt, så fugten ikke kan slippe væk - så det skal du bare holde øje med.
Hvis/når jeg opdager et blad med skimmel, klipper jeg det simpelt hen af og smider det ud af drivhuset, så det ikke når at smitte omgivelserne.
Mht. dine smådyr - hvis du ikke kan finde levende bladlus, så er de nok blevet ædt, for som du kunne se på billederne, var det hvide ikke levende dyr...
Skrevet af: Maj-Britt B., 6. juli 2011 kl. 9.11
Hej.
Tak H.G og Anja.
Lige nu ser det ud til, at bare døren er åben, går det fint derude.
Høstede min første agurk igår :0))
Men hvor er der meget at lære...endnu.
Nu holder jeg et vågent øje med det skimmel-halløj og ser om vi så skal afmonterer åbnerne.
Jeg er glad for at det ikke var en invasion der overfaldt mine fine planter. ;0)
Igen...TAK .
Skrevet af: Maj-Britt B., 6. juli 2011 kl. 9.12
Forøvrigt har jeg endnu ikke set en eneste Mariehøne i min have.....
Underligt.....
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. juli 2011 kl. 10.50
Mariehønsene skal nok dukke op inden så længe - lige nu er svirrefluerne i gang, og de er effektive!
Det er da rigtigt, at der er masser at lære - men husk nu også at nyde det, selv om noget kan drille ind i mellem. Selv om der dukker lidt småskader op ind i mellem, er det jo langt fra altid, de har den store betydning - det meste går jo godt alligevel!
For resten - måske skulle du tílmelde dig havenyt.dk's ugentlige nyhedsbrev?
Der er altid en masse gode tips om, hvad der rører sig i haven helt aktuelt.
Skrevet af: Johan Præst, 6. juli 2011 kl. 12.07
Kære Mai-brit, det var da underligt medd de manglende høns, hva? Ja, det er uransageligt, sagde klokkeren til degnen.
Skrevet af: Maj-Britt B., 7. juli 2011 kl. 8.01
HAR nu tilmeldt mig Nyhedsbrevet :0)
Suger viden til mig, for min have er ren terapi for mig :0)
Skrevet af: Johan Præst, 7. juli 2011 kl. 13.25
Kære maj-brit, spdan har jeg det også, og så har psykologisk forskning jo bevidst, at naturen kan have en lindrende virkning på os alle.'
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.