Forum

Havearkitekt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte, 15. marts 2004 kl. 9.39

Hvor meget koster det at hyre en havearkitekt?,og hvordan får vi fat i en?.

er der nogle der har nogle erfaringer med
hvordan det foregår?.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Kjærulff, 15. marts 2004 kl. 15.58

Vi blev for snart fem år siden de lykkelige ejere af vores første have, som ikke var andet end resterne af den pløjemark vi havde bygget vores hus på. Vi fik grubbet jorden og lagt ½ m muld på, hvorefter det hel blev sået til med græs. Derefter kom det store spøgsmål: Hvad så? Drømme var der nok af, men kunne de føres ud i livet, og hvor skulle vi starte?

Jeg fandt en reklame fra en havearkitekt på bagsiden af et ''Alt om Haven'' som jeg kontaktede. Hun formåede at finde en rød tråd i drømmene og fik lavet den smukkeste plan, der var delt op i etaper, så vi kunne nå at følge med. Det kostede ca. 6000 kr, og jeg synes at de var givet rigtig godt ud. Haven er ved at forme sig til det paradis vi drømte om, så det kan kun anbefales.

Rigig god fornøjelse
Susanne

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: -Kennet-, 17. marts 2004 kl. 17.45

Hej Dyveke!

Jeg vil bare lige sige, at fordi Susanne har fået en succesoplevelse med en havearkitekt er det ikke ens-betydende med at du gøre det.

Havearkitekter (og nu bliver jeg nok upopulær, for at skære alle over eén kam)har en tendens til ikke at tage så meget hensyn til den enkelte husejers ønsker, som til hvad DE selv mener der passer til haveejeren.

Derfor kan det være en fordel at starte med at få havearkitekten til at sige, hvilke planter, sten og anlægstyper han eller hun syntes er pænt. Er det noget der matcher din smag, vil du få mere ud af resultatet, end en der "kører sit eget løb". Vær ikke bange for at afvise en havearkitet og prøv en ny...

–Kennet-

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 18. marts 2004 kl. 9.13

Kære Dyveke
Selvfølgelig kan Kennet have ret- men måske skyldes det at kemien var dårlig eller at Havearkitekten slet ikke var en landskabsarkitekt!.

Vælg en Landskabsarkitekt som er medlem af danske Landskabsarkitekter MDL – enhver kan kalde sig havearkitekt!- en uddannet landskabsarkitekt er som regel fra Landbohøjskolen hvor fokus er på design, plantekendskab og jordbundsforhold. Landskabsarkitektererne fra Arkitektskolen har mest fokus på design- og sjældent den store kendskab til planter. Hvis du er medlem af HAVEN- har de rigtig dygtige landskabsarkitekter- ellers slå op i telefonbogen og find en der er MDL- du ville jo heller ikke vælge at få lavet dine tænder af en selvlært tandlæge. – en 3–5000 kr. er nok et ret realistisk bud for en gennemgang af haven og dens muligheder- og en grundtegning- jo mere detaljeret, med antal planter, og dyrkningsvejledninger etc- jo dyrere.

Venlig hilsen
Iben
PS jeg er ikke landskabsarkitekt- men kender faget særdeles godt!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. marts 2004 kl. 1.20

Hvis man vil bruge en havearkitekt til at planlægge sin have, er det jo også vigtigt, at man kan fortælle, hvad det er for en havestil og planter, men gerne vil have. Hvis du ikke kan sætte ord på dine ønsker, så prøv at fotografere nogle haver eller plantesammensætninger, som du synes om. Eller finde billeder i havebøger som ligner den stil, du kunne tænke dig.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Bundgaard, 27. januar 2006 kl. 9.18

Prøv www.unikahaver.dk – kører med faste priser

Mvh Knud Bundgaard

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 27. januar 2006 kl. 9.42

Vi har haft stor succes med brug af havearkitekt. Men det kræver en indsats af haveejeren selv. Det er vigtigt, at man gør sig klar, skriver ønsker ned, vurderer hvad man vil beholde og/eller have mere af. Tænk godt over, hvordan du bruger din have, vil du hvile eller have nye udfordringer, har du dyr og børn?

Hvor mange timer vil man bruge på vedligehold? Vi havde defineret vore ønsker, og sikke en dejlig inspiration at få besøg af et menneske, der ved, både hvad man mener og hvad der er muligt. Vi havde brugt mange penge på planter, der ikke ville trives, men fik ganske klart at vide, hvad vi skal satse på i præcis vores jord.

Jeg kan kun anbefale brug af havearkitekt, måske kan man nøjes med et kort besøg, idet han hurtigt kan fortælle, hvad der er galt og hvad der er godt.

mvh Carina

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja, 22. januar 2007 kl. 17.26

Susanne Kjærulff udtrykker ovenfor sin store glæde over den havearkitekt som hun kom i kontakt med via "Alt om Haven".

Det glæder mig meget da en tilfreds kunde er den bedste anbefaling jeg kan få.

Havearkitekt Maja B. Burholt
86 15 17 04

Nyt svar til emnet »Havearkitekt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Havearkitekt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider