Forum

Kulsukker Symphytum uplandicum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ann Dorte Pørneki, 9. juni 2011 kl. 11.54

Er der nogen der har erfaring med kulsukker dyrket til fremstilling af flydende gødning eller kompost? Jeg tænker primært på hvorvidt det volder problemer at bringe kulsukker ind i haven - den skulle jo sprede sig ihærdigt. Er det hovedsageligt via frø eller rodskud? Jeg påtænker at skære planterne ned flere gange henover sommeren - så burde frøspredningen jo ikke være det store problem. Er der evt nogen der allerede dyrker Bocking 14 (Symphytum uplandicum)?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carin T Christensen, 9. juni 2011 kl. 12.25

Spændende, det vil jeg ogsågerne vide:-)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 9. juni 2011 kl. 13.33

Hejsa,
jeg har købt et dusin kulsukker (lav art - kan tjekke navnet senere), som jeg satte i efteråret. Det var beskedne planter, men nu er de vokset til nærmest ti-dobbelt størrelse. De står i et bed, som er invaderet med skvalderkål, som de skal holde nede - og det må jeg sige, at det kommer de også til!
Jeg er lidt spændt på, hvordan jeg skal fortælle dem, at de skal holde sig indenfor beddets grænser!! :-O
Tjekker, om der er rodskud, når jeg kommer hjem - hvis I bor på Sjælland, kunne der være aflæggere til interesserede :-)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Dorte Pørneki, 12. juni 2011 kl. 8.35

Hej Tina

Du må godt checke navnet hvis du har mulighed for det - lyder som om der er godt gang i dine planter!:-) Jeg bor på Fyn, men det må også være muligt at købe kulsukkerplanter her! Jeg har også overvejet at hente et skud fra en af de lokale grøftekants-planter og forsøgsvis sætte det i et fjernt hjørne af haven, hvor det ikke kan gøre skade hvis det skulle gå over gevind! I grøftekanten ser det nu ikke ud til at kulsukker har det fulde overtag - men det er selvfølgelig også andre ihærdige planter de er oppe imod (plus gentagne klipninger).

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 12. juni 2011 kl. 9.36

Hej igen,

der står følgende på kortet:

Symphytum grandiflorum
Højde 25 cm
Blomstringstid: April-maj
Blomsterfarve: Hvidgule blomster
Placering: Halvskygge
Antal pr. m2: 6 planter pr. m2
Velegnet til bunddække

Mine har lavet udløbere, men de har ikke slået rødder endnu - tror jeg skal hjælpe dem lidt :-)

De har altså ikke lukket beddet helt til endnu - dertil har jeg plantet dem for spredt - men jeg synes altså de vokser godt. Og så giver jeg jævnligt skvalderkålen en gang hakkejern - dvs. jeg hakker det grønne af - jeg rør ikke ved rødderne!

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hugo Lauritzen, 11. juli 2024 kl. 11.11

Hej Tina. Det lyder interessant med din Lav Kulsukker. I min relativt store have kæmper jeg også bl.a. med skvalderkål. Vil der være mulighed for stiklinger fra dig og hvad koster de ? Jeg bor i Næstved. Hilsen Hugo

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juli 2024 kl. 14.33

Hej Hugo.

Hvis ikke Tina ser dit opslag så plejer Camilla Plum også at have en kulsukker, der ikke så sig selv, men spreder sig med rod udløbere. Jeg fik et lille rodskud for nogle år siden og den breder sig villig.

Så hvis du er interesseret kan jeg godt hjælpe dig. Min kulsukker bliver ca 80- 100 cm høj.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hugo Lauritzen, 11. juli 2024 kl. 17.41

Hej Søren. Tak for din kommentar. Imidlertid vil jeg helst koncentrere mig om den lave. Desværre har jeg ikke hørt fra andre end dig, endnu. Jeg skrev til Lenep, men modtager svarede tilbage at det var ikke det rigtige navn. Men det er jp også nogle år siden, at hun tilbød sin lave kulsukker. Hilsen Hugo

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hugo Lauritzen, 11. juli 2024 kl. 17.41

Hej Søren. Tak for din kommentar. Imidlertid vil jeg helst koncentrere mig om den lave. Desværre har jeg ikke hørt fra andre end dig, endnu. Jeg skrev til Lenep, men modtager svarede tilbage at det var ikke det rigtige navn. Men det er jp også nogle år siden, at hun tilbød sin lave kulsukker. Hilsen Hugo

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hugo Lauritzen, 11. juli 2024 kl. 17.41

Hej Søren. Tak for din kommentar. Imidlertid vil jeg helst koncentrere mig om den lave. Desværre har jeg ikke hørt fra andre end dig, endnu. Jeg skrev til Lenep, men modtager svarede tilbage at det var ikke det rigtige navn. Men det er jp også nogle år siden, at hun tilbød sin lave kulsukker. Hilsen Hugo

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hugo Lauritzen, 11. juli 2024 kl. 17.41

Hej Søren. Tak for din kommentar. Imidlertid vil jeg helst koncentrere mig om den lave. Desværre har jeg ikke hørt fra andre end dig, endnu. Jeg skrev til Lenep, men modtager svarede tilbage at det var ikke det rigtige navn. Men det er jp også nogle år siden, at hun tilbød sin lave kulsukker. Hilsen Hugo

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hugo Lauritzen, 11. juli 2024 kl. 17.41

Hej Søren. Tak for din kommentar. Imidlertid vil jeg helst koncentrere mig om den lave. Desværre har jeg ikke hørt fra andre end dig, endnu. Jeg skrev til Lenep, men modtager svarede tilbage at det var ikke det rigtige navn. Men det er jp også nogle år siden, at hun tilbød sin lave kulsukker. Hilsen Hugo

Nyt svar til emnet »Kulsukker Symphytum uplandicum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kulsukker Symphytum uplandicum

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider