Skrevet af: M. Thomsen, 28. maj 2011 kl. 10.54
Hej alle
For ca. halvanden måned siden etablerede jeg en ny græsplæne, eller rettere hvad der skulle have været en græsplæne. Jeg fik i den forbindelse leveret en stor mængde jord som jeg fordelte jævnt udover arealet. Nu er jeg blevet overmandet af, en for mig, ukendt plante. Græsset er stort set heller ikke kommet. Min mistanke går selvfølgelig på jorden og om den overhoved er egnet til græs.
Jeg har vedhæftet et par billeder og håber at nogen af jer har et forslag til hvad jeg kan gøre.
På forhånd tak.
Skrevet af: M. Thomsen, 28. maj 2011 kl. 10.56
Lige et nærbillede.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. maj 2011 kl. 12.38
Det er bare alm frøukrudt, som altid kommer først når græsset er for længe om at spire. Det har været for tørt til at græsfrøet har kunnet spire, men det ligger jo og venter på regnvejr.
Du kan slå ukrudtet af i høj stilling på klipperen indtil græsset spirer og kan tage over.
Jorden er ganske fin med de ukrudtsarter, der er spiret: melder,ferskenpileurt, pileurt og hejrenæb og vistnok en lille stedmoderblomst.
Anne Marie
Skrevet af: Christian Svanehøj, 28. maj 2011 kl. 16.13
hej jaa du er nok kommet på arbejde her -) - men hvor stor er området ? og for at få en næsten perfekt græsplæne skal du vande det og dække det over med fiberdug(det hvide til grønsager). skal din græsplæne ligne de andres så skal det nok komme :-)
Plænemanden
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 28. maj 2011 kl. 22.27
Det kan da også blive så kunstigt alt sammen. Det er dæl'me da godt at jeg ikke vidste, at det var nødvendigt at dække hele den nysåede plæne med fiberdug for at få en perfekt plæne. Alle de gange jeg har anlagt nye plæner har det nu bare bestået i græsfrø og så lidt tålmodighed. Og jeg syntes selv at de har været perfekte alle sammen. Hvad er i øvrigt perfekt ?
Hvis det skal være besværligt, så kan Thomsen måske også overveje, at så inde i vindueskarmene i nogen flade skåle, og så skære græstørvene og lægge dem ud på jorden når de er "Perfekte nok". Det råd lyder næsten som ham bondejokkens principper "Hvorfor gøre det enkelt, når det kan kompliceres"
Skrevet af: Jens J., 29. maj 2011 kl. 6.10
Umiddelbart lyder fiberdug i mine ører også som at gøre lidt rigeligt ud af det.
Jeg har netop anlagt en græsplæne og der er også spiret en del ukrut - mest raps. Det er lige blevet slået af med plæneklipperen i høj stilling (som Anne Marie også foreslår) og nu ser det ud til at græsset er ved at tage over.
Skrevet af: Christian Svanehøj, 29. maj 2011 kl. 15.29
Jeg ved godt at det kan lyde af meget arbejde, men det bruges bla. når der skal lave greens på golfplæner - jeg skrev jo netop om en "næsten perfekt græsplæne" og der kan man ved selvsyn se af den er utrolig tæt.
Fidusen er jo at få alle græsfrø til at spirer, holde på fugtighed og hæve temperaturen. - andet var der ikke idet og græsfrø er jo lidt dyre i længden, så dugen er hurtigt betalt hjem igen - samt passer dugen på de nye spirer i starten. Det er hvad dugen gør :-) samt at du har græs meget meget hurtigt og det er rent Disney græs man har bagefter :-).
Synes den "normale metode" ikke giver nær så tæt en plæne, og ukrudt får et rigtig godt forspring, men måske har vi andre bare været uheldigt igen og igen :-). Derfor har jeg brugt de metoder der bruges hos golfbaner og de virker fantastik godt, også når du skal lave reparation på plænen hvert år - sådan er det bare.
Tålmodighed er ikke min styrke og jeg vil gerne have en smuk græsplænen meget hurtig og her virker metoden super - rent arbejdet mæssig er dugen ikke så tung og man kan hurtigt brede den ud :-) - så det er til at overkomme for de fleste.
Jeg siger ikke, at man ikke skal gøre det på den gl. måde gør endelig det - men du kan jo se at de danske plæner generelt ikke er de tættest. Og når man nu har brugt alle de kræfter på etableringen - virker det jo som en god ide at følge den til dørs lige som med alt muligt andet :-) – kan kun sige at du havde haft en grøn plæne nu, med den her metode. Det her virker - og kan bruges når man skal have en plæne hurtigt og tæt.
At metoden så bliver gjort lidt til grin er lidt skræmmende når dem der laver græs bruger det, men lidt ny tænkning bliver jo altid gjort til grin. i stedet burde i have have været nysgerrig og åben over for andre måder - det havde da klædt jer bedre som debattører.
Det får mig til at tænke på kuglepennen - hvor det tog 30 år før der var nogen der synes det var en god ide, fjerpennen virkede jo udemærket :-) - rolig rolig kunne ikke lade være.
Men pennen har de samme egenskaber hurtig og præcis
Gert du skriver du har lavet perfekte græsplæner og samtid spørger du om hvad perfekt betyder - man bliver da lidt nervøs :-) og ordet kunstig kan jo starte en helt ny tråd :-)
Og så synes jeg det er fedt, når folk virkelig prøver at gøre noget ud af det, om det så gælder en hæk eller en græsplænen - ser det vildt fedt ud, ren power - men ja det kræver jo lidt ekstra arbejde :-) - men glæden er desto meget større - så klem på M. Thomsen
Billederne er fra i dag og er de reparationer der skal laves efter fliselægning - skal ligge i ca: 3-4 uger med den temp. - vi har nu og mindre jo mere temp. stiger- resten af min plænen har været toalt ødelagt(sneskimmel m.m som havenyt har skrevet om) efter vinteren og der er lavet rep. på samme måde.
Hvis der er nogen derved hvordan man formindsker skaderne om vinteren vil jeg utroligt gerne vide det ? har lave store rep. på plænen, de sidste 3 år. og den med lav græshøjde sidst på sæsonen, virker ikke vildt godt.
Skrevet af: Christian Svanehøj, 29. maj 2011 kl. 15.30
reparation 2
Skrevet af: Christian Svanehøj, 29. maj 2011 kl. 15.38
fra sidste år - ved ikke om du kan se det, men græsset er meget tæt og sundt - og en drøm at gå på i bare tær.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. maj 2011 kl. 19.41
Det lyder til at din fine græstype ikke er så robust, siden den så ofte får skimmel.
Vi bruger alm.villablanding, der aldrig får vinterskader, men vi forkæler heller ikke plænen. Den har ikke fået gødning i 22 år.
Vi bruger den bare. Den er fuld af mos om vinteren, som vi tromler væk om foråret, når græsset tager over.
Anne Marie
Her fra juli måned
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. maj 2011 kl. 19.42
Og her fra oktober.
Anne Marie
Skrevet af: Christian Svanehøj, 29. maj 2011 kl. 21.01
fine billeder - synes dog at der er mos i plænen :-), den sidste sort jeg har brugt var prodana promix. Jeg blev anbefalet som meget robust - men måske er det et forkert råd jeg har fået med hensyn til sorten og skimmel. Så det vil sige at man kan få en sort der ikke får skimmel ?
Må lige snakke med Prodana igen - det ville være lykken hvis plænen kunne holde en vinter :-)
Skrevet af: Christian Svanehøj, 29. maj 2011 kl. 21.13
Lige et spørgsmål nr. 2
Tromle græsplænen skulle det slå mossen ihjel og i så fald hvad skal tromlen veje som minimum
hvilket mærke er den villa blandning ?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. maj 2011 kl. 22.51
Hej Christian
Frøfirmaet er ikke mere, så jeg plejer at bruge Hundsballe frøblanding med flere robuste sorter i blandingen. Så er der altid nogle af græsplanterne der klarer sig bedre end andre under hårde forhold: Tørke,sne,færdsel,skygge og forskellige jordtyper.
Ang.mos opdagede vi, at hvor plæneklipperen kørte, kom der ingen mos. Altså tromlede vi om foråret, lige når vi kunne køre uden at lave spor, og mosset stod som et tæppe med kun ganske få synlige græsstrå.Ca 1 måned senere tromler vi igen.
Derefter venter vi bare til græsset overvokser mosset og slår plænen som sædvanlig indtil det holder op med at gro i dec.
Det har vi nu praktiseret i 10 år med god effekt. Vi gøder ikke,sprøjter ikke og har en million regnorme til at dræne vintervæden væk.
Tromlen er en 1m knast/ringtromle fra landbruget på 150 kg. Se billede.
Anne Marie
Skrevet af: M. Thomsen, 2. juni 2011 kl. 21.12
Hej alle.
Tak for jeres svar og super at debatten har udviklet sig så jeg kan tage et par ekstra råd med.
Jeg valgte at gå igang med en gang intens vanding og blev hjulpet godt på vej af de seneste dages regnvejr. Desuden slog jeg ukrudtet i høj stilling på klipperen, som A.M. Lønbæk foreslå og det har hjulpet lidt på min optimisme. Der gemte sig mere græs en forudset under al ukrudten og flere små græsspire har nu vist sig. Der er dog stadig flere steder, hvor græsset overhovedet ikke er kommet - der har jeg eftersået.
Nu må jeg bare vente og se og satse på at græsset med tiden nedkæmper ukrudtet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.