Skrevet af: Anette Ellegaard, 24. maj 2011 kl. 16.39
Jeg købte sidste år et par flotte opstammede laurbær-kirsebær træer, som jeg på planteskolen havde fået fortalt, kunne tåle frost, men som alligevel endte med at gå ud.
Jeg søger derfor nogle gode råd om opstammet stedsegrønne træer, der skal kunne tåle halvskygge og som skal stå i et par store potter foran vores byhus.
Tak for hjælpen!
Mvh Anette
Skrevet af: Lone Brems, 24. maj 2011 kl. 20.04
Hej Anette Ellegaard
Buksbom kunne måske være en mulighed ..... men med den kan du komme ud for samme forløb som med laurbær-kirsebærrene.
For en ting er, at de overjordiske grene og blade kan tåle frost, men hvis jorden omkring og selve rodklumpen fryser kan det gå så galt, at planten dør - af tørst.
Det er en meget lille mængde vand frosttålsomme buske og træer bruger om - men helt uden adgang til vand i længere tid klarer de det næppe.
Så det svære her er at sikre, at potterne ikke fryser. Når frosten rigtig bider kan det være nødvendigt at sætte potterne indenfor i udhus eller garage og isolere med vintermåtter, halm eller hvad man nu har til rådighed. Og så være klar til at transportere hele molevitten retur til det (sparsomme) vinterlys, når der melder sig milde perioder.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. maj 2011 kl. 13.22
Hej.
Det er altid svært med det stedsegrønne i hårde vintre. Jeg har dog buksbom i store krukker som har klaret vinteren fint. (de er ikke opstammede) Men et helt alternativt forslag kunne være nogle små piletræer - de er godt nok ikke stedsegrønne, men kønne hele året og jeg gør det at jeg bruger dem til lyskæder i den mørke tid - det er enomt kønt og ret tidligt på året kommer de skønne gæslinger på træerne. Blot et forslag. :o)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.