Skrevet af: Rehof Rosendahl, 24. maj 2011 kl. 9.09
Hejsa.
Jeg fik for et par år siden haven lavet, og har stadig et lille problem...
For at gøre en lang historie kort, blev alt mit jord gennemvendt helt ned i en dybde af 150cm. Og pløjet og harvet, kørt rundt og hvad ved jeg :-) Før dette, kom der altid 3 underlige afmærkninger i græsset ( som på billed ) men kun når den var rigtig tør, får den det vand den skal have, kommer der ingenting, og pudsigt er de begyndt at komme samme sted som de altid er kommet, selv om jorden er gennempløjet vendt som beskrevet, og igen, kun når det er tørt..
Der er ikke lagt nyt muld/jord på, der er ikke malet på stedet, eller lagt noget som gangsti, bede, eller noget andet, kun altid græs.
Billeder ligger her:
s928.photobucket.com/albums/ad124/Rehof/?start=all
Ved en/nogen hvad det kan skyldes ?
M.V.H
Renè
P.s Har spurgt i "Plantedebat" men uden held, og sendt videre til denne side, hvor dem der ved nogen om græs skulle sidde :-)
Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. maj 2011 kl. 11.36
Hej René.
Kan du give et par oplysninger mere?
Du skriver "gennemvendt" i 1½m. Er det en grubning?
De afmærkninger i græsset. Forbliver de mere grønne, når det er tørt?
Hvor gammel er udstykningen, og er det fhv. landbrugsjord?
Mvh. Hans
Skrevet af: Clara Andersen, 24. maj 2011 kl. 16.18
Kan der måske være rester af en bygning el. andet dybere nede i jorden ? Man hører jo om, at det er sådan arkæologer finder gamle bosætninger på marker (set fra fly). Så gammelt behøver det nu nok ikke at være for at kunne give mærker.
Skrevet af: Rehof Rosendahl, 24. maj 2011 kl. 17.44
Hej Hans.
1# Nu ved jeg ikke hvad grubning er, men der var ikke rigtig noget der voksede rigtig godt overhovedet i haven, så gartneren syntes det var en god at komme godt i jorden og for den vendt og drejet, og dertil brugte han en lang tyk "krog" som han kørte haven igennem med det meste af en dag, og det siger da noget når jeg kun har 1000m2 have. Og bagefter blev den pløjet, og harvet, og planet..
2# Jeg forstår ikke helt hvad du spørger om, når du skriver: De afmærkninger i græsset. Forbliver de mere grønne, når det er tørt ?
De bliver gule og visne når det er tørt, men så snart den får vand kan du slet ikke se forskel på disse, og resten af plænen.
3# Og det blev udstykket i 1975, og det var gammel landbrugsjord.
Håber jeg har forstået der rigtig, og du så også forstår mine svar, men tak indtil videre :-)
Skrevet af: Rehof Rosendahl, 24. maj 2011 kl. 17.47
Hej Clara.
Pudsigt nok sagde en mand jeg havde besøg af i dag nøjagtig det samme som dig..Han troede også det kunne være en gammel boplads af en eller anden slags. Men dog mente hans så også at man burde kunne se det mere eller mindre hele tiden, og ikke kun når det bliver tørt..Men tak for svaret, kan jo være det til sidst er det, hvem ved :-)
Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. maj 2011 kl. 18.30
Hej René.
Det er grubbet. Det er en meget kraftig tand, som løsner evt. trafiksål i dybden. Meget fornuftigt.
Det var mig, der havde misforstået din beskrivelse og troet, at det var omvendt :-(.
Nu kender jeg ikke jordbunden dybere nede hos dig. Fra egne forhold ved jeg, at overgangen fra ler til sandlommer dybere nede, i nogle tilfælde, kan ses knivskarpt på vegetationen. Det kan man så ikke gøre noget ved, men må prøve at leve med.
Mvh. Hans
Skrevet af: Mogens; E., 24. maj 2011 kl. 19.55
Hej igen Rene.
Prøv at gå ind på Google Earth, og zoom ned på din grund. Du kan måske se farveforskellen på plænen oppefra, evt. også hos naboer. Måske er der et arkæologisk mønster.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.