Skrevet af: Janni Edstoft Kristensen, 22. maj 2011 kl. 17.09
Hej
Min kæreste og jeg bliver de heldige indehavere af en dejlig altan i høj lejlighed, hvor jeg frygtelig gerne vil lave nogle flotte altankasser og krukker med blomster. Der er dog ikke noget sol på altanen - hele dagen! Men den sidder i et hjørne og er dermed i ly for blæst. Hvad kan jeg plante i altankasserne og krukkerne? Nogle gode idéer? - kan krydderurter godt stå her?
Tak for jeres hjælp,
Med venlig hilsen Janni
Skrevet af: Lone Brems, 23. maj 2011 kl. 8.37
Hej Janni Edstoft Kristensen
Heldige Jer - tillykke med altanen !
Hvis kasserne og krukkerne er købt, må I indpasse plantevalget efter det. Ellers er det godt at skaffe ihvertfald nogle få store beholdere - store planter har brug for god plads til rødderne for at udvikle sig godt.
Planternes vandforsyning er meget lettere at styre i store beholdere end i små - og nogle dages uden vandtilførsel kan for en plante med et svagt og lille rodnet betyde, at den ikke kan overleve. Det er ærgerligt - og dyrt.....
Frostbeskyttelse er vigtig for flerårige planter, der står i beholdere. Så tænk på hvordan krukkerne kan placeres. Ved en lun væg måske - eller kan de pakkes ind i isolerende materiale i frostperioder om vinteren ? Kan de store beholdere flyttes uden hjælpemidler ?
Vær opmærksom på, at planterne har meget forskellige krav til jordblandinger (lerholdig / sandholdig / sur / ikke sur) - og det kan være pladskrævende at skaffe flere forskellige jordblandinger.
Muligvis kunne der komme noget interessant ud af udelukkende at vælge skyggetålende planter, der har deres oprindelse i Danmark, Japan eller et helt andet sted i klodens tempererede plantebælter..... (det kan begrænse antallet af jordblandinger til én).
Kan det ikke lade sig gøre at skaffe store beholdere, må plantevalget falde på de et-årige.
De et-årige med nogen højde finder I på Plantecentrenes frøhylder som sommerblomster. Der er oplysning om skygge-tålsomhed på indpakningen.
Det er måske vigtigt for Jer at vælge planter, der har blad- og blomsterfarver indenfor bestemte dele af farveskalaen - eller det kan være helt uden betydning .....
Mine forslag ligger indenfor mit erfaringsområde - jeg har dyrket fire forskellige haver med meget forskellige muligheder.
Hvis altanens rum i højden skal udnyttes, er det første vigtige plantevalg, om det er "selvbærende" eller slyngplanter, der skal give højde til Jeres grønne rum. Alle er flerårige.
træer: røn (sorbus aucuparia) og navr (acer campestre).
buske: surbær (aronia), buksbom (buxus), troldnød (hamamelis)
slyngplanter: klatrehortensia (hydrangea anomala) som behøver en fast placering op ad væg, hvor den hæfter sig og japansk humle (humulus japonicus) der kan slynge sig på tråd / espalier og klippes ned om efteråret.
Overvintrende lavere planter (stauder) kunne være:
kærmindesøster (brunnera macrophylla), løvefod (alchemilla mollis), månestråle ( kirengeshoma palmata), høstanemone (anemone japonica), akeleje (aquilegia vulgaris).
Mange løgplanter vil stortrives: prydløg ( allium moly), anemone (anemone nemerosa), vibeæg ( fritillaria), skilla (scilla sibirica).
Nogle af krydderurterne vil sagtens kunne trives - for eksempel:
sødskærm (myrrhis odorata)- kørvel - brøndkarse - nælde - mælkebøtte - rucola.
Rigtig god fornøjelse med Jeres projekt !
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Janni Edstoft Kristensen, 23. maj 2011 kl. 8.51
Hej Lone
TUSIND TUSIND TUSIND tak for det meget fyldestgørende svar!! Jeg vil fluks slå alle de blanter og blomster du nævner op, så jeg kan se, hvilke der vil være flotte til vores altan!
Alle dine råd er virkelig velkomne, så jeg takker mange gange og vil skrive herinde hvordan det går med altanen!
Vi har endnu ikke købt krukker og kasser, så nu vil jeg bestemt tage hensyn til det du skriver med str., jord osv.!
Igen tak for dit svar :-)
Venligst Janni
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.