Skrevet af: Tina K., 18. maj 2011 kl. 10.25
Hej,
jeg har læst meget herinde om regnvandsopsamling, men jeg synes ikke, jeg helt kan regne ud, hvordan jeg skal klare mig eget "problem".
Jeg har et langt hus, med 2 nedløbsrør i den ene ende, hvor jeg har opsat2 alm. regnvandstønde (150-200 liter), som konstant løber over, når der er regnskyl - og det er pænt upraktisk. Derfor vil jeg gerne lede vandet videre via overløb fra den ene tønder til en palletank, som står i den modsatte ende af huset. Der er ikke niveauforskel på grunden. De 2 tønder, ville jeg forbinde med en slange i bunden, så de udligner hinanden (hævertprincippet). Derefter ville jeg lave overløbsslange på den ene tønder og føre den hen til palletanken. Men kan det overhovedet lade sig gøre? Palletanken er jo 5 gange så stor - vil den så kun modtage et par hundrede liter? Som I kan læse, så er jeg ikke nogen ørn til fysik, så hvis der var nogen, der kunne hjælpe, så ville jeg blive virkelig glad :-)
Hilsen Tina
Skrevet af: Jens J., 18. maj 2011 kl. 13.10
Du vil kunne få samme vandstand i palletanken som du har i dine tønder. Så hvis toppen af tønderne mindst svarer til toppen af palletanken, vil du kunne få en helt fuld palletank hvis der kommer meget regn.
Hvis du f.eks. afvander 100 m2. så giver 20 mm regn 2.000L, så er der nok til både dine tønder og til palletanken (jeg går ud fra det en en 1.000L palletank)
Skrevet af: Tina K., 18. maj 2011 kl. 13.17
Hej Jens,
tak for bidrag - det vil vel sige, at jeg skal grave palletanken lidt ned (det er en 1000 liter), for ellers kan jeg jo ikke få udløbshullet fra tønden til at være over indløbshullet på palletanken, vel?
Alternativt skal tønderne klodses længere op, end de er nu, hmm tænke tænke - åh alt det arbejde ;-D
Men - bortset fra det - der er 20 meter fra tønde til palletank, kan jeg bare forbinde med en 1" slange, der ligger på jorden eller skal den "hænges op"?
Hilsen Tina
Skrevet af: Jens J., 18. maj 2011 kl. 14.30
Hvis du ikke vil hæve tønder eller grave palletank ned, kan du tilslutte slangen fra overløbet og ned i bunden af palletanken.
Jeg ved ikke hvor hurtigt vandet vil løbe i en 1" slange over 20 m, men som vandspejlet i palletanken nærmer sig niveauet for tønderne vil det gå langsomere og langsomere. Jeg synes dog det lyder rimeligt.
Du kunne overveje at føre din overløbsslange ind i bunden af tønden og op langs siden på indersiden af tønden. Så kunne du nemt regulere højden af overløbet ved at hæve/sænge toppen af slangen. Ved udsigt til et kraftigt regnskyld kunne du sænke overløbsniveauet, så vandet begynder at løbe over i palletanken noget før, og du får en form for buffer i de to tønder, så du derved mindsker risikoen for at overløbssangen ikke kan følge med.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.