Forum

Hjælp, mine frugttræer dør!?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 12. maj 2011 kl. 20.21

For 2 år siden plantede vi nogle 2-årige frugttræer. De har indtil nu groet fint, og det har virket som om de har haft det godt.

Men nu ser det helt anderledes ud. Det ser ud som om de er ved at gå ud. Bladene visner og falder af, så der er flere "bare" grene.

Hvad sker der? Er der noget jeg kan gøre`?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 12. maj 2011 kl. 20.21

.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 12. maj 2011 kl. 20.22

.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten R., 12. maj 2011 kl. 20.44

Ligner lidt det der skete med vores kirsebærtræ her i forsommeren.

www.havenyt.dk/forum/prydhaven/8879.html

Blev enig med mig selv om at det var bakteriekræft, men ved det ikke med sikkerhed. Er dog sikker på at træet ikke ville have overlevet i nogen brugbar form. Dermed ikke sagt at du skal gå i panik, det kan sikkert være mange andre ting.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 12. maj 2011 kl. 21.04

Men underligt hvis det rammer 3 (forskellige træer) samtidigt = blomme, pære og kirsebær.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 12. maj 2011 kl. 21.40

Hej Jan !
Husker du at vande her i den tørrer periode ?
Jeg skal ikke gøre mig for klog, men havde et Japansk kirsebærtræ som jeg troede kunne klare sig selv efter det første år i min have.
STOR fejl !
De første par år skal man huske at vande i tørrer perioder....

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten R., 12. maj 2011 kl. 21.52

Ja, det lyder underligt at så mange træer rammes på samme tid. Her må andre træde til, jeg melder pas :)

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 13. maj 2011 kl. 7.58

Har du mosegrise i haven? De kan godt lide at gnave i rødderne fra frugttræer.

Mvh Sofus

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 13. maj 2011 kl. 8.26

Hej.
Sofus, vi har ikke mosegrise i haven, så det kan ikke være det ...

Maj-Britt, jeg kan forsikre at de ikke har manglet vand. Faktisk har tanken slået mig, om jeg har givet dem for meget vand.

Lige efter træerne var sprunget ud, havde vi et par nætter med let frost. Kan det virkelig ha' været årsagen(?)

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. maj 2011 kl. 9.19

Det ligner ikke frost, da alle blade ville have taget skade.
Kirsebærtræet kunne godt have fået sygdom, der kommer via blomsterne, så du bliver nødt til at skære de angrebne grene væk.(husk at spritte saksen efter klippet, så du ikke smitter andet).
Hvad har du bundet træerne op med?
Har du givet gødning?
Anne Marie

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. maj 2011 kl. 9.31

Når jeg forstørre dit foto, ser det ud som opbindingen er alt for stram. Det standser vand og næringstilførslen til træet. Kras let med en negl i barken på de tørre grene, er der grønt ved under barken, er der håb. Nyplantede små træer skal kun støttes med opbinding, på udsatte steder hvor det blæser meget, og så fjernes opbindingen efter nogle år når rødderne har fået godt fat. I en rolig villahave vil vindens daglige påvirkning af et lille træ bevirke at stammen bliver kraftig og robust
En anden mulighed kan være traktose i jorden, hvor tunge maskiner fra byggeriet har trykket jorden sammen.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 13. maj 2011 kl. 10.23

Anne Marie:
Træet har været støttet med gammel cykelslange. Jeg synes selv jeg har været opmærksom på ikke at lave det for stramt, men vil ikke afvise dét kan være årsagen.
Gødning har træerne kun fået lidt af.

Mogens:
Opbinding med cykelslange, som nævnt ovenfor.
Jorden på vores grund er rimelig leret. Ved plantningen (af ialt 5 træer) gravede jeg derfor et godt stort/dybt hul, og lagde god muldjord i.

NB: af de 5 frugttræer, står 2 æble-træer stadig flot og raske.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Wutborg, 13. maj 2011 kl. 14.21

Jeg kan se, at ingen har foreslået grå monilia. Er det ellers ikke det oplagte bud? Under alle omstændigheder kunne det være rart med nogle nærbilleder af de angrebne skud.
mvh
R. Wutborg

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 13. maj 2011 kl. 14.32

René, sygdommen 'grå monilia' kan være vel være årsagen. Tak for inputtet.

Jeg har lige læst 2 artikler her fra havenyt.dk, om sygdommen, og det lugter meget derhen af. Jeg må prøve at beskære grenene, men jeg frygter det er for sent.

Øv ... kan man egentlig købe _4_års træer (gerne på Fyn)? Synes det altid er 2 års træer planteskolerne har stående.

Link til artikler:

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/106.html
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantesygdomme/548.html

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny P., 4. juni 2012 kl. 15.15

jeg har et kirsebærtræ der er 3 år gammel, det står nu med de fineste blade pænt stort, både i år og sidste har det 2-3 kirsebær alle de nye skud i toppen er krøllet sammen nedenunder bladene er de fyldt med små sorte dyr. Kender nogen til det.

Nyt svar til emnet »Hjælp, mine frugttræer dør!?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp, mine frugttræer dør!?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider